The transformation of an abandoned military camp into a place for education and fun


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
artistic workshops upcycling architectural design contemporary art environmental awareness
Παρασκευή Κερτεμελίδου (Paraskevi Kertemelidou)
http://orcid.org/0000-0002-5124-3868
Abstract
A number of military camps that were built in the beginning of last century in the city of Serres are now derelict, useless voids in the urban fabric. One of them, the Papalouka Camp, was chosen to be the stage for two workshops for primary school children, under the subject of architectural design and contemporary art, in conjunction with environmental awareness. The workshops took place in June of 2014 and 2015 as part of the EcoFestival organized by the Municipality of Serres with the collaboration of students from the Department of Interior Architecture, Decoration and Design of the T.E.I. of Central Macedonia.
Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD ΙΙ & ΙΙΙ The multimodal intersection of urban and educational spaces & The city as a learning environment
Author Biography
Παρασκευή Κερτεμελίδου (Paraskevi Kertemelidou), Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Δρ. Αρχιτέκτων _  ΜΑ Μουσειολόγος,

Τμήμα Κινηματογράφου, Α.Π.Θ.

References
Chapman, L. (1993). Διδακτική της τέχνης: Προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική αγωγή. Μτφρ. Α. Λαπούρτα [κ.ά.]. Αθήνα: Νεφέλη.
Daucher, H. και Seitz, R. (2003). Διδακτική των εικαστικών Τεχνών. Μτφρ. Τ. Σάλλα-Δουκουμετζίδη και Κ. Πριμηκήρη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Epstein, Α. W. και Τρίμη, Ε. (2005). Εικαστικές τέχνες και μικρά παιδιά: Ενισχύοντας τους μικρούς καλλιτέχνες. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Gaillot, B.A. (2002). Πλαστικές Τέχνες. Στοιχεία μιας διδακτικής κριτικής. Μτφρ. Μ. Καρρά. Αθήνα: Νεφέλη.
Robinson, Κ. (1999). Οι τέχνες στα σχολεία. Μτφρ. Α. Ζαφειρίου. Αθήνα: Καστανιώτης.
Ζουρνά, Μ. (2015, 25 Ιουνίου) Ανενεργά στρατόπεδα: συμπεράσματα και προτάσεις μετά από δύο δεκαετίες διαλόγου. Γνώμες Τ.Ε.Ε./Τ.Κ.Μ. Διαθέσιμο στο: http://www.teetkm.gr/855/ (Ανακτήθηκε: 5/3/2017).
Παπαντωνίου, Φ. και Κοντοπούλου, Δ. (2004). Εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά προσχολικής ηλικίας στην έκθεση της Ρώσικης Πρωτοπορίας. Στο ΜΑΚΕΔΝΟΝ 12: 229-246.
Παππάς, Θ. (2006, 1 Απριλίου). «Για μία νέα Αρχιτεκτονική» στη διαχείριση των στρατοπέδων. Στρατόπεδα στην πόλη: Ανάδειξη και Αξιοποίηση. ΗΜΕΡΙΔΑ Τ.Ε.Ε./Τ.Κ.Μ. Διαθέσιμο στο: http://library.tee.gr/digital/kma/kma_m1335/kma_m1335_contents.htm (Ανακτήθηκε: 20/4/2017)
Πολυχρονόπουλος, Δ. και Χάρη, Χ. (επιμ.) (2006) Αστικά κενά. Στο Αρχιτέκτονες, 55: 55-83
Burckhardt, J. (1965). Considération sur l’histoire universelle. Γενεύη: Droz.
Gardner, H. (1970). Children’s Sensitivity to painting styles. Στο Child Development 41: 813-821.
Cerny, C. και Seriff, S. (1996). Recycled reseen: Folk art from the global scrap heap. Νέα Υόρκη: Harry N. Abrams.
Cropley, J. A. (2004). Creativity in Education and Learning, A guide for teachers and educators. Λονδίνο και Νέα Υόρκη: Routledge Taylor & Francis Group.
Curtil, S. (1994). L’art en jeu, un parcours original d’éducation artistique. Στο La revue des livres pour enfants, 155-156: 68-81.
Gauntlett, D. (2011). Making is Connecting, The social meaning of creativity, from DIY and knitting to YouTube and Web.2.0. Κέιμπριτζ, Ηνωμένο Βασίλειο: Polity Press.
Hamblen, K.A. (1995). Art Education, Changes and Continuities: Value Orientation of Modernity and Postmodernity. Στο R. W. Neperud (επιμ.), Context, Content and Community in Art Education. Beyond Postmodernism, σ. 41-52. Νέα Υόρκη: Teachers College Press.
Häuser, L. (2008). Natural Flair. Κολωνία: Evergreen GmbH.
Hooper-Greenhil, E. (1999). Learning in art museums: strategies of interpretation. Στο E. Hooper-Greenhil (επιμ.), The Educational Role of the Museum, σ. 44-52. Λονδίνο και Νέα Υόρκη: Routledge.
Jackson, N., Oliver, M., Shaw, M., και Wisdom, J. (επιμ.) (2006). Developing Creativity in Higher Education. An imaginative curriculum. Λονδίνο και Νέα Υόρκη: Routledge.
Neperud, R.W. (1995). Transitions in art education: A search for meaning. Στο R. W. Neperud (επιμ.), Context, Content and Community in Art Education. Beyond Postmodernism, σ. 1-22. Νέα Υόρκη: Teachers College Press.
Robinson, K. (2010). Learning to be creative. Δυτικό Σάσεξ, Ηνωμένο Βασίλειο: Capstone Publishing Ltd.