BOOX : An installation about books and architecture


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
space child book architecture reading multi-functionality play self-development assembly portability network
Θανάσης Φώτου (Thanassis Fotou)
Ναταλία Μπαζαίου (Natalia Bazaiou)
Abstract

Boox is a mobile and assembled space that can be transferred around elementary schools and has a double role: that of a library as well as that of enjoyable surroundings, which enhances reading as a pleasurable and joyful experience. It targets mainly schools, in which the relation between children and books is currently marginalized. Boox does not propose a specific way of usage. Instead, children can use it in any way they choose, creating in this way their own spatial narrations. The flowing structure of Boox disrupts the established meanings of library, reading room, opening and entrance. Everything is diffused, calling for exploration.

Through their contact with a space that allows freedom in usage, children associate the time dedicated to reading books with positive emotions. Also, the differentiated and unexpected spatial experience, stimulates their natural inquisitiveness about what really architecture is and how it can literally transform the quality of our lives and our activities.

What Boox fulfills, is the need for spatial stimulations in children’s scale, in osmosis with an alternative educational convention. A convention that offers a chance of spatial experience, triggered by the concept of reading, which Boox confronts as of equal value with the concept of space.


Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD Ι Transformations of schools’ spaces and educational change
References
Schunk, D. (2010). Θεωρίες μάθησης. Μια εκπαιδευτική προσέγγιση. Μτφρ. Ε. Εκκεκάκη. Επιμ. Γ. Κουλαουζίδης. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Αναστασάκης, Μ. (2003). Ανασχεδιάζοντας τη βιβλιοθήκη στο σχολείο. Μια πρόταση για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Γερμανός, ∆. (1998). Χώρος και διαδικασίες αγωγής. Η παιδαγωγική ποιότητα του χώρου. Επιμ. σειράς Χ. Φράγκος. Αθήνα: Gutenberg.
Γερμανός, ∆. (2002). Οι τοίχοι της γνώσης. Σχολικός χώρος και εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
Γερμανός, ∆. (2006). Ο σχολικός χώρος ως παράγοντας ευημερίας του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον. Πρακτικά ΙΣΤ’ Παγκύπριου Συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή, Ασφάλεια, Υγεία και Ευημερία του Παιδιού στο Σχολικό Περιβάλλον, Λευκωσία 12 Μαΐου 2006. Λευκωσία: ΕΕ ∆ιευθυντών Σχολείων ∆Ε.
Γερμανός, ∆. και Κανατσούλη, Μ. (επιμ.) (2010). ΤΕΠΑΕ 09, Πρακτικά επιστημονικών εκδηλώσεων του ΤΕΠΑΕ ΑΠΘ, 2007-09, σ. 21-54. Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ/University Studio Press.
Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ. (επιμ.) (2008). Κινητές βιβλιοθήκες, Η γνώση ταξιδεύει. [Ηλεκτρονικό]. ∆ιαθέσιμο στο: http://www.epeaek.gr/epeaek/sitecontent/KINHTES%20LOW.pdf. (Ανακτήθηκε: 29/6/2017).
Κατσαβουνίδου, Γ. (2012). Το παιδί, η πόλη, το παιχνίδι. Μια πολυφωνική βιογραφία. ∆ιδακτορική ∆ιατριβή. Βόλος: Τμήμα Αρχιτεκτόνων Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Κονδύλη, Μ. και Στελλάκης, Ν. (2006). Πρακτικές γραμματισμού στην προδημοτική εκπαίδευση: ένα πρόγραμμα, δύο προσεγγίσεις. Στο Π. Παπούλια-Τζελέπη, Α. Φτερνιάτη και Κ. Θηβαίος (επιμ.), Έρευνα και πρακτική του γραμματισμού στην ελληνική κοινωνία, σ. 159-180. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Κοτιώνης, Ζ. (2003). Ένα ανοιχτό ερώτημα ανάμεσα στην εκπαίδευση και την αρχιτεκτονική. Στο Μ. Αναστασάκης, Ανασχεδιάζοντας τη βιβλιοθήκη στο σχολείο. Μια πρόταση για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σ. 9-13. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Κουτσουβάνου, Ε. (2012). Η μέθοδος Montessori και η προσχολική εκπαίδευση. Αθήνα: Παπαζήσης.
Ντολιοπούλου, Ε. (2000). Σύγχρονα προγράμματα για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Παπαδοπούλου, Κ. (2009). Η Ζώνη Εγγύτερης Ανάπτυξης στη Θεωρία του L.S. Vygotsky. Αθήνα: Gutenberg.
Τσουκαλά, Κ. (1998). Τάσεις στη σχολική αρχιτεκτονική. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Τσουκαλά, Κ. (2006). Παιδική Αστική Εντοπία: Αρχιτεκτονικές και Νοητικές Αναπαραστάσεις του Χώρου. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Χουίζινγκα, Γ. (1989). Ο άνθρωπος και το παιχνίδι (Homo Ludens). Μτφρ. Γ. Λυκιαρδόπουλος και Σ. Ροζάνης. Αθήνα: Γνώση.
Cadwell, Louise B. (2002). Bringing Learning to Life: A Reggio Approach to Early Childhood Education. New York: Teachers College Press.
Caillois, R. (2001). Man, Play and Games. Champaign, IL: University of Illinois Press.
Dudek, M. (2005). Children’s Spaces. Oxford & Burlington, MA: Architectural Press.
Gleeson, B. και Neil, S. (2006). Creating Child friendly Cities; Reinstating Kids in the City. London και New York: Routledge.
Kopela, K. (2002). Children’s Environments. Στο B. R. Bechtel και A. Churchman, Handbook of Environmental Psychology, σ. 363-373. New York: John Wiley and Sons.
Malaguzzi, L. (1998). History, ideas and basic philosophy: An interview with Lella Gandini. Στο C. Edwards, L. Gandini, και G. Forman (επιμ.), The hundred languages of children: The Reggio Emilia approach-advanced reflections (second edition), σ. 49-97. Greenwich, CT: Ablex.
Mc Gee, L. M. και Morrow, L. M. (2005). Teaching Literacy in Kindergarten. New York: The Guilford Press.
Moore, R. (1986). Chilldhood’ s Domain: Play and Place in Child Development. London: Croom Helm.
Morrow, L. M. και Rand, M. K. (1991). Promoting literacy during play by designing early childhood classroom environments. Στο The Reading Teacher 44 (6): 396-402. New Jersey: Wiley-Blackwell.
Piaget, J. και Inhelder, B. (1967). The Child's Conception of Space. N.Y: Norton Library.
Vygotsky, L. (1978). Interaction Between Learning and Development. Στο M. Gauvain, και M. Cole (επιμ.), Readings on the Development of Children, σ. 34-40. New York: Scientific American Books.
Ward, C. (1990). The Child in the City. London: Bedford Square Press.