Play as a “crevice” in the space of the city: the Spielraum


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
child play city urban space design practice
Γαρυφαλλιά Κατσαβουνίδου (Garyfallia Katsavounidou)
http://orcid.org/0000-0001-8244-1106
Abstract

In an attempt to critically investigate the relationship between childhood and urban space, the introduction of the concept of play – a concept ontologically significant for the human condition, as shown in the works of philosophers such as Kostas Axelos and Hans Georg Gadamer – constitutes a form of tactical use of public space and as a constituent of its mental image for the child. Thus, research was led beyond prescribed scientific discourses towards the formation of a three-fold research subject, that of “child, play, city”, or Spielraum, a new concept to express this triptych. The Spielraum becomes the diagrammatic description of an “other” world, a world in which the spirit of play, of freedom, of creativity, now marginalized by the technocratic production of city space, will guide design; where the city will be taking care of children, because ”otherwise it would be unworthy of being called a city“, to use Aldo van Eyck’s words; and where design will work together with pedagogy to promote new principles and new values, confirming Henri Lefebvre: “there can be no different society without a different space”.

Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD ΙΙ & ΙΙΙ The multimodal intersection of urban and educational spaces & The city as a learning environment
References
De Certeau, M. (2010). Επινοώντας την καθημερινή πρακτική: Η πολύτροπη τέχνη του πράττειν. Μτφρ. Κ. Καψαμπέλη. Αθήνα: Σμίλη.
Άρεντ, Χ. (2006). Η Ανθρώπινη Κατάσταση (Vita Activa). Αθήνα: Γνώση.
Αριές, Φ. (1990). Αιώνες Παιδικής Ηλικίας. Αθήνα: Γλάρος.
∆ημητράκος, ∆. (1964). Μέγα Λεξικόν Όλης Της Ελληνικής Γλώσσης. Αθήνα: ∆ομή.
∆ουατζής, Γ. (2009, 14 Απριλίου). Κώστας Αξελός: Η Φιλοσοφία σήμερα δεν μπορεί να υπηρετήσει τίποτα και κανέναν. Η Καθημερινή. ∆ιαθέσιμο στο: antifono.gr/portal/Κατηγορίες/Φιλοσοφία-Επιστημολογία/Συνεντεύξεις/1209—l-r- r.html. (Ανακτήθηκε: 10/06/2017).
Ηράκλειτος (1999). Άπαντα. Επιμ. Τ. Φάλκος-Αρβανιτάκης. Θεσσαλονίκη: Ζήτρος.
Κατσαβουνίδου, Γ. (2012). Το παιδί, η πόλη, το παιχνίδι: Μια πολυφωνική βιογραφία. ∆ιδακτορική ∆ιατριβή. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Τμήμα Αρχιτεκτόνων. Βόλος.
Λε Κορμπυζιέ (2003). Η Χάρτα των Αθηνών. Αθήνα: Ύψιλον.
Ντολτό, Φ. (2000). Το παιδί στην πόλη. Αθήνα: Πατάκης.
Τεντοκάλη, Ε. (1988). Η οργάνωση του χώρου της κατοικίας ως έκφραση της δομής της οικογένειας: Η περίπτωση της Οργάνης. ∆ιδακτορική διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Χουΐζινγκα, Γ. (1989). Ο άνθρωπος και το παιχνίδι (Homo Ludens). Μτφρ. Γ. Λυκιαρδόπουλος και Σ. Ροζάνης. Αθήνα: Γνώση.
Χρηστέα-∆ουμάνη, M. (1989). H Ελληνίδα Μητέρα άλλοτε και σήμερα. Αθήνα: Κέδρος.
Axelos, K. (1994). Le Jeu Du Monde. Paris: Éditions de Minuit.
Bakhtin, M. M. (1981). The Dialogic Imagination. Translated by Caryl Emerson and Michael Holquist. Austin: University of Texas Press.
Barthes, R. (1972) Mythologies. New York: Noonday Press.
Bunge, W. (2011). Fitzgerald: Geography of a Revolution. Athens and London: University of Georgia Press.
Dattner, R. (1969). Design for play. New York: Van Nostrand Reinhold Company.
Dzélépy, P. (1947). Villages d' enfants. Paris: A. Morancé.
Gadamer, H. G. (1975). Truth and Method. London: Continuum.
Gadamer, H. G. (1986). The Relevance of the Beautiful and Other Essays. Cambridge: Cambridge University Press.
Gaster, S. (1992). Historical Changes in Children's Access to U.S. Cities: A Critical Review. Στο Children's Environments 9(2): 34-55.
Kripke, S. (1980). Naming and Necessity. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Lefaivre, L. και Döll, Η. (2007). Ground-up City: Play as a Design Tool. Rotterdam: 010 Publishers.
Lefaivre, L., και de Roode, Ι. (επιμ.) (2002). Aldo Van Eyck: The Playgrounds and the City. Rotterdam: NAi Publishers.
ΜοMA (2012). Century of the Child: Growing by Design, 1900–2000. ∆ιαθέσιμο στο: https://www.moma.org/calendar/exhibitions/1222. (Ανακτήθηκε: 10/6/2017).
Opie, I. A., και Opie P. (1969). Children's Games in Street and Playground: Chasing, Catching, Seeking, Hunting, Racing, Duelling, Exerting, Daring, Guessing, Acting, Pretending. Oxford: Clarendon Press.
Rancière, J. (1991). The Ignorant Schoolmaster: Five Lessons in Intellectual Emancipation. Stanford, CA: Stanford University Press.
Sert, J. L. (1942). Can Our Cities Survive?: An ABC of Urban Problems, Their Analysis, Their Solutions. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Van Eyck, A. (2008). Writings. Vol. 2: The Child, the City and the Artist: An Essay on Architecture; the in-between Realm. Amsterdam: Sun Publishers.
Vygotsky, L (1994). The Role of the Environment. Στο R. van der Veer και J. Valsiner (επιμ.), The Vygotsky Reader. Oxford & Cambridge: Blackwell.