The education in the island of Santorini in Greece, during the beginning of the 20th c. and the ‘Kallias’ type school buildings: Past, present and perspectives


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
Santorini educational system school buildings history of Greek education Dimitrios Kallias
Κατερίνα Ριτζούλη (Katerina Ritzouli)
http://orcid.org/0000-0002-1654-4649
Abstract

Within the Aegean space, since the late 19th century, conditions are created for the preparation of the Greek Revolution and the establishment of the Modern Greek State. Τhe Τheran orthodox society promotes the vision of providing Greek education for all the children of the island. This period coincides with the issuance of the Royal Decree of May 17, 1894 entitled "About the construction of schools" based on the work of the state engineer D. Kallias. The proposed school buildings are constructed in every part of Greece and in every settlement of Santorini, creating new cores of urban extensions. Their construction becomes a unique example of the adaptation of local building techniques on the proposed architectural types. Most school buildings are preserved and operated hitherto, some of them renovated after the 1956 earthquake.

In this paper, the historical context of the “Kallias” type buildings is documented and their architecture and construction are recorded and analyzed. Their architectural characteristics are also investigated through the contemporary data (urban planning, architecture and construction) according to the new outlines of the technical and spatial requirements within the contemporary context of the quality upgrading of school buildings.

Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD Ι Transformations of schools’ spaces and educational change
References
∆ανέζης, Μ. (επιμ.) (1940). Σαντορίνη – 1940. Αθήνα.
∆ελένδας, Ι. (1949). Οι καθολικοί της Σαντορίνης. Αθήνα.
Ιστορικό Αρχείο Πύργου Καλλίστης [Ι.Α.Π.Κ.].
Καλαφάτη, Ε. (1988). Τα σχολικά κτίρια της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (1821-1929). Από τις προδιαγραφές στον προγραμματισμό. Αθήνα: Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς.
Κασαπίδης, ∆. Ν. (2013). Εκκλησιαστική Προσωπογραφία της Σαντορίνης. Ο καθολικός κλήρος, 13ος-20ος αι., β’ εκδ. Θεσσαλονίκη: Εκδοτικός Οίκος Σταμούλη.
Μαρκεζίνης, Β. Σπ. (1973). Πολιτική Ιστορία της Νεωτέρας Ελλάδος. Αθήνα: Πάπυρος.
Μωραΐτης, Σπ. (1880). ∆ιδασκαλική ή σύντομοι οδηγίαι περί της χρήσεως της νέας διδασκαλικής μεθόδου. Αθήνα: Τυπογραφείο Σ.Κ. Βλαστού.
Πέρρος, Ι. (2014). Όψεις της εκπαίδευσης στη Σαντορίνη 1880-2000. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών,
Παιδαγωγικό Τμήμα ∆ημοτικής Εκπαίδευσης, Τομέας Ανθρωπιστικών Σπουδών, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών, Κατεύθυνση: Ιστορία και ∆ιδακτική της Ιστορίας.
Ριτζούλη, Αικ. (2016). Η εξέλιξη της αρχιτεκτονικής και της οικοδομικής τέχνης στη Σαντορίνη από τη Βενετοκρατία μέχρι τον σεισμό του 1956. ∆ιδακτορική ∆ιατριβή. Θεσσαλονίκη: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Φυριππής, Εμμ. (1997). Ευρωπαϊκή επίδραση στην ελληνική εκπαιδευτική πολιτική κατά τον 19ο αι. ∆ιδακτορική ∆ιατριβή. Αθήνα: Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Παιδαγωγικό Τμήμα ∆ημοτικής Εκπαίδευσης.