The new curriculum for the Environmental Studies


Published: Sep 12, 2024
Keywords:
Curriculum Environmental Studies primary school new curriculum of science and environmental studies
Michael Kalogiannakis
Despoina Imvrioti
Vasiliki Ioakimidou
Georgios Kalkanis
Abstract

In 2021, a new curriculum for the Environmental Study subject in primary school (grades 1, 2, 3, and 4) was developed in Greece based on contemporary scientific data. The primary purpose of the new curriculum is to offer opportunities for young students to develop into modern, active, responsible citizens with personal fulfilment and development, who, in addition to ensuring quality living with values and adequate skills that are updated throughout their lives, are aware of and interested in global, environmental, humanitarian, and social issues. The paper presents the objectives of the new curriculum, its development philosophy, its main innovative elements, the proposed methodology, and suggested practices. A discussion is formed based on the innovative features of the new Curriculum, the stakes of its implementation, and the forthcoming writing of textbooks. 

Article Details
  • Section
  • SYMPOSIUM
Downloads
Download data is not yet available.
References
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (χ.η.). Προγράμματα Σπουδών. http://iep.edu.gr/el/nea-programmata-spoudon-arxiki-selida
Ιωακειμίδου, Β., Γούπος, Θ., Ιμβριώτη, Δ., Ριζάκη, Α., & Καλογιαννάκης, Μ. (2021). Σχεδιασμός και ανάπτυξη εξ αποστάσεως επιμορφωτικού προγράμματος για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με στόχο την υποστήριξη του νέου ΠΣ της ΜΠ. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Πρακτικά 11ου Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Εμπειρίες, Προκλήσεις, Προοπτικές, 26-28 Νοεμβρίου, 2021, 11(6Α), 99-112. https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/3594/3639
Καλκάνης, Γ.Θ. (2021). Η Επιστημονική – Εκπαιδευτική Μέθοδος με Διερεύνηση και Καλές Πρακτικές. Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία, 1(1), 21-38. https://doi.org/10.12681/riste.27267
Καλογιαννάκης, Μ., Γούπος, Θ., Ιμβριώτη, Δ., Ιωακειμίδου, Β., & Ριζάκη, Α. (2021). Οδηγός Εκπαιδευτικού. Στο πλαίσιο της Πράξης «Αναβάθμιση των Προγραμμάτων Σπουδών και Δημιουργία Εκπαιδευτικού Υλικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» του ΙΕΠ με MIS 5035542, ΦΕΚ 3023/8-5-2023.
Κανάκη, Κ., & Καλογιαννάκης, Μ. (2024). Έλεγχος Συσχέτισης της Αλγοριθμικής Σκέψης με την Ηλικία των Μαθητών/τριών Πρώτης Σχολικής Ηλικίας, στα Πλαίσια του Μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος. Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία. (Ειδικό Τεύχος, 12ο Πανελλήνιο Συνέδριο, Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση), 3(2), 69-98.
Κανάκη, Κ., & Καλογιαννάκης, Μ. (2022). Επιστημονικός γραμματισμός και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην πρώτη σχολική ηλικία. Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών: Έρευνα & Πράξη - Science Education: Research & Praxis (Ειδικό τεύχος «Μάθηση Φυσικών Επιστημών μέσω επιστημονικών πρακτικών» (Επιμ. Μ. Σκουμιός), 84, 43-64.
Κανάκη, Κ., & Καλογιαννάκης, Μ. (2018). Δημιουργία ψηφιακών παιχνιδιών στα πλαίσια του μαθήματος της μελέτης του περιβάλλοντος. Στο Δ. Σταύρου, Α., Μιχαηλίδη & Α. Κοκολάκη (Επιμ.), Πρακτικά 1ου Πανελληνίου Συνεδρίου Νέων Ερευνητών Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, 17-20, Χανιά, Ορθόδοξη Ακαδημία Κρήτης, ΠΤΔΕ, Εργαστήριο Διδακτικής Θετικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Κρήτης, ΕΝΕΦΕΤ, 10-12 Απριλίου 2017.
Choppin, J., Roth McDuffie, A., Drake, C., & Davis, J. (2018). Curriculum ergonomics: Conceptualizins the interactions between curriculum design and use. International Journal of Educational Research, 92, 75-85. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2018.09.015
Erstad, O., & Voogt, J. (2018). The Twenty-First Century Curriculum: Issues and challenges. In J.,Voogt, Knezek, G., Christensen, R. & Lai, KW. (Eds), Second Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education (p.p. 1-18). Springer International Handbooks of Education. https://doi.org/10.1007/978-3-319-53803-7_1-2
European Commission (2018). Council of Recommendation of 22 May 2018 on key competencies for lifelong learning. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2018.189.01.0001.01.ENG&toc=OJ:C:2018:189:TOC
Kanaki, K., & Kalogiannakis, M. (2023). Fostering computational thinking and environmental awareness via robotics in early childhood education: A scoping review. Research on Preschool and Primary Education, 1(1), 1-50. https://doi.org/10.55976/rppe.12023217739-50
Kalogiannakis, M., & Kanaki, K. (2022). Introducing Computational Thinking Unplugged in Early Childhood Education Within the Context of Physical and Natural Science Courses: A Pilot Study in Greece. In I. Management Association (Ed.), Research Anthology on Computational Thinking, Programming, and Robotics in the Classroom (pp. 197-222). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-6684-2411-7.ch010
Kanaki, K., & Kalogiannakis, M. (2022a). Assessing Algorithmic Thinking Skills in Relation to Age in Early Childhood STEM Education. Education Sciences, 12(6), 380. https://doi.org/10.3390/educsci12060380
Kanaki, K., Kalogiannakis, M., Poulakis, E., & Politis, P. (2022a). Employing mobile technologies to investigate the association between abstraction skills and performance in environmental studies in early primary school. International Journal of Interactive Mobile Technologies (i-JIM), 16(6), 241-248. https://doi.org/10.3991/ijim.v16i06.28391
Kanaki, K., & Kalogiannakis, M. (2022b). Assessing algorithmic thinking skills in relation to gender in early childhood, Educational Process, 11(2), 44-59. https://dx.doi.org/10.22521/edupij.2022.112.3
Kanaki, K., Kalogiannakis, M., Poulakis, E., & Politis, P. (2022b). Investigating the Association between Algorithmic Thinking and Performance in Environmental Study, Sustainability 2022, 14, 10672, https://doi.org/10.3390/su141710672
Kalogiannakis, M., & Kanaki, K. (2020). Introducing Computational Thinking Unplugged in Early Childhood Education Within the Context of Physical and Natural Science Courses: A Pilot Study in Greece. In J. Keengwe, & P. Wachira (Eds.), Handbook of Research on Integrating Computer Science and Computational Thinking in K-12 Education (pp. 164-190). Hershey, PA: IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-1479-5.ch010
Kanaki, K., Kalogiannakis, M., & Stamovlasis, D. (2020). Assessing Algorithmic Thinking Skills in Early Childhood Education: Evaluation in Physical and Natural Science Courses. In M. Kalogiannakis, & S. Papadakis (Ed.), Handbook of Research on Tools for Teaching Computational Thinking in P-12 Education (pp. 104-139). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-4576-8.ch005
OECD (2020). Curriculum Overload: A Way Forward. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/3081ceca-en
Plakitsi, K., Spyrtou, A., Klonari, K., Kalogiannakis, M., Malandrakis, G., Papadopoulou, P., Stamoulis, E., Soulios, J., Piliouras, P., & Kolios, N. (2014). New Greek Science Curriculum (NGSC) for Primary Education: Promoting Educational Innovation Under Hard Conditions. In C.-P. Constantinou, N. Papadouris, & A. Hadjigeorgiou (Eds.), Proceedings of the ESERA 2013 Conference: Science Education Research for Evidence-based Teaching and Coherence in Learning, (J. Dillon & A. Redfors, co-editors for Strand 10: Science curriculum and educational policy) Nicosia, Cyprus, 2-7 September 2013.
van den Akker, J. (2013). Curricular Development Research as a Specimen of Educational Design Research. In Plomp, T. & Nieveen, N. (Eds), Educational Design Research, 52-71, Netherlands Institude for Curriculum Development (SLO).