Creating child’s space at school: the «U» Approach and the Pedagogical Space Design


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
The User approach school space space flexibility places pedagogical space design
Δημήτρης Γερμανός (Dimitris Germanos)
Abstract

The school building design is liable to regulations that aim at the space creation through two targets. The first one is the materialization of the pedagogical and social directions of the education, while the second refers to the adjustment of the educational environment to the student.

As the research in Greece shows, the design frame of the school space is characterized by out of date architectural and pedagogical stereotypes that prevent school’s educational upgrading. These stereotypes form an educational environment for the child with criteria especially for what has to do instead of what is the child.

In the opposite direction, the approach to school design that adapts to the student himself considers him an active participant in the educational process. This is the user approach (the "U" approach) that combines the cognitive and psychosocial requirements of the educational process with the pupil's age-specific characteristics and points of interest, which integrate into the architectural design.

This approach is implemented through the method of Pedagogical Space Design, which uses the criteria for the organization and use of the school space, which correlate the child's characteristics with those of the cooperative method. The implementation of this method in Greek and Cypriot schools provides an alternative to the creation of children's places in the educational environment.

Article Details
  • Section
  • KEYNOTE LECTURES
Author Biography
Δημήτρης Γερμανός (Dimitris Germanos), Aristotle University Of Thessaloniki

Professor, Dept. of Early Childhood Education, AUTh

References
Ελληνόγλωση
Γερμανός, Δ. (2004). Χώρος και διαδικασίες αγωγής. Η παιδαγωγική ποιότητα του χώρου. Αθήνα: Gutenberg, Παιδαγωγική σειρά.
Γερμανός, Δ. (2006α). Οι τοίχοι της γνώσης. Αθήνα: Gutenberg.
Γερμανός, Δ. (2006β). Χώρος και διαμόρφωση της συμπεριφοράς στο κοινωνικό περιβάλλον. Στο Ε. Συγκολλίτου (επιμ.), Περιβαλλοντική Ψυχολογία: Σύγχρονες τάσεις στον ελλαδικό χώρο, σ. 43-64. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Γερμανός, Δ. (2014). Αναμορφώνοντας το σχολικό χώρο: Από τον χώρο των κανονισμών, στο χώρο για το παιδί. Στο Μ. Τζεκάκη και Μ. Κανατσούλη (επιμ.), Αναστοχασμοί για την παιδική ηλικία. Θεσσαλονίκη: ΤΕΠΑΕ-ΑΠΘ, σ. 448-467.[Ηλεκτρονικό]. Διαθέσιμο στο: http://www.nured.auth.gr/congress2014/
Γερμανός, Δ. (2015). Παιδαγωγικός ανασχεδιασμός του σχολικού χώρου: Μια προσέγγιση της αναβάθμισης του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος μέσα από την αλλαγή της σχέσης του παιδιού με το χώρο. Στο Ε. Γουργιώτου (επιμ.), Αρχιτεκτονικές & εκπαιδευτικές παρεμβάσεις για τη δημιουργία τόπων μάθησης στο Νηπιαγωγείο, σ. 45-58. Αθήνα: Δίσιγμα.
Γερμανός Δ., Αρβανίτη Ι., Γρηγοριάδης, Α. και Κλιάπης, Π. (2007). Οι εκπαιδευτικοί αξιολογούν τη διαδικασία και το αποτέλεσμα της δημιουργίας συνεργατικού περιβάλλοντος στην τάξη τους, στο πλαίσιο μιας έρευνας-δράσης. Στο Γ. Δ. Καψάλης, Α. Ν. Κατσίκης (επιμ.), Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση και οι προκλήσεις της εποχής μας. Πρακτικά Πανελληνίου Συνεδρίου, Ιωάννινα, σ. 294-301. 17-20.5.2007. Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Σχολή Επιστημών Αγωγής, [Ηλεκτρονικό]. Διαθέσιμο στο: http://conf2007.edu.uoi.gr/.
Ματσαγγούρας, Η. (2008). Η Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία και Μάθηση. Αθήνα: Γρηγόρης.
Μέσσιου, Δ. (επιμ.) (2003). Συνεργατικό σχολείο: Από τη θεωρία στην πράξη. Λευκωσία: Κυπριακός Σύνδεσμος Συνεργατικής Μάθησης.
Μπαμπάλης, Θ. (2012). Η ζωή στη σχολική τάξη. Αθήνα: Διάδραση.
Τριλιανός, Θ. (2013). Μεθοδολογία της διδασκαλίας. Αθήνα: Διάδραση.
Ambrose S. A., Bridges M. W., DiPietro M. και Lovett, M. C. (2010). How learning works: Seven research-based principles for smart teaching. San Francisco, CA: Jossey Bass.
Bruner, J. S. et al. (1966). Studies on cognitive growth. New York: Wiley.
Burden, P. (1995). Classroom management and discipline. White Plains. NY: Longman.
Chobeaux, J. (1993). Les corps clandestins. L’école, l’enfant et le quotidien. Paris: Épi/ Desclée de Brouwer.
Chombart de Lauwe, P.-H. (1982). La culture et le pouvoir. Paris: Calmann-Levy.
Chombart de Lauwe, P.H. (éd.) (1988). Culture - action des groupes dominés. Rapports à l’espace et développement local. Paris : L’Harmattan/Centre National de Recherche Scientifique.
Chombart de Lauwe, P.-H. (1994). La fin des villes. Paris: Calmann-Levy.
Cresswell T. (2013). Place: A short Introduction. Oxford, UK: Blackwell Publishing.
Dewey, J. (2004). L’école et l’enfant. Paris: Fabert.
Dixon, J. και Durrhein, K. (2000). Displaying place-identity: A discursive approach to locating self and others. Στο British Journal of Social Psychology (39): 27-44.
Entrikin, N. (1991). The Betweenness of Place. Towards a Geography of Modernity. Baltimore: John Hopkins University Press.
Germanos, D. (2009). Le réaménagement éducatif de l’espace scolaire, moyen de transition de la classe traditionnelle vers une classe coopérative et multiculturelle. Στο GERFLINT, σ. 85-101. Paris: Synergies/ Sud-est européen (2).
Germanos, D. (2015). The Place as factor of the pedagogical quality of space. Στο D. Germanos και M. Liapi (eds.), Places for Learning Experiences. Think, Make, Change. Digital Proceedings of the Symposium with International Participation, Thessaloniki, 09-10 January 2015, σ. 46-55. Athens: Greek National Documentation Centre.[Ηλεκτρονικό]. Διαθέσιμο στο: http://epublishing.ekt.gr/el/12239.
Hall, E. (1990). The hidden dimension. USA: Anchor Books.
Johnson D. W., Johnson R. T. και Stanne M. B. (2000). Cooperative Learning Methods: A Meta-Analysis. USA: University of Minnesota.
Johnson, D. W. και Johnson, R. T. (1994). Leading The Cooperative School (2nd Edition). Edina, MN: Interaction Book Company.
Johnson D. W., Johnson R. T. και Holubec, E. (2008). Cooperation in the Classroom. (Revised edition). Edina, MN: Interaction Book Company.
Koffka K. (1999). Principles of Gestalt Psychologie. New York : Routledge.
Lévy J. και Lussault M. (2003). Dictionnaire de la géographie et de l’espace des sociétés. Paris: Belin.
Manzo, L. C. και Devine-Wright, P. (2014). Place Attachment: Advances in Theory, Methods and Applications. New York: Routledge.
Mead, G. H. (2015). Mind, Self and Society. The definitive edition. Chicago: The University of Chicago Press Books.
Merieu, Ph. (2017). Faire l’École, faire la classe. Précis de pédagogie. Paris: ESF.
Merieu, Ph. (2010). Itinéraire des pédagogies de groupe. Lyon: Chronique Sociale, vol. 1, «Apprendre en groupe».
Moles, A. και Rohmer, E. (1998). Psychosociologie de l’espace. Paris: L’ Harmattan.
Piaget, J. και Inhelder, B. (1981). La représentation de l’espace chez l’enfant. Paris: Presses Universitaires de France.
Piaget, J. και Inhelder, B. (2003). Psychologie de l’enfant. Paris: Presses Universitaires de France.
Roncin, Ch. (1995). Bien vivre la classe. Paris: Presses Universitaires de France, collection L’éducateur.
Sink, C. A. (ed.) (2005). Contemporary school counseling: Theory, research, and practice. Boston: Houghton-Mifflin.
Vasquez, A. και Oury, F. (2001). Vers une pédagogie institutionnelle? Paris: Matrice Eds, Collection Pi.
Vayer, P., Duval, A. και Roncin, Ch. (1991).Une écologie de l’école. La dynamique des structures matérielles. Paris: Presses Universitaires de France, collectionL’éducateur.
Wallon, H. (1999). De l’acte à la pensée. Paris: Flammarion.
Weinstein, C. S., και David T. G. (1987). Spaces for children. New York: Plenum Press.
Wiltshire, M. (2012). Understanding the High Scope Approach. London: Routledge.