Accessibility to school premises A survey at schools of Directorates of Primary Education of East and West Thessaloniki


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
accessibility built environment school space barriers disability inclusive education
Βασιλική Κασσανδρινού (Vasiliki Kassandrinou)
Abstract

The survey was conducted in 166 mainstream primary schools of Thessaloniki with integration classes. In 36 of these buildings, a mapping-registration of components was detailed, through the " Accessibility Checklist " on the appropriateness of school premises, the barriers, the equipment available and the spatial and architectural layout. In 16 of these schools, the daily transportation of students who move in a wheelchair and rollator was recorded, from and within the general elementary school and questionnaires were completed. The study of space, routes and movements of students to, from and in the school, highlights accessibility problems in the Greek school buildings and their effect on the participation of children with disabilities in school activities.

A part of this sample will be presented.

Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD Ι Transformations of schools’ spaces and educational change
Author Biography
Βασιλική Κασσανδρινού (Vasiliki Kassandrinou)

Αρχιτέκτων Μηχανικός, εκπαιδευτικός, υπ. διδάκτωρ, Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών ΑΠΘ

References
Γενική Γραμματεία Δημόσιας Διοίκησης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Γενική Διεύθυνση Διοικητικής Οργάνωσης & Διαδικασιών (2009). Μεθοδολογία Ελέγχου Προσβασιμότητας Δημόσιων Υπηρεσιών και Υποδομών. Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο.
ΕΣΑμεΑ (2008). Σχεδιάζοντας πολιτική σε θέματα αναπηρίας, Εγχειρίδιο εκπαιδευόμενου. Αθήνα.
ΕΣΑμεΑ (2005). Έκθεση για την 3η Δεκέμβρη 2005, «Προσβασιμότητα: Το ‘κλειδί’ για την εξάλειψη των διακρίσεων». Αθήνα.
ΕΣΑμεΑ (2008). Έρευνα Κοινής Γνώμης στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου “Εκπαιδευτική Ενδυνάμωση των Ατόμων με Αναπηρία και των Στελεχών των Αναπηρικών Οργανώσεων”. Αθήνα.
Ζώνιου-Σιδέρη, Α. (1996). Οι ανάπηροι και η εκπαίδευσή τους. Μια ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση της ένταξης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα 2η Έκδοση.
Νάσκου-Περράκη, Π. (2015). Η Προσβασιμότητα: ένα νέο δικαίωμα στο διεθνές νομικό πλαίσιο προστασίας των Ατόμων με Αναπηρία, Επιστημονική Συμβολή στον Τιμητικό τόμο προς τιμή του Καθηγητή Παναγιώτη Κανελλόπουλου (υπό δημοσίευση) Ν.3699/2008 για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.
Σούλης, Σ. Γ. (2013). Εκπαίδευση και Αναπηρία. Αθήνα: ΕΣΑμεΑ.
Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (2001).
Πολυχρονοπούλου-Ζαχαρόγεωργα, Σ. (1995). Παιδιά και έφηβοι με ειδικές ανάγκες και δυνατότητες. Αθήνα: ΙΔΙΩΤΙΚΗ.
Τσαλής, Π. (2010). Ανάπτυξη ενός προτύπου αξιολόγησης και συνεχούς βελτίωσης της προσβασιμότητας Εμποδιζομένων Ατόμων σε επίπεδο Δήμου, διδακτορική διατριβή στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη.
Τσαλής, Π. και Νανιόπουλος, Α. (2014). Η προσβασιμότητα των ατόμων με δυσκολίες στη μετακίνηση στην περιοχή του Δήμου Θεσσαλονίκης. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Έκθεση για την υφιστάμενη κατάσταση στο Δήμο Θεσσαλονίκης, ως προς την προσβασιμότητα των εμποδιζομένων ατόμων.
Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και ∆ηµοσίων Έργων (2003). Σχεδιάζοντας για Όλους. Διαθέσιμο στο: http://www.ypeka.gr. Ανακτήθηκε: 2/3/2016.
Centre for Universal Design (2011). The New Principles of Universal Design. Centre for Universal Design, College of Design, North Carolina State University. Raleigh, North Carolina.
Imrie, R. και Hall, P. (2001). Inclusive Design: Designing and Developing Accessible Environments. New York: Spon Press.
Mace, R. (1998). Universal Design in Housing. Assistive Technology. Raleigh, North Carolina: Taylor & Francis. Published online: 22/10/2010.
Wylde, M., Barron-Robbins, A. και Clarke, S. (1994). Building for a Lifetime: The design and construction of fully accessible homes. Connecticut: Taunton Press.
World Health Organization (2001). International Classification of Functioning, Disability and Health, final draft. (Full Version διαθέσιμο στο: WHO/EIP/GPE/CAS/ICIDH-2 FI/01.1).