Bidirectional or Analogy lessons: From the school to the city and from the city to the school


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
city scaling methods pedagogy urban
Μυρτώ A. Κωσταροπούλου (Myrto A. Kostaropoulou)
http://orcid.org/0000-0002-5091-3583
Αντουαννέτα Κ. Μελίτση (Antouanneta K. Melitsi)
Abstract
In our speech, we presented different pedagogical approaches, which we call “pedagogical scales”, because we consider that they can contribute to a closer or a wider perspective of the urban phenomenon, and generally, to a scaling of a child's experience from smaller to bigger things.
More specifically we connect:
A) Inclusive education to the city as a place of coexistence between diversities.
B) Interaction – Metaphor – Simulation to the city as a network of communication and interaction.
C) STEM to the city as field of everyday problems which have to be solved.
D) Montessori system to the city as a frame that demands self-discipline and selfregulation.
E) Blended learning to the chaotic urban reality.
F) Ubiquitous learning to the idea of a virtual city.
G) Actions – participation to a city with active and responsible citizens.
The purpose of the present project is, firstly, the familiarization with these scales, the synthesis of which, we believe, sketches out the urban phenomenon in a global manner as a gradation of needs and functions. Therefore, we suggest the selective composition and alternation of the scales mentioned, in order to gradually prepare future citizens for the different levels of the urban experience (space, network, field, frame, urban reality, limit, civic participation). We consider that these levels preserve proportional relationships between them.
Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD ΙΙ & ΙΙΙ The multimodal intersection of urban and educational spaces & The city as a learning environment
Author Biographies
Μυρτώ A. Κωσταροπούλου (Myrto A. Kostaropoulou), Αρχιτέκτων Μηχανικός ΕΜΠ, MSc in Design and Digital Media Edinburgh University

Αρχιτέκτων Μηχανικός ΕΜΠ, MSc in Design and Digital Media Edinburgh University, Διδάκτωρ Φιλοσοφίας Παν/μίου Αθηνών

Αντουαννέτα Κ. Μελίτση (Antouanneta K. Melitsi), Αρχιτέκτων Μηχανικός ΕΜΠ, MSc in Design and Digital Media Edinburgh University

Maitrise en Lettres Modernes (Universite de Bourgogne Dijon), MA Special and Inclusive Education (Nottingham Trent University), Certified in Learning how to learn (University of California), E-Learning Ecologies (University of Illinois), Teaching Character and Creating positive classrooms (Relay School Of Education NY), Blended Learning (New Teacher Center, Silicon Schools Fund, Clayton Christensen Institute)

References
James, W. (χ.χ.). Ο Πραγματισμός. Αθήνα: Αναγνωστίδης
montessori.com (2016). Γιατί ονομάστηκε MONTESSORI; Διαθέσιμο στο: http://montessori.com.cy/why-montessori (Ανακτήθηκε 15.09.2017)
STEM Education (Οργανισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, Επιστήμης, Τεχνολογίας & Μαθηματικών), (χ.χ.). Τι είναι STEM; Διαθέσιμο στο: http://stem.edu.gr/%CF%84%CE%AF-%CE%B5%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%B9-stem/ (Ανακτήθηκε 15.09.2017)
Αμπακούμκιν, Δ. (2011). Η αναγκαιότητα εξωτερίκευσης της αρχιτεκτονικής στην σύγχρονη Ελλάδα-Αρχιτεκτονική στα σχολεία. Εισήγηση στο 11ο Πανελλήνιο Αρχιτεκτονικό Συνέδριο, Αθήνα.
Ζαζάνη, Ε. (χ.χ.) Η μικτή μάθηση (blended learning) μέσα από το παράδειγμα της Ευριπίδειας Ελένης. Διαθέσιμο στο: http://www.academia.edu/10874762/ (Ανακτήθηκε: 15.09.2017)
Κοτανίδης, Α. (χ.χ.). Στοιχεία ψυχοδυναμικής θεωρίας. Διαθέσιμο στο: http://www.psychologia.gr/editions/psychodynamic.htm (Ανακτήθηκε: 15.09.2017)
Koυλούρη, Χ. (2003). Παιδική ηλικία, ευάλωτη και απειλητική. Διαθέσιμο στο: http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=155931 (Ανακτήθηκε: 15.09.2017)
Μπούλια, Ε. (2012). Σύστημα Μοντεσσόρι: Τι είναι και τι διδάσκει. Διαθέσιμο στο: http://www.mama365.gr/5261/ti-einai-to-systhma-montessori-kai-ti-mas-didaskei.html (Ανακτήθηκε: 26.9.2017)
Νόμος 3699 (2008). «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες». ΦΕΚ 199/Α/2-10-2008
Σμιτ, Ερίκ-Εμάνουελ (2005). Η ζωή μου με τον Μότσαρτ. Μτφρ. Αχ. Κυριακίδης. Αθήνα: Οpera
Τσουκαλά, Κ. (2006). Παιδική αστική εντοπία. Αθήνα: Τυπωθήτω
Blecha, B. και Maier, M. (χ.χ.). Why Teach with Simulations? Διαθέσιμο στο: http://serc.carleton.edu/sp/library/simulations/why.html (Ανακτήθηκε: 15.09.2017)
Clarke, J. (2004). Histories of Childhood. Διαθέσιμο στο: http://www.blackwellpublishing.com/content/bpl_images/content_store/sample_chapter/0631233962/wyse%2002chap01.pdf (Ανακτήθηκε: 15.09.2017)
Hein, Hilde (1968). Play as an Aesthetic Concept. Στο The Journal of Aesthetics and Art Criticism XXVII, No.1: 69
Huizinga, J. (1955). Homo Ludens. Boston: The Beacon Press
Perez-Gomez, A. (1994). Architecture and the Crisis of Modern Science. Cambridge Mass.: The MIT Press
Petranek, C., Corey, S. και Black, R. (1992). Three Levels of Learning in Simulations: Participating, Debriefing, and Journal Writing. Διαθέσιμο στο: https://www.researchgate.net/publication/43119259_Three_Levels_of_Learning_in_Simulations_Participating_Debriefing_and_Journal_Writing (Ανακτήθηκε: 15.09.2017)
UNESCO World Conference on Special Needs Education: Access and Quality (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. Διαθέσιμο στο: http://www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_E.PDF (Ανακτήθηκε: 15.09.2017)
Yellowitz, I. (2009). Child Labor. A+E Networks. Διαθέσιμο στο: http://www.history.com/topics/child-labor (Ανακτήθηκε: 15.09.2017)