School after school


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
education technoculture class social school space design re-design
Ρίβα Λάββα (Riva Lava)
Μαρία Νοδαράκη (Maria Nodaraki)
Αμαλία-Μαρία Κονίδη (Amalia-Maria Konidi)
Abstract
Technoculture and the idea of the open, accessible archive, as well as the demand for extended stays at school -as expressed by contemporary families- are only two parameters reshaping the meaning of school. School in a time of crisis in Greece raises concerns which are linked to the state’s inherent inability to construct new educational buildings, which would incorporate in their design contemporary programmatic expressions of school. Meanwhile, the reconfiguration of the educational process through the idea of the ecumenical citizen and the latter’s enrichment with extracurricular activities –such as the interconnection of school with cultural activities, aiming at the diffusion of the educational process into the social sphere- demand new educational environments. The question is how such new needs could be articulated through new programmatic expressions and hosted within existing school buildings.
Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD ΙΙ & ΙΙΙ The multimodal intersection of urban and educational spaces & The city as a learning environment
Author Biographies
Ρίβα Λάββα (Riva Lava), Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Επίκουρη καθηγήτρια

Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ

Μαρία Νοδαράκη (Maria Nodaraki), Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Αρχιτέκτων μηχανικός ΠΚ, υποψ. διδάκτωρ ΕΜΠ

Αμαλία-Μαρία Κονίδη (Amalia-Maria Konidi), Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Αρχιτέκτων μηχανικός ΕΜΠ, μεταπτυχιακή σπουδάστρια ΔΠΜΣ “Προστασία Μνημείων” ΕΜΠ
References
Ελληνόγλωσση
Foucault, M. (2011). Επιτήρηση και Τιμωρία: η γέννηση της φυλακής. Μτφρ. Τ. Μπέζελος. Αθήνα: Πλέθρον.
Mesmin, G. (1978). Το Παιδί, Η Αρχιτεκτονική και ο Χώρος, Αθήνα: Μνήμη.
Ντιούι, Τ. (1982). Το σχολείο και η κοινωνία. Αθήνα: Γλάρος.
Rohrs, H. (1984). Το κίνημα της προοδευτικής εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Γερμανός, Δ. (1993). Χώρος και Διαδικασία Αγωγής. Η Παιδαγωγική Ποιότητα του Χώρου, Αθήνα: Gutenberg.
Γερμανός, Δ. (2006). Οι τοίχοι της Γνώσης, Σχολικός Χώρος και Εκπαίδευση, Αθήνα: Gutenberg.
Γιακουμακάτος, A. (1987). Η σχολική αρχιτεκτονική και η εμπειρία του Μοντέρνου στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου. Στο Θέματα Χώρου και Τεχνών, 18: 47-51
Ζήβας, Δ. & Καρδαμίτση – Αδάμη, Μ. (1979). Σύντομο Ιστορικό σχολικών κτιρίων στην Ελλάδα. Αρχιτεκτονικά Θέματα 13: 171- 174
Καραβασίλη Μ., Μικελάκης, Μ., (2001), Η διαχείριση της βιομηχανικής κληρονομίας στην Ελλάδα. Στο Corpus, 26, Αθήνα: 46-55
Καραντινός, Π. (1938). Τα σχολικά κτίρια, Αθήνα: ΤΕΕ.
Τζιορίδης, Α. (2010). Σχολική Αρχιτεκτονική, Η σχολική αίθουσα και η σχέση της με το σύγχρονο σχολείο. Διάλεξη. Αθήνα: ΕΜΠ.
Τσουκαλά, Κ. (1998). Τάσεις στη Σχολική Αρχιτεκτονική. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Τσουκαλά, Κ. (2000). Αρχιτεκτονική, Παιδί και Αγωγή. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Φιλιππίδης, Δ. (1984). Νεοελληνική Αρχιτεκτονική. Αθήνα: Μέλισσα
Ξενόγλωσση
Davidoff, A. (1965). Advocacy and Pluralism in Planning. Journal of the American Institute of Planners, 31: 331-338
Dudek, M. (2000). Architecture of Schools. The New Learning Environment, Oxford: Architectural Press.
Makiguchi, Τ. (1989). Education for Creative Living: Ideas and Proposals of Tsunesaburo Makiguchί. Μτφρ. Alfred Birnbaum, Dayle M. Berhel. Iowa: State University Press.
Makiguchi, T., & Bethel, D. M. (2002). A geography of human life. San Francisco: Caddo Gap Press.
Steiner –Adair C. EdD, Barker T. (2013). The Big Disconnect, Protecting Childhood and Family Relationships in the Digital Age. New York: Harper Collins.
Sumption, M.R. & Landes J. L. (1957). Planning Functional School Buildings. New York: Harper & Brothers.