The school that opens to the community and the spatial of transitions of the school buildings


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
school environment transition in-between spaces interstitial zones architecture place bridge door.
Ζωγραφιά Καρέκου (Zografia Karekou)
Abstract
On the crossings of architectural and pedagogical research, there rises the narration of the interrelationship between the learning procedure and spatial transformations in school buildings. During the transition from the teacher-centered to the child-centered education, the class movement to the exterior physical or urban environment has been considered as a valuable tool for the educational learning, as well as, for the research focusing to the spatial aspects of the school environment. Even though school environments are spatially and temporally divided in two major categories (class-inside, yard-outside), they contain a number of interstitial zones, spaces that host the transitions from the one category to the other. The art workshops that have been realized through participatory procedures, have been considered as important processes that have reshaped the spatial perception and its connection with the pedagogical strategies.
Through the anthropological prism, this research examines two spatial typologies of the school building: the common corridor (bridge) and the entrance (door). The construction of placeness, the participatory processes and the opening of the school environment to the outside world are the basic aspects that rise from this observance. Which is the meaning of the construction of placeness in the interstitial spaces and how this procedure contributes to the rethinking of the school design?
Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD ΙΙ & ΙΙΙ The multimodal intersection of urban and educational spaces & The city as a learning environment
Author Biography
Ζωγραφιά Καρέκου (Zografia Karekou), Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Αρχιτέκτων, πολεοδόμος

Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών

References
Edwards, C., Gandini, L., Forman, G., (2000). Reggio Emilia. Οι χίλιες γλώσσες των παιδιών της προσχολικής ηλικίας. Μτφρ. Α. Βεργιοπούλου. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.
Hertzberger, H. (2002). Μαθήματα για σπουδαστές αρχιτεκτονικής. Μτφρ. Τ. Τσοχαντάρη. Αθήνα: Πανεπιστημιακές εκδόσεις ΕΜΠ.
Houssaye, J. (2000). Δεκαπέντε παιδαγωγοί. Σταθμοί στην ιστορία της παιδαγωγικής σκέψης. Μτφρ. Δ. Καρακατσάνη. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Morin, D. (χ.χ.). Παραδίδω το μάθημα ή κάνουμε μάθημα; Διαθέσιμο στo: https://skasiarxeio.wordpress.com/κειμενα/denis-morin-παραδιδω-το-μαθημα-ή-κανουμε-μαθημ/ (Ανακτήθηκε: 29/04/2017).
Norberg-Schulz, C. (2009). Genius Loci. Το πνεύμα του τόπου. Μτφρ. Μ. Φραγκόπουλος. Αθήνα: Πανεπιστημιακές εκδόσεις ΕΜΠ.
Piaget, J. (2000). Περί παιδαγωγικής. Μτφρ. Μ. Αβαριτσιώτη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Turner, V. (2015). Από την τελετουργία στο θέατρο. Η ανθρώπινη βαρύτητα του παιχνιδιού. Μτφρ. Φ. Τερζάκης. Αθήνα: Εκδόσεις Ηριδανός.
Van Gennep, A. (2016). Τελετουργίες διάβασης. Συστηματική μελέτη των τελετών. Μτφρ. Θ. Παραδέλλης. Αθήνα: Εκδόσεις Ηριδανός.
Τσουκαλά, Κ. (2010). Τάσεις στη σχολική αρχιτεκτονική. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Chombart de Lauwe, P. (1976). L’ appropriation de l’ espace et changement social. Montrouge: Centre d’ Ethnologie Sociale et de Psychologie.
Chombart de Lauwe, P. (1979). Appropriation de l' Espace et Changement Social. Στο Cahiers Internationaux de Sociologie, Nouvelle serie, Vol. 66 (Janvier-Juin 1979): 141-150. Διαθέσιμο στο http://www.perlaserfaty.net/documents/76725-SERFATY-APPROPRIATIONESPACE_Lauwe1.pdf (Ανακτήθηκε στις 29/04/2017).
Simmel, G. (1994). The Bridge and the door. Στο Theory, Culture and Society Vol.11: 5-10. London, Thousands Oaks, New Delhi: Sage.
Vygotsky, L. (1994). The problem of the environment. Στο R. Van Der Veer και J. Valsiner (επιμ.), The Vygotsky Reader, σ. 338-354. Οξφόρδη: Blackwell.
Walden, R. (επιμ.) (2015). Schools for the future. Designs Proposals from Architectural Psychology. Wiesbaden: Springer.