The different models of education, the deinstitutionalisation of learning and their relationship with space


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
conventional schooling alternative models de-institutionalisation of learning integration in the community
Μυρτώ Χρονάκη (Myrto Chronaki)
Abstract

This presentation uses the concept of the social production of space in combination with my experience as a mother of three school-age children, to examine the different philosophies on education, and the proposals for the de-institutionalisation of learning, by focusing on the dimension of space. In the dominant model, school arrangements are based on standardisation, on positioning similar spaces on a row, with minor contact with the external environment, where interaction between the members of the school community is discouraged and authoritative transmission of information is supported. In the alternative paradigm, a school environment that facilitates autonomous learning, initiative and creative cooperation is created, a place where bodily activities and a greater interaction with natural elements are supported. Finally, I explore the role of space in the de-institutionalisation of learning (deschooling), and the social meanings of a more autonomous and freer process, integrated in everyday life, in a model outside established norms and systems, and the perspectives possibly opening up for the future.

Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD Ι Transformations of schools’ spaces and educational change
References
fourfourasweb (2017). Το σχολείο της φύσης και των χρωμάτων. ∆ημοτικό Σχολείο και Νηπιαγωγείο Φουρφουρά. ∆ιαθέσιμο στο: https://fourfourasweb.wordpress.com/%CF%84%CE%B1- %CF%87%CF%89%CF%81%CE%B9%CE%AC-%CE%BC%CE%B1%CF%82/ (Ανακτήθηκε: 3/5/2017).
vrahokipos.net (2013). Illich: Γιατί πρέπει να καταργήσουμε τα σχολεία. ∆ιαθέσιμο στο:http://tvxs.gr/news/paideia/illich-giati-prepei-na-katargisoyme-ta-sxoleia. (Ανακτήθηκε: 6/4/2017).
Γερμανός, ∆. (2010). Παιδαγωγικός ανασχεδιασμός του σχολικού χώρου: Μια προσέγγιση της αναβάθμισης του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος μέσα από την αλλαγή της σχέσης του παιδιού με το χώρο. Στο ∆. Γερμανός, Μ. Κανατσούλη (επιμ.) (2010), ΤΕΠΑΕ 09, Πρακτικά επιστημονικών εκδηλώσεων του ΤΕΠΑΕ ΑΠΘ, 2007-09, σ. 21-54. Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ/University Studio Press.
Γερμανός, ∆. (2017). Μελέτες & εφαρμογές: Πολυδύναμες αίθουσες διδασκαλίας. ∆ιαθέσιμο στο: https://www.architectureforchildren.net/blank-c1qht. (Ανακτήθηκε: 30/5/2017).
Ίλλιτς, Ι. (1976). Κοινωνία χωρίς σχολεία. Αθήνα: Βέργος.
Λάχλου, Σ. (2015). Αρχές και τεχνικές Φρενέ: ΙΙΙ. «Φυσική» μέθοδος μάθησης. Πειραματικός ψηλαφισμός. ∆ιαθέσιμο στο: https://skasiarxeio.wordpress.com/%ce%b1%cf%81%cf%87%ce%b5%cf%83%ce%ba %ce%b1%ce%b9%cf%84%ce%b5%cf%87%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%b5%cf%83 -%cf%86%cf%81%ce%b5%ce%bd%ce%b5/. (Ανακτήθηκε: 25/6/2017).
Μοντεσσόρι, Μ. (1990). Παιδαγωγικό μανιφέστο. Αθήνα: Γλάρος.
Νηλ, Α. Σ. (1989). Σάμερχιλ. Το ελεύθερο σχολείο. Μτφρ. Σ. Τσάμης. Αθήνα: Καστανιώτης.
Παιδαγωγική ομάδα «Σκασιαρχείο» (2014). Πειραματικοί ψηλαφισμοί για ένα σχολείο της κοινότητας - Ποιοι είμαστε. ∆ιαθέσιμο στο: https://skasiarxeio.wordpress.com/about/. (Ανακτήθηκε: 6/4/2017).
Παιδικό στέκι «Το Σπόρι» (2016). Μήνυμα από συνέλευση «Ελεύθερα Σχολεία». Να δώσουμε τέλος στην ομηρεία της παιδικής ηλικίας. ∆ιαθέσιμο στο: https://paidikostekitospori.wordpress.com/. (Ανακτήθηκε: 5/7/2016).
Πιλοτικό πρόγραμμα «Συνεργατικά Σχολεία» (2017). ∆ιαθέσιμο στο: http://pilotikofreinet.weebly.com/. (Ανακτήθηκε: 6/4/2017).
Συμβολή στην κριτική του σύγχρονου σχολείου μέσα από το φως των απόψεων του Ivan Illich (Αχρονολόγητο). ∆ιαθέσιμο στο: http://vrahokipos.net/old/against/education/bob.htm. (Ανακτήθηκε: 16/3/2017).
Συνέλευση του Αλλιώτικου Σχολείου «το Μικρό ∆έντρο» (2015). Ενημερωτικός ιστότοπος της Συνέλευσης του Αλλιώτικου Σχολείου. ∆ιαθέσιμο στο: http://alliotikosxoleio.espivblogs.net/. (Ανακτήθηκε: 5/11/2015).
Σχολεία της φύσης και των χρωμάτων (2017). ∆ιαθέσιμο στο: http://www.schoolsofnatureandcolors.org/untitled-c1etw. (Ανακτήθηκε: 5/4/2017).
Τα Μπισκούνια (2014). Αυτοοργανωμένη παιδαγωγική κοινότητα. ∆ιαθέσιμο στο: http://biskounia.blogspot.gr/. (Ανακτήθηκε: 20/10/2015).
Χρονάκη, Μ. (2016). Οι τόποι της γέννας: ιατρικοποίηση, τελετουργία και συγκρότηση της μητρικής υποκειμενικότητας. Αθήνα: futura.
Bumgarner, M. (1981). A Conversation with John Holt. Στο Mothering 19. ∆ιαθέσιμο στο: http://www.naturalchild.org/guest/marlene_bumgarner.html. (Ανακτήθηκε: 25/11/2016).
Carter, N. (2009). Unschooling: Education Outside the Box. ∆ιαθέσιμο στο: https://creation.com/images/pdfs/home-school-corner/encouragement/6603unschooling- education.pdf. (Ανακτήθηκε: 14/1/2017).
Deleuze, G. (1995). Postscript on the Societies of Control. Στο G. Deleuze (1995), Negotiations 1972-1990, σ. 177. New York: Columbia University Press.
Foucault, M. (1980). Power/Knowledge. Νέα Υόρκη: Pantheon Books.
Free Homeschool Curriculum (2017). ∆ιαθέσιμο στο: http://a2zhomeschooling.com/materials/curriculum_shop/free_curriculum/free_homesc hool_curriculum/. (Ανακτήθηκε: 10/4/2017).
Gray, P., και Riley, G. (2013). The challenges and benefits of unschooling according to 232 families who have chosen that route. Στο Journal of Unschooling and Alternative Learning 7: 1-27.
Gray, P., και Riley, G. (2015). Grown unschoolers’ evaluations of their unschooling experiences: Report I on a survey of 75 unschooled adults. Στο Other Education: The Journal of Educational Alternatives 4(2): 8-32.
Holt, J. (1981). Teach Your Own: A Hopeful Path for Education. New York: Delacorte Press.
Holt, J. (με μεταγενέστερες προσθήκες από τον Patrick Farenga) (2013). Common Questions and Answers about Homeschooling, How are children going to learn what they need to know?. ∆ιαθέσιμο στο: https://www.johnholtgws.com/frequently-asked- questions-abo. (Ανακτήθηκε: 6/4/2017).
Home education (2017). ∆ιαθέσιμο στο: https://www.gov.uk/home-education. (Ανακτήθηκε: 7/3/2017).
Jordan, B. (1997). Authoritative knowledge and its construction. Στο R. E. Davis-Floyd, και C. F. Sargent (επιμ.) (1997), Childbirth and Authoritative Knowledge, σ. 55-79. Λος Άντζελες και Μπέρκλεϋ: University of California Press.
Parkes, A. (2016). Rise of the home ‘unschoolers’ – where children learn only what they want to. Στο The Guardian. ∆ιαθέσιμο στο: https://www.theguardian.com/education/2016/oct/11/unschool-children-monitor-home- schooling-education. (Ανακτήθηκε: 17/4/2017).
Prosecutor's Office, Greek Justice Functionaries: We invite you to stop persecution of this mother (2015) ∆ιαθέσιμο στο: https://secure.avaaz.org/en/petition/Prosecutors_Office_Greek_Justice_Functionaries_ We_invite_you_to_stop_persecution_of_this_mother_1/?nhJzOeb. (Ανακτήθηκε: 13/3/2017).
Rudolf Steiner Web (2015). Rudolf Steiner and Waldorf Education. ∆ιαθέσιμο στο: https://www.rudolfsteinerweb.com/. (Ανακτήθηκε: 6/2/2017).
Steiner, R. (1965). The education of the child, in the light of anthroposophy. Worcester: Billing & Sons.
Urban, A. (2011). Public Schooled, Homeschooled or Unschooled: Who Makes the Grade? ∆ιαθέσιμο στο: http://www.care2.com/causes/public-schooled-homeschooled- or-unschooled-who-gets-the-grade.html. (Ανακτήθηκε: 12/1/2017).