Two-way Transformations of Pedagogical and Architectural Discourse: Designing the mobile science lab and demonstration room in “NOESIS” Center


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
mobile science lab & demonstration room Noesis tiered platforms exploration intellectual command kinetic challenges theatrical game pedagogical discourse architectural discourse
Γιώργος Δ. Λιαμάδης (Giorgos Liamadis)
http://orcid.org/0000-0002-3491-1019
Abstract
The paper analyses in depth the distinguished project of designing a mobile science lab and demonstration room designed by the author and specially adapted to the educational programs of NOESIS Science Center and Technology Museum in Thessaloniki, Greece.
A system of separate tiered platforms consists of planes that seem to float in space. The environment transforms itself depending on the viewpoint from which ones discovers it, thus capturing the interest of the children’s eyes, creating a sense of surprise and urging the child into ever exploring anew the objects that make up the space. Engraved symbols from the world of science on the surface of the seats create a virtual keyboard in space, and encourage children to assume roles in an interactive theatrical game. The design of the place creates challenges for all age groups, contributing to their physical and intellectual development. At a setup and materiality level, the mobile science lab in NOESIS provides children with stimuli, introduces a variety of kinetic challenges and induces experimentation, while ensuring a safe environment. Following the design process up to the final result, the presentation explores the complex course through which pedagogical positions transform into syntactical and morphological principles of architectural design.
Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD IV Introducing innovations for the upgrade of the educational environment
Author Biography
Γιώργος Δ. Λιαμάδης (Giorgos Liamadis), Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Επίκουρος Καθηγητής, υπεύθυνος Εργαστηρίου Βιομηχανικού Σχεδιασμού, Τμήμα Εικαστικών & Εφαρμοσμένων Τεχνών ΑΠΘ
References
Mesmin, G. (1978). Το παιδί, η αρχιτεκτονική και ο χώρος. Μετάφραση: Πέτρος Πεντελικός. Αθήνα: Μνήμη.
Piaget, J. (1969). Ψυχολογία και Παιδαγωγική. Επιμέλεια: Τ. Ανθούλιας. Αθήνα: Νέα Σύνορα Α.Α.Λιβάνη.
Rodari, G. (2003). Η γραμματική της φαντασίας, Εισαγωγή στην τέχνη να επινοείς ιστορίες. Μτφρ. Γ. Κασαπίδης. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Valery, P. (1988). Ευπαλίνος ή Ο Αρχιτέκτων. Μετάφραση: Έλλη Λαμπρίδη. Α΄ Ανατύπωση. Αθήνα: Άγρα
Γερμανός, Δ. (2004). Το παιχνίδι, μια άλλη προσέγγιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Κατσούρου, Ε. και Σέρφα, Κ. (2012). Τα παιδία παίζει, ο αρχιτέκτονας σχεδιάζει, η παιδική φαντασία αναδιατυπώνει το χώρο. Διαθέσιμο στο http://dspace.lib.ntua.gr/dspace2/bitstream/handle/123456789/6641/Katsourou.pdf?sequence=1 (Ανακτήθηκε 10/5/2017)
Λιαμάδης, Γ. (2008). Μεταφερόμενη Αίθουσα Πειραμάτων και Επιδείξεων – Αρχιτεκτονική Μελέτη Εφαρμογής. Θεσσαλονίκη.
Μπίκα, Α. (2001). Ο Χώρος: Τόπος και Παιδαγωγικό Τοπίο. Εκπαιδευτικές σημειώσεις. Θεσσαλονίκη.
Τσουκαλά, Κ. (2000). Αρχιτεκτονική, παιδί και αγωγή. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Τσουκαλά, Κ. (2014). Ροϊκές χωρογραφίες και εκπαιδευτικές αναστοχαστικές αντιστίξεις. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Annicchiarico, S. (2017). Giro Giro Tondo a Museum of Design and Play. Στο S. Annicchiarico (επιμ.), Giro Giro Tondo, Design for Children, Milano: Electa
Balena Arista, F. (2017). Playful Design / conversation with Stefano Giovannoni. Στο S. Annicchiarico (επιμ.), Giro Giro Tondo, Design for Children, Milano: Electa
Barthes, R. (1957). Mythologies (The New Citroen). Available at: http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/michelin/ds/32.html (Retrieved 7/12/2017)
Irace, F. (2017). Houses for Children. Στο S. Annicchiarico (επιμ.), Giro Giro Tondo, Design for Children, Milano: Electa
Maino, M.P. (2017). A Space All to Himself. Στο S. Annicchiarico (επιμ.), Giro Giro Tondo, Design for Children, Milano: Electa
Piaget, J. (1984). The Construction of Reality in the Child. Μετάφραση: Margaret Cook. Great Britain: Ballantine Books