The “Energy” module in the new curriculum for the 1st grade of the Greek High school Technology course


Published: Sep 16, 2024
Keywords:
energy systems innovative curriculum
Niki Sissamperi
Vasilis Stavropoulos
Abstract

This paper attempts to identify the elements that determine the transformation of scientific knowledge about energy into knowledge to be taught in first grade technology courses in Greek Gymnasium. By focusing on the conceptual and cultural content of scientific knowledge about energy, we ascertain that the new curriculum has characteristics of a potentially innovative approach. This approach to curricula for teaching energy is more appropriate than others, as it meets the criteria for the relevant didactic transformations. In this context, a structured proposal for the transition of the original curriculum from a general direction to a realistic innovative curriculum is presented here.

Article Details
  • Section
  • ORAL PRESENTASIONS
Downloads
References
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ-2021). Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Τεχνολογίας στις Α, Β & Γ τάξεις Γυμνασίου, http://iep.edu.gr/el/nea-ps-provoli.
Γιαννακόπουλος Γ., Βοβός Ν. (2017). Έλεγχος και ευστάθεια συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας, Εκδόσεις Ζήτη
Κολιόπουλος, Δ. (2006). Θέματα Διδακτικής Φυσικών Επιστημών. Η συγκρότηση της σχολικής γνώσης, Αθήνα, Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Κολιόπουλος, Δ., Μέλη, Κ. (2022). Η διδασκαλία της ενέργειας, University Studio Press.
Κολιόπουλος, Δ., Δελέγκος, Ν. (2008). Η θεματική ενότητα «ενέργεια» στο πρόγραμμα σπουδών και το σχολικό εγχειρίδιο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. 4ο Συνέδριο ΕΔΙΦΕ «Αναλυτικά προγράμματα και βιβλία φυσικών επιστημών: Κριτική θεώρηση και προοπτικές», Θεσσαλονίκη, 9-11 Μαΐου 2008.
Σισσαμπέρη, Ν. (2015). Επιστημολογικές και διδακτικές διαστάσεις της διδασκαλίας των μεγάλης κλίμακας συστημάτων παραγωγής ενέργειας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, Διδακτορική Διατριβή, https://www.didaktorika.gr/eadd/handle/10442/35885.
Σισσαμπέρη, Ν. Κολιόπουλος, Δ. (2022). Η σχέση τεχνολογίας και φυσικών επιστημών στη διδασκαλία: Μια μελέτη περίπτωσης στο Δ. Κολιόπουλος, Κ. Μέλη, Ξ. Αραπάκη, Ν. Σισσαμπέρη, Π. Γεωργοπούλου, Ε. Παππά. Ειδικά θέματα διδακτικής και μουσειολογίας φυσικών επιστημών, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις Κάλλιπος, ISBN: 978-618-5667-21-4, https://repository.kallipos.gr/handle/11419/8448.
Σταυρόπουλος, Β. (2019). Διδασκαλία ενεργειακών εννοιών σε σύνθετα τεχνολογικά συστήματα: η περίπτωση του αυτοκινήτου, Διδακτορική Διατριβή, https://www.didaktorika.gr/eadd/handle/10442/45765.
Σταυρόπουλος, Β., Κολιόπουλος, Δ. (2004). Συγκριτική ανάλυση των σχολικών εγχειριδίων Φυσικής Γενικής Παιδείας στο Ενιαίο Λύκειο και στο ΤΕΕ: Η περίπτωση της έννοιας της ενέργειας, 2ο Συνέδριο ΕΔΙΦΕ και 2ο Συμπόσιο IOSTE στη Νότια Ευρώπη, Καλαμάτα, 18-20 Μαρτίου 2004.
Arsac, G., Chevallard, Y., Martinand, A., Tiberghien, A. (1994). La transposition didactique l’ιpreuve (The didactic transposition under investigation). La Pensee Sauvage.
Βaehr, H. D. (1984). Θερμοδυναμική, Εισαγωγή στα θεμελιώδη και τις τεχνικές εφαρμογές, Εκδόσεις Γιαχούδη-Γιαπούλη, Θεσσαλονίκη.
Besson, U., de Ambrosis, A. (2014). Teaching energy concepts by working on themes of cultural and environmental value. Science & Education, 23(6), 1309-1338. https://doi.org/10.1007/s11191-013-9592-7.
Delegkos, Ν., Koliopoulos, D. (2020). Constructing the 'energy' concept and its social use by students of primary education in Greece. Research in Science Education, 50(2), 393-418.https://doi.org/10.1007/s11165-018-9694-y
Domenech, L.J., Gil-Perez, D., Gras-Marti, A., Guisasola, J., Martinez-Torregrosa, J., Salivas, J. (2007). Teaching of energy issues: A debate proposal for a global reorientation. Science&Education,16(1), 43-64. https://doi.org/10.1007/s11191-005-5036-3.
Jewett, W.J. (2008). Energy and the Confused Student II: Systems. The Physics Teacher, 46(2), 81-86. https://doi.org/10.1119/1.2834527.
Johnson, B., Cincera, J. (2019). Development of the ecological concepts of energy flow and materials cycling in middle school students participating in earth education programs. Studies in Educational Evaluation, 63, 94-101. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2019.08.003.
Koliopoulos, D., Constantinou, C. (2012). Energy in Education. Review of Science, Mathematics and ICT Education, 6(1), 3-6. https://doi.org/10.26220/rev.1697.
Sissamperi, N., Koliopoulos, D. (2021). How students of primary school understand large scale energy systems: the case of thermal power plant. Journal of Technology and Science Education, 11(1), 129 145.
Stavropoulos, V., Koliopoulos, D. (2019). Teaching energy concepts in complex technological systems: The case of the car. Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair, 6(1), 308-314.https://doi.org/10.26220/une.2992.
Van Huis, C., Van der Berg, E. (1993). Teaching energy: A systems approach. Physics Education, 28(3),146-153. https://doi.org/10.1088/0031-9120/28/3/003.
Vince, J., Tiberghien, A. (2012). Enseigner l' energie en physique a par tir de la question sociale du define ergetique [Teaching energy in physics within the social question of the energy challenge]. Review of Science, Mathematics and ICT Education, 6(1), 89-124.https://doi.org/10.26220/rev.1625.