Discussing with children about the city


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
urban studies children’s geographies place-based education everyday life territorialized identities
Ειρήνη Μίχα (Irene Micha)
Abstract

During the last decades, within the broader inter-disciplinary area of urban studies, children’s geographies have formed a distinct field of enquiry, focusing on the socio-spatial parameters of childhood and seeking multiple possibilities for a place-based education. The discussions elaborated in this paper merge from a particular cooperation, since 2012, between primary, secondary and higher education, in programmes focusing at the school’s neighbourhood, and aiming at developing a profitable dialogue among pupils and students of Architecture. The cross-fertilizations, transpiring from the different pedagogical approaches, redefine the research questions, and lead to two key observations around which this paper is structured: (a) space as a factor correlative to everyday life (and to the educational process), and (b) the multiple spatial views of children, which are essential for questioning the dominant meanings and perceptions that define our way of thinking about the city. Based on these remarks, an attempt is maturing in order to define a framework for reflection on teaching and learning with (urban) space.

Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD ΙΙ & ΙΙΙ The multimodal intersection of urban and educational spaces & The city as a learning environment
Author Biography
Ειρήνη Μίχα (Irene Micha)

ΣΧΟΛΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΜΠ

ΕΠ. ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ

References
Calvino, I. (1982). Οι Αόρατες πόλεις. Μτφρ. Ε. Γ. Ασλανίδης και Σ. Καπογιαννοπούλου. Αθήνα: Οδυσσέας.
Certeau, M. de (2010). Επινοώντας την καθημερινή πρακτική. Η πολύτροπη τέχνη του πράτειν. Μτφρ. Κ. Καψαμπέλη. Αθήνα: Σμίλη.
Massey, D. (2001). Φιλοσοφία και πολιτικές της χωρικότητας. Μτφρ. Α. Πατσού. Αθήνα: Τμήμα Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ – Παπασωτηρίου.
Massey, D. (2008). Για το χώρο. Μτφρ. Ι. Μπιμπλή. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Ιστορικό Αρχείο Εθνικής Τράπεζας και Εκπαιδευτικοί ΠΕ Αθηνών. (2017). Οι γειτονιές μας. Εκπαιδευτικές προσεγγίσεις μέσα από τέσσερις διαλόγους. Επιμέλεια και κείμενα: Ε. Ακύλα, Ε. Ζάχου, Μ. Λεμπέση και Ει. Μίχα. Κείμενα: Ντ. Βαΐου, Μ. Δημοπούλου και Κ. Κύρδη. Αθήνα: ΙΑ/ΕΤΕ.
Λιάκος, Α. (2015). Γιατί η προφορική ιστορία;. Στο Ε. Νάκου και Α. Γκαζή (επιμ.), Η προφορική ιστορία στα μουσεία και στην εκπαίδευση, σ. 35-42. Αθήνα: Νήσος.
André, I., Carno, A., Abreu, A., Estevens, A. και Malheiros, J. (2012). Learning for and from the city: the role of education in urban social cohesion. Στο Belgeo 4|2012. Διαθέσιμο στο: http://belgeo.revues.org/8587. (Ανακτήθηκε: 10/3/2016).
Brockmann, B. (2016). The story is only the start. Στο Our Schools/Our Selves. Ειδικό αφιέρωμα Oral history education, political engagement and youth. The Canadian Center for Policy Alternatives 25(2): 150-159.
Chiristensen, P. και James, A. (επιμ.) (2000). Research with Children: Perspectives and Practices. Λονδίνο και Νέα Υόρκη: Falmer Press.
Dudek, M. (2005). Children’s Spaces. Οξφόρδη: Architectural Press Elsevier.
Gayet-Viaud, C., Rivière, Cl. και Simay, Ph. (2015). Les enfants dans la ville. Στο Métropolitiques. Διαθέσιμο στο: http://www.metropolitiques.eu/Les-enfants-dans-la-ville.html. (Ανακτήθηκε: 13/5/2016).
Graves, M. και Rechniewski, E. (2015). Imagining geographies. Mapping identities. Ειδικό αφιέρωμα Geographies of Identity. Στο Journal of Multidisciplinary International Studies 12(1). Διαθέσιμο στο : http://epress.lib.uts.edu.au/journals/index.php/portal/article/view/4380.
(Ανακτήθηκε: 19/7/2017).
Gruenewald, D.A. (2003). The Best of Both Worlds: A Critical Pedagogy of Place. Στο Educational Researcher 32(4): 3-12.
Holloway, S.L. και Valentine, G. (επιμ.) (2000). Children’s Geographies: Playing. living. learning. Λονδίνο και Νέα Υόρκη: Routledge.
Holloway, S.L. (2014). Changing children’s geographies. Στο Children’s Geographies 12(4): 377-392. Διαθέσιμο στο: https://dspace.lboro.ac.uk/dspace-jspui/bitstream/2134/16150/1/14733285%252E2014%252E930414.pdf. (Ανακτήθηκε: 21/7/2017).
Lefebvre, H. (1981). Critique de la vie quotidienne. Παρίσι: L’Arche Editeur.
Lefebvre, H. (1974). La production de l’espace. Παρίσι: Anthropos.
Lehman-Frisch, S. και Vivet, J. (2011). Géographies des enfants et des jeunes. Στο Carnets de géographes 3. Διαθέσιμο στο: http://www.carnetsdegeographes.org/PDF/Debat_03_01_Lehman_Frisch_Vivet.pdf. (Ανακτήθηκε: 21/7/2017).
Lehman-Frisch, S., Authier, J.Y. και Dufaux, F. (2012). “Draw me your neighbourhood”: a gentirfied Paris neighbourhood through its children’s eyes. Στο Children’s Geographies 10(1): 17-34.
Massey, D. (1995). The conceptualization of place. Στο P.M. Jess και D. Massey (επιμ.), A Place in the World? Places. Cultures and Globalization, σ. 45-63. Οξφόρδη: The Open University.
McLaren, P. και Kincheloe, J. L. (επιμ.) (2007). Critical pedagogy: where are we now?. Νέα Υόρκη: Peter Lang.
Morgan, J. (2000). Critical pedagogy: the spaces that make the difference. Στο Culture & Society 8(3): 273-289.
Perec, G. (1985). Espèces d’espaces. Παρίσι: Galilée.
Pike, S. ( 2011). “If you went out it would stick”: Irish children’s learning in their local environments. Στο International Research in Geographical and Environmental Education 20(2): 139-159.
Preston, L. (2015). The Place of Place-Based Education in the Australian Primary Geography Curriculum. Στο Geographical Education 28: 41-49.
Pyyry, N. (2014). Learning with the city via enchantment photo-walks as creative encounters. Στο Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education 37(1): 102-115. Λονδίνο: Routledge.
Ramsey, P. G. (2004). Teaching and Learning in a Diverse World. Multicultural Education for Young Children. Νέα Υόρκη και Λονδίνο: Teachers College Press.
Rutherford, J. (1990). The Third Space. Interview with Homi Bhabha. Στο J. Rutherford (επιμ.), Identity: Community. Culture. Difference, σ. 207-221. Λονδίνο: Lawrence and Wishart.
Said, E. (1993). Culture and Imperialism. Νέα Υόρκη: Vintage Books.
Soja, E. W. (1999). Thirdspace: Expanding the Scope of the Geographical Imagination. Στο J. Allen, D. Massey και Ph. Sarre (επιμ.), Human Geography Today, σ. 260-78. Cambridge: Polity Press.
Swyngedouw, E. (1997). Neither Global Nor Local: “Glocalization” and the Politics of Scale. Στο K. R. Cox (επιμ.), Spaces of Globalization: Reasserting the Power of the Local, σ. 137-166. Νέα Υόρκη και Λονδίνο: Guilford/Longman.
Van den Berg, M. (2013). City Children and Genderified Neighbourhoods: The New Generation as Urban Regeneration Strategy. Στο International Journal of Urban and Regional Research 37(2): 523-36.
Weller, S. και Bruegel, I. (2009). Children’s “Place” in the Development of Neighbourhood Social Capital. Στο Urban Studies 46(3): 629-643.