Architecture and Education: Deschooling, Community School and the Children’s rights in the neighbourhood of Exarchia


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
Critical Pedagogy and Institutional Pedagogy Building Architecture Community School deschooling participatory planning space and time
Χαράλαμπος Μπαλτάς (Charalambos Baltas)
Abstract

The proposal (of the paper) refers to 35th Primary School of Athens, which is situated in the Exarchia neighbourhood/district and involves Deschooling, the Community School, Participatory Planning on behalf of the children, Architecture, Children’s Rights, Citizenship, Social Networks, Public Sphere, Critical Pedagogy and Institutional Pedagogy. The City Routes bring about the familiarization with the concept of Community, the experiences from spatial representations, the linking of Place with Time (Literature, History, Music, and Science) and the Open Workshop of Natural and Social Sciences. The pedagogical approaches of Building Architecture until recently were merely concerned with the building itself and its specific features. But today we face a transition from the Pedagogy of the Classroom to the Pedagogy of the Schoolyard and the opening up to the community. The concepts of Critical Pedagogy of Spatial transformation and the opportunity of community familiarization guide us out of the school walls through Deschooling in its threefold dimension: the classroom – the schoolyard – the community.

 

Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD ΙΙ & ΙΙΙ The multimodal intersection of urban and educational spaces & The city as a learning environment
Author Biography
Χαράλαμπος Μπαλτάς (Charalambos Baltas)

Δάσκαλος, 35ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, μέλος της παιδαγωγικής ομάδας «το Σκασιαρχείο»

References
Agamben, G. (2007). Η κοινότητα που έρχεται. Αθήνα: Ίνδικτος.
Cutting, G. (2006). Φουκώ. Αθήνα: Εκδόσεις «Το Βήμα», Ελληνικά Γράμματα.
Day, J. F. R. (2008). Το τέλος της ηγεμονίας. Αναρχικές τάσεις στα Νεότατα Κοινωνικά Κινήματα. Αθήνα: Ελευθεριακή Κουλτούρα.
Freire, P. (2009). Δέκα επιστολές προς εκείνους που τολμούν να διδάσκουν. Αθήνα: Επίκεντρο.
Hart, A. R. (2011). Τα παιδιά συμμετέχουν. Θεωρία και πραχτική της εμπλοκής παιδιών στην ανάπτυξη της κοινότητας και τη φροντίδα του περιβάλλοντος. Αθήνα: Επίκεντρο.
Harvey, D. (2011). Το δικαίωμα στη πόλη. Στο Κομπρεσέρ 1: 8-22.
Lefebvre, H. (1977). Δικαίωμα στη πόλη, Χώρος και πολιτική. Αθήνα: Παπαζήσης.
Le Corbusier (1987). Κείμενα για την Ελλάδα. Φωτογραφίες και σχέδια. Αθήνα: Άγρα.
Renaut, Al. (2007). Το τέλος της αυθεντίας. Αθήνα: Πόλις.
Roberts, J. (2003). Σχετικά με τη φιλοσοφία της καθημερινής ζωής. Αθήνα: Futura.
Sontag, S. (2011). Υπό τον αστερισμό του Κρόνου: για τον Βάλτερ Μπένγιαμιν. Στο Σημειώσεις 73: 25-28.
Young, M. Ir. (2013). Η ζωή στην πόλη και η διαφορά. Στο Σημειώσεις 77: 7-35.
Ανδριάκαινα, Ελ. (2005). Παίζοντας με τα όρια, θεραπευτικές κοινότητες και χρήστες ναρκωτικών. Αθήνα: Βιβλιόραμα.
Δουζίνας, Κ. (2011). Αντίσταση και Φιλοσοφία στην κρίση. Πολιτική, ηθική και Στάση Σύνταγμα. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Καζαμίας, Δ. (1997). Στα φτωχά χρόνια της δεκαετίας του ’30. Αθήνα: Καστανιώτης.
Καλαμαράς, Π. (2009). Μορφές εδαφικής επανοικειοποίησης στον μητροπολιτικό ιστό. Στο Χουλιγκανιζατέρ, 1 (iv): 26-30.
Καρανάση, Α., Μολασιώτη, Έλ., Μπαλτάς, Χ. και Παντελιάδου, Ελ. (2014). Το σχολείο της κοινότητας. Το παράδειγμα του 35ου Δημοτικού Σχολείο Αθηνών. Στο Νέος Παιδαγωγό(πρακτικά), 3-4/5/2014: 2154-2159.
Λαντζούνη, Ευ. και Μπαλτάς, Χ. (2014). Ο ρόλος του ενδιάμεσου χώρου στην αρχιτεκτονική σχολικών κτιρίων. Το παράδειγμα του 35ου Δημοτικού Σχολείου. Στο Νέος Παιδαγωγός (πρακτικά), 3-4/5/2014: 1483-1490.
Λέφας, Χρ. (1942). Ιστορία της εκπαιδεύσεως. Αθήνα: Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων.
Λεφέβρ, Αν. (1990). Μηδενισμός και αμφισβήτηση. Αθήνα: Ύψιλον.
Μοντγκόμερυ, Π. (1998). Εκπαίδευση στο σπίτι – ένα πολυπρόσωπο φαινόμενο. Στο Νησί της Αλφαβήτου 4: 21-30.
Μπαλτάς, Μπ. (2007). Η παράλληλη κοινωνία: μια ουτοπική πρακτική. Στο Στίγμα 23: 78-85.
Μπαλτάς, Χ. (2010). Η λογική των δικτύων στην εκπαίδευση: πολιτειότητα, δημόσια σφαίρα, καθημερινότητα και μετασχηματισμός του καθημερινού. Στο Σύγχρονη Εκπαίδευση 162: 21-37.
Μπαλτάς, Χ. (2011). Εγγραμματισμός, πολιτειότητα και δημόσια σφαίρα: το παράδειγμα του σχολικού εντύπου «Οι φιλίες των παιδιών» (2008-2011). Στο Σύγχρονη Εκπαίδευση 165: 27-55.
Μπαλτάς, Χ. (2012). Διοίκηση και Ανταγωνιστική Παιδαγωγική: σχέσεις εξουσίας στο 35ο Δημοτικό Σχολείο (2001-2010). Στο Σύγχρονη Εκπαίδευση 168: 51-77.
Μπαλτάς, Χ. (επιμ.) (2014). Οι φιλίες των παιδιών, αναγνωστικό δ΄ και ε΄ δημοτικού. Κείμενα Π. Δημητράτος. Εικονογράφηση Ε. Παντελιάδου. Επίμετρο Γ. Κόρτσακ. Αθήνα: Σκασιαρχείο. Διαθέσιμο στο: www.skasiarxeio.wordpress.com.
Μπαλτάς, Χ. (2015). Από την τάξη στην αυλή και στην κοινότητα. Στο Παιδεία και Κοινωνία 96: 5-6.
Μπλοχ, Έ. (1995). Η αρχή της ελπίδας: τρία αποσπάσματα. Στο Ουτοπία 17: 92-94.
Παγώνη, Μ. (επιμ.) (2007). Celestin Freinet. Στο Σύγχρονα Θέματα 99. Αθήνα: Νήσος.
Πάλλιου, Χρ. και Παπασταύρου, Ερ. (2011). Συλλογικές πρακτικές και δημόσιος χώρος. Η περίπτωση του Δεκέμβρη. Στο Κριτική Επιστήμη και Εκπαίδευση 11: 13-30.
Παναγιωτοπούλου, Ι. (1985). Το σύγχρονο διδακτήριο – Νέες τάσεις στη διαμόρφωση του Δημοτικού Σχολείου. Στο Δημοκρατική Παιδεία (ΔΟΕ). 1Ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο (Δ.Ο.Ε), 26-29/5/1983, σ. 172-184. Αθήνα: Δ.Ο.Ε.
Πανουσάκης Χρ. (1999). Νικόλαος Μητσάκης: 1899 – 1941. Αθήνα: Μουσείο Μπενάκη Κέντρο Τεκμηρίωσης Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής.
Παπαμαύρος, Μ. (1952). Διδακτικές αρχές του σχολείου εργασίας, Είκοσι τέσσερα γράμματα στον Έλληνα δάσκαλο. Αθήνα: Δημ. Δημητράκου.
Σιάρκου, Θ. (2015). Προσεγγίσεις του ρόλου του παιδιού στον αστικό σχεδιασμό. Αθήνα: Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.
Σταυρίδης, Στ. (2010). Μετέωροι χώροι της ετερότητας. Αθήνα: Αλεξάνδρεια. Σταυρίδης, Στ. (2010β). Οι δρόμοι της μεγαλούπολης ως αμφισβητούμενοι χώροι. Στο Κ. Γιαννακόπουλος και Γ. Γιαννιτσώτης (επιμ.), Αμφισβητούμενοι χώροι στην πόλη. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Τσουκαλά, Κ. (1985). Διδακτήριο Προσχολικής Αγωγής. Στο Δημοκρατική Παιδεία (ΔΟΕ). 1Ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο (Δ.Ο.Ε) 26-29/5/1983, σ. 190-197. Αθήνα: Δ.Ο.Ε.
Τσουκαλά, Κ. (2006). Παιδική αστική Εντοπία, Αρχιτεκτονική και νοητικές αναπαραστάσεις του χώρου. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Τσουκαλά, Κ. (2010). Τάσεις στη σχολική Αρχιτεκτονική. Από την παιδοκεντρική λειτουργικότητα στη μεταμοντέρνα προσέγγιση. Αθήνα: Επίκεντρο.
Τσουκαλά, Κ. (2014). Ροϊκές Χωρογραφίες και εκπαιδευτικές αναστοχαστικές αντιστίξεις. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Φρενέ, Σ. (1977). Το σχολείο του λαού. Αθήνα: Οδυσσέας.