Inclusive Education and spatial design: Beyond accessibility


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
Inclusive education disability architectural design accessibility
Παρασκευή Κιού (Paraskevi Kiou)
Abstract
In recent years Inclusion has been the main issue on the agenda of education policy reforms on an International and national level. Numerous actions have been implemented in order to promote the right of disabled, as well as other excluded/disadvantaged students to appropriate high quality education. At the same time a shift to a more inclusive design has taken place on the field of architecture (inclusive design, universal design, design for all etc.). Under this prism the user is not seen as a person in need, but as a citizen who is marginalized and excluded from the public terrain due more to societal barriers than physical restrain. Despite this shift to a more inclusive direction on disability issues, in both architectural and educational level, little change has been achieved.
This paper attempts to present and analyze why those changes have failed to provide equal spatial and educational access to all students. Moreover is trying to explore the spatialization of educational and societal relations, which create and perpetuate disabled identities leading to normalization, discipline and control of those students labelled as different.
Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD Ι Transformations of schools’ spaces and educational change
Author Biography
Παρασκευή Κιού (Paraskevi Kiou), Special Education teacher in Preschool settings

Νηπιαγωγός Ειδικής Αγωγής

References
Armstrong, D. (2004). Ένταξη, συμμετοχή και δημοκρατία. Στο Ζώνιου-Σιδέρη, Α. (επιμ.), Σύγχρονες Ενταξιακές Προσεγγίσεις, σ. 43-51. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Armstrong, F. (1999). Inclusion, curriculum and the struggle for space in school. Στο International Journal of Inclusive education, 3(1): 75-87.
Slee, R. (2004). Ενταξιακή εκπαίδευση και εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στη νέα εποχή. Στο Ζώνιου-Σιδέρη , Α., Σπανδάγου, Η. (επιμ.), Εκπαίδευση και τύφλωση. Σύγχρονες τάσεις και προοπτικές, σ. 32-42. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
ActionAid Hellas (2014), Έρευνα της ActionAid Hellas για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση των Μαθητών/τριών με Αναπηρία στη χώρα μας, Αθήνα. Διαθέσιμο στο: http://www.actionaid.gr/media/452700/ekthesi-ereunas-actionaid-teliko.pdf (Ανακτήθηκε: 17/6/2017).
Δημητρίου, Α. (2011). Η ενταξιακή διάσταση στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής. Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία, Αθήνα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Ευσταθίου, Μ. (2007). Οι θεσμοί της σχολικής ένταξης των ατόμων με αναπηρίες μπροστά στα προβλήματα της στέγασης και των πολύμορφων αποκλεισμών. Πρακτικά του Ελληνικού Ινστιτούτου Εφαρμοσμένης Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης (ΕΛΛ.Ι.Ε.Π.ΕΚ.), 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο με θέμα: «Σχολείο Ίσο για Παιδιά Άνισα», Αθήνα, 4‐6 Μαΐου 2007. Διαθέσιμο στο: http://www.elliepek.gr/documents/4o_synedrio_eisigiseis/283_291.pdf (Ανακτήθηκε: 17/6/2017).
Ζώνιου-Σιδέρη, Α. (2004). Η αναγκαιότητα της ένταξης. Προβληματισμοί και προοπτικές, στο: Ζώνιου-Σιδέρη, Α. (επιμ.), Σύγχρονες Ενταξιακές Προσεγγίσεις,σ. 39-53. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Ζώνιου-Σιδέρη, A. (2008). Αδυναμία θεωρητικού λόγου περί ένταξης: Στρεβλά σχέδια εκπαιδευτικής πολιτικής, στο Επιθεώρηση Ειδικής Παιδαγωγικής, τ. 1: 55-65.
Ζώνιου-Σιδέρη, A. (2012) Ενταξιακή εκπαίδευση και κοινωνική δικαιοσύνη στη σύγχρονη εποχή: Ερωτήματα και προβληματισμοί. Διαθέσιμο στο http://pek.org.cy/Proceedings_2012/contents.html (Ανακτήθηκε: 17/6/2017).
Παπαδοπούλου, Ε. (2016). Η κτηριακή υποδομή των σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και των τμημάτων ένταξης: Διερεύνηση των προκλήσεων και των προοπτικών του σχολικού κτιρίου στα πλαίσιο της ενταξιακής προσέγγισης της εκπαίδευσης. Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία, Αθήνα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
ΥΠΕΧΩΔΕ, (1990/1998), Οδηγίες για τον σχεδιασμό για την Αυτόνομη Διακίνηση και Διαβίωση ΑΜΕΑ, Γραφείο Μελετών για τα ΑμεΑ.
Barton, L. (1997). Inclusive Education: Romantic, Subversive or realistic? Στο International Journal of Inclusive education, 1(3): 231-242.
Bauman, Z. (2004). Wasted lives: Modernity and its outcasts. Οξφόρδη: Polity.
Boys, J.(2014). Doing Disability Differently. An alternative handbook on architecture, dis/ability and designing for everyday life. Λονδίνο και Νέα Υόρκη: Routledge.
Doyle, B. (1995). Disability, Discrimination and Equal Opportunities: a Comparative Study of the Employment Rights of Disabled Persons. Λονδίνο: Mansell.
Freund, F. (2010). Bodies, Disability and Spaces: The Social model and disabling spatial organizations. Στο Disability & Society 16 (5): 689-706.
Gleeson, B. (1999). Geographies of disability. Λονδίνο: Routledge.
Imrie, R. (2000). Disability and discourses of mobility and movement. Στο Environment and Planning, 32: 1641-56
Imrie, R. (2000a). Disabling Environments and the Geography of Access Policies and Practices. Στο Disability & Society 15(1): 5-25
Imrie, R. and Hall, P. (2004). Inclusive Design Designing and Developing Accessible Environments. Λονδίνο και Νέα Υόρκη: Spon Press
Massey, D. (1994). Space, Place, and Gender. Οξφόρδη: Polity Press.
Matrix (1984). Making Space: Women and the Man-made Environment. Λονδίνο: Pluto Press.
Morrow, R. (2000). Architectural assumptions and environmental discrimination: the case for more inclusive design in schools of architecture. Στο D. Nicol και S. Pilling (επιμ.), Changing Architectural Education Towards a New Professionalism, σ. 43-48. Λονδίνο και Νέα Υόρκη: Taylor and Francis.
Nes, K., Stromstoad, M. (2003). Creating structures for inclusive development in teacher education. Στο T. Booth, K. Nes & M. Stromstoad, Developing inclusive teacher education, σ. 116- 129. Λονδίνο: Routledge.
Oliver, M. (1996). Understanding Disability: From theory to practice. Basingstoke: Macmillan.
Preiser, W. (2001). Toward universal design evaluation. Στο W.F.E Preiser και E. Ostroff, (επιμ.) Universal design handbook, σ. 9.1- 9.18. Νέα Υόρκη: McGraw-Hill.
Slee, R. (2011). The irregular school: Exclusion, schooling and inclusive education. Abingdon, Ηνωμένο Βασίλειο: Routledge.
Slee, R. (2012). How do we make inclusive education happen when exclusion is a political predisposition? Στο International Journal of Inclusive Education (17)8: 895-907.
Story, M., Mueller, J., Mace, R. (1998). The Universal Design File: Designing for people of all Ages and Abilities. NC State: University Center for Universal Design.
Thomas, C. (2004). How is disability understood? An examination of sociological approaches. Στο Disability & Society,19(6): 569-583.
Tomlinson, S. (1982). A sociology of special education. Λονδίνο: Routledge and Kegan Paul.