Dialogicality, education, space: Participatory practices, design diversions and transformative learning


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
experiential-communicational pedagogy dialogical-polyphonic space fluid space activated space playful space urban labs
Κυριακή Τσουκαλά (Kyriaki Tsoukala)
Abstract

By simultaneously articulating functions of socialisation, learning, knowledge and identity, dialogicality constitutes a multiwave approach to the processes of child education. The ‘other’ as component factor of the self releases transformative forces into the processes of learning and social contact. The questions I shall attempt to answer concern the spatial condition of a dialogical involvement of child and other and the dynamic and praxial character of the integration of a space into the framework of its dialogical relation with the child. We know that over recent decades education theory has shifted from a child-centred model to learning to an experiential, praxial, communicational approach. The child as dialogical subject breaks through the shells of solid stereotypes and contributes to the accessing of knowledge (of the landscape of self-other-and-objects within marginal social significances). But what does this dialogicality, this polyphony, this heteroglossia, mean for space, for design? Can we be content with the rich and diverse, formally, structurally and functionally qualities of space, its complexity and contrapuntal character? Do we, perhaps, in speaking of the possibilities of digital technology, have recourse to the concept of the responsiveness or interactivity of a space? These things are often cited as spatial polyphony, but they are far removed from the polyvalent meaning with which a dialogical frame of vision invests the term. I shall construct my answer to those questions within the conception of the school building and its context, the city, as a network of suspended pathways between interior and exterior, with a potential opening of their boundaries and emergence of a new transformative learning within the condition of relational dialogical ontology.

Article Details
  • Section
  • KEYNOTE LECTURES
Author Biography
Κυριακή Τσουκαλά (Kyriaki Tsoukala), ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΠΘ

ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ

References
Holquist, M. (2014). Διαλογικότητα. Ο Μπαχτίν και ο κόσμος του. Μτφρ. Ι. Σταματάκη. Αθήνα: Gütenberg.
Shallcross, T. et al. (2009). Δημιουργώντας βιώσιμα σχολικά περιβάλλοντα. Μτφρ. Α. Ελευθερίου, Εισαγωγή-Επιμ.: Κ. Ταμουτσέλη. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Simmel, G., Ritter, J. και Gombrich, E. H. (2004). Το τοπίο. Μτφρ. Γ. Σαγκριώτη, Λ. Αναγνώστου και Ν. Δασκαλοθανάση, Επιμ. Δ. Καββαθά. Αθήνα: Ποταμός.
Vygotsky, L. (1993/1934). Σκέψη και Γλώσσα. Μτφρ. Α. Ρόδη. Αθήνα: Γνώση.
Vygotsky, L. (1997/1934). Νους και Κοινωνία. Μτφρ. Α. Μπίμπου και Στ. Βοσνιάδου. Αθήνα: Gutenberg.
Μπακιρτζής, Ν. Κ. (1996). Η Δυναμική της Αλληλεπίδρασης στην Επικοινωνία. Κριτική Παρουσίαση της Συμβολής των Kurt Lewin, Jacob Moreno και Carl Rogers. Αθήνα: Gutenberg.
Μπακιρτζής, Κ. (2004). Επικοινωνία και Αγωγή. Αθήνα: Gütenberg.
Μπαρτσίδης, Μ. (επιμ.) (2015). Διατομικότητα. Κείμενα για μία οντολογία της σχέσης. Μτφρ. Λ. Μάνο-Χρηστίδη, Εισαγωγή: Μ. Μπαρτσίδης. Αθήνα: Νήσος.
Μπαχτίν, Μ. (2000). Ζητήματα της Ποιητικής του Ντοστογιέφσκι (1929). Μτφρ. Α. Ιωαννίδου, Επιμ.: Β. Χατζηβασιλείου, Εισαγωγή: Δ. Τζιόβας. Αθήνα: Πόλις.
Πολυχρονόπουλος, Δ. (2006). Το κενό ως τόπος. Στο ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ 55: 56-59.
Τσουκαλά, Κ. (2000). Τάσεις στη σχολική αρχιτεκτονική. Από την παιδοκεντρική λειτουργικότητα στη μεταμοντέρνα προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Τσουκαλά, Κ. (2015). Ροϊκές χωρογραφίες και εκπαιδευτικές αναστοχαστικές αντιστίξεις. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Φράγκος, Χρ. (1983). Βασικές Παιδαγωγικές Θέσεις. Αθήνα: Gutenberg.
Χουιζίνγκα, Γ. (2010). Ο Άνθρωπος και το Παιχνίδι (Homo Ludens). Μτφρ. Γ. Λυκιαρδόπουλος και Στ. Ροζάνης. Αθήνα: Γνώση.
Blundell J., P. (2000). Günter Behnisch. Basel: Studio Paperback.
Bosch, R. (2013). Designing for a better world starts at school: Rosan Bosch at TEDxIndianapolis. Διαθέσιμο στο: www.youtube.com/watch?v=q5mpEa_VZo (Ανακτήθηκε: 17/11/2013).
Chevalier, E. (éd.) (1993). L’Enfant et la ville. Paris: Syros.
Emerson, C. (1983). The outer word and inner speech: Bakhtin, Vygotsky and the internalization of language. Στο Critical Inquiry 10: 245-264.
Freinet, C. (1968). Essai de Psychologie sensible I. Acquisition des techniques de vie constructives. Neuchâtel: Delachaux et Niestlé.
Hertzberger, H. (2008). Space and Learning. Lessons in Architecture 3. Rotterdam: 010 Publishers.
Karsten, L., Bongertman, Th., Haan, G. et al. (1995). Building Identities-Gender Perspectives on Children and Urban Space, Concluding Report. Amsterdam: Univerity of Amsterdam, Department of Human Geography.
Lefaivre, L. + Döll ab (2007). Ground-Up City. Play as a Design Tool. Rotterdam: 010 Publishers.
Miralles, E. (2005). Escuela de Musica de Hamburgo. Στο El Croquis, Enric Miralles + Bendetta Tagliabue 1995-2000, 100-101, σ. 238-67.
Piaget, J. (1947). La représentation de l’espace chez l’enfant. Paris: P.U.F.
Piaton, G. (1974). La Pensée pédagogique de Célestin Freinet. Toulouse: Privat.
Pesic, J. και Baucal, A. (1996). Vygotsky and Psychoanalysis. Στο Journal of Russian and East European Psychology 1: 33-39.
Tsoukala, K. (1994). Perception de l’espace scolaire par les écoliers, étude comparative,
pédagogie formelle, pédagogie Freinet. Στο P. Clanché, E. Debarbieux, J. Testanière, La pédagogie Freinet. Mises à jours et perspectives, σ. 361-70. Bordeaux: Pressae Universitaires de Bordeaux.
Tsoukala, K. (2007). Les territoires urbains de l’enfant. Paris: L’Harmattan.
Ulmann, J. (1982). La pensée éducative contemporaine. Paris: Vrin.