Architectural structures and Geometry fundamentals for preschoolers


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
space verticality parallel force load
Κούλα Πανάγου (Koula Panagou)
Αντώνης Νανάς (Antonis Nanas)
Μαρία Αναμουρλόγλου (Maria Anamourloglou)
Abstract
In early childhood, imagination and creativity are developed, mainly, through tactile materials. By using such materials, every child may compose unique structures, explore ways to balance and stabilize them, interpret and color them, developing thus an early aesthetic perception. The child, eventually, integrates the compositions on an imaginary environment, by creating his own fictional space.
The present project is an educational suggestion for preschoolers, aiming to emphasize on the architectural construction of a residence, as an investigative tool which will allow children to implicit geometry fundamentals i.e. parallelism and verticality, as well as physics and engineering fundamentals i.e. force and load.
Then, we investigate children’s proposed ideas, concerning the interior arrangement of their residential structure and finally we create different stories focused on the specific structure.
To implement this project, safe materials are used such as plastic axes for beams and pillars and cardboards for the rest of the construction parts.
A pilot implementation of the project, by “Karamela” kindergarten, to a group of 18 children of 5-6 years old, during three months, presented encouraging positive outcome.
Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD Ι Transformations of schools’ spaces and educational change
Author Biographies
Κούλα Πανάγου (Koula Panagou)

Νηπιαγωγός, Nηπιαγωγείο “ΚΑΡΑΜΕΛΑ”

Αντώνης Νανάς (Antonis Nanas)
Νηπιαγωγός, Nηπιαγωγείο “ΚΑΡΑΜΕΛΑ”
Μαρία Αναμουρλόγλου (Maria Anamourloglou)
Νηπιαγωγός, Nηπιαγωγείο “ΚΑΡΑΜΕΛΑ”
References
Arnheim, R. (1974). Τέχνη και οπτική αντίληψη. Αθήνα: Θεμέλιο.
Arnheim, R. (2003). Η δυναμική της αρχιτεκτονικής μορφής. Μτφρ. Ιάκωβος Ποταμιάνος. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Thyssen, S. (2001). Το παιχνίδι και η ανάπτυξη της σκέψης στην προσχολική ηλικία. Στο Σ. Αυγητίδου (επιμ.). Το Παιχνίδι: Σύγχρονες ερμηνευτικές και διδακτικές προσεγγίσεις, σ. 247-269. Αθήνα: Τυπωθήτω
Γεωργιάδης, Σ. (2005). Η αναπαράσταση ως όχημα αρχιτεκτονικής σκέψης. Πρακτικά συνεδρίου, Τμήμα Αρχιτεκτόνων, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Θεοφυλίδης, Χ. (2002). Διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας. Αθήνα: Γρηγόρης.
Καλαβάσης, Φ. & Ρέντζος, Α. (2015). Ανάμεσα στο Μέρος και στο Όλο. Αθήνα: Gutenberg.
Καλαθέρη, Μ. & Ιωαννίδου, Ε. (2004). Το σώμα διδάσκει και διδάσκεται. Μοντέλο αξιολόγησης δεξιοτήτων παιδιών προσχολικής ηλικίας. Στο Λουκά, Λ., Χρ. Παπαδημήτρη-Καχριμάνη, Κ.Π. Κωνσταντίνου (Επιμ.) Πρακτικά 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών στην Προσχολική Εκπαίδευση, σ. 71-84. Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Νανάς, A., Άχμεντ-Σγουρού, Σ., Μαυρομμάτης, Ά. (2017) Ερευνώ και Ανακαλύπτω τον Κόσμο της Φυσικής. Κίνηση και Μετάδοση της Πίεσης στα Ρευστά. Στο Καλογιαννάκης, Μ. (Επιμ.). Πρακτικά 9ου Πανελληνίου Συνεδρίου για τις Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση: Σύγχρονες Τάσεις και Προοπτικές, σ. 340-346. Ρέθυμνο: Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Πιττάλης, Μ. (2007). Ανάπτυξη της ικανότητας των μαθητών στις έννοιες της γεωμετρίας του χώρου. Διδακτορική διατριβή. Τμήμα Επιστημών της Αγωγής, Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Πλακιά, Π. (2016). Ο ρόλος της νηπιαγωγού και πώς διαμορφώνει τον χώρο σύμφωνα με το ΔΕΠΠΣ, το αναλυτικό πρόγραμμα και το curriculum. Διπλωματική εργασία. Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης και Αγωγής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Ρήγα, Κ. (2001). Εικαστικές τέχνες: τα υλικά ως μέσο ανακάλυψης των τριών διαστάσεων στο νηπιαγωγείο. Πτυχιακή εργασία. Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Τζεκάκη, Μ. (2010). Μαθηματική εκπαίδευση για την προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Θεσσαλονίκη: Ζυγός.
Τσουκαλά Κ.(2006), Παιδική αστική εντοπία: Αρχιτεκτονική και νοητικές αναπαραστάσεις του χώρου. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Φραγκιαδάκη, Γ. (2013). Προσεγγίζοντας την παιδική σκέψη μέσω της «κοινωνικο- πολιτισμικής, ιστορικής προσέγγισης»: μια ανίχνευση νοητικών παραστάσεων παιδιών νηπιαγωγείου για τα σύννεφα. Μεταπτυχιακή Εργασία. Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών.
Cone, T. P., Werner, P., Cone, S. L. & Woods, A. M. (1998). Interdisciplinary teaching through physical education. Champaign IL: Human Kinetics.
Drake, S. M. (1993). Planning Integrated Curriculum: The Call to Adventure. Στο Mcnair, J. D. (επιμ.). Integrating curriculum, σ. 233-242. Miami: Miami – Dade Community College, School of Education.
Freudenthahl, H. (1983). Didactical Phenomenology of mathematical structures. Dordrecht: Kluwer.
Hederaard, M. & Fleer, M. (2008). Studying children- A cultural historical approach. Glasgow: Open University Press.
Langfeld, H., S., (1920). The aesthetic attitude. New York.
NCTM, (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA.
NCTM, (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA.
Perry, B. & Dockett, S. (2002). Young Children’s Access to Powerful Mathematical Ideas. Στο Bussi, M. B., Jones, G. A., Lesh R. A. & Tirosh, D. (επιμ.), Handbook of International Research in Mathematics Education, σ. 81-111. LEA Publishers.
Perry, B. & Dockett, S. (2007). Play and mathematics. Adelaide: Australian Association of Math. Teachers.
Rushton, S. (2011). Neuroscience, early childhood education and play. We are doing it right! Early Childhood Education Journal, 39(2): 89-94.