The new Environmental Studies curriculum and lifelong learning skills in four european reference frameworks


Published: Sep 16, 2024
Keywords:
Environmental Studies Curriculum lifelong learning skills European reference frameworks
Panagiotis Piliouras
Vasiliki Ioakimidou
Marigo Paspaliari
Sofia Karagianni
Michael Kalogiannakis
Abstract

The article's main aim is to research the degree of convergence of the new Curriculum of Environmental Studies with lifelong learning skills as reflected in four European reference frameworks, DigComp, EntreComp, LifeComp and GreenComp. Key points of the frameworks are identified focusing on the skills they promote, the Curriculum is briefly presented, followed by content analysis to identify points of convergence between the frameworks and Environmental Studies. The new Environmental Studies Curriculum seems to respond to the current trends in skills development as identified in the frameworks of reference expressing European educational policy.

Article Details
  • Section
  • ORAL PRESENTASIONS
Downloads
References
Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y., Van de Brande, G. (2016). EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework. Luxemburg: Publications Office of the European Union. doi:10.2791/593884
Bianchi, G. Pisiotis, U. & Cabrera, M. (2022). GreenComp - The European sustainability competence framework. Luxemburg: Publications Office of the European Union. doi:10.2760/13286, JRC128040.
Robson, C., & McCartan, K. (2016). Real World Research (4th Edition). USA: John Wiley & Sons.
Kanaki, K., & Kalogiannakis, M. (2023). Sample design challenges: An educational research paradigm, International Journal of Technology Enhanced Learning, 15(3), 266-285. doi: 10.1504/IJTEL.2023.131865
Sala, A., Punie, Y., Garkov, V., & Cabrera Giraldez, M. (2020). LifeComp: The European Framework for Personal, Social and Learning to Learn Key Competence. Luxemburg: Publications Office of the European Union. doi:10.2760/302967, JRC120911
Vuokari, R., Kluzer, S., & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens. Luxemburg: Publications Office of the European Union. doi:10.2760/115376, JRC128415
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής / ΙΕΠ (χ.η.). Γιατί νέα προγράμματα σπουδών; https://iep.edu.gr/el/nea-programmata-spoudon-arxiki-selida
Ιωακειμίδου, Β., Γούπος, Θ., Ιμβριώτη, Δ., Ριζάκη, Α., & Καλογιαννάκης, Μ. (2021). Σχεδιασμός και ανάπτυξη εξ αποστάσεως επιμορφωτικού προγράμματος για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με στόχο την υποστήριξη του νέου Προγράμματος Σπουδών της Μελέτης Περιβάλλοντος. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Πρακτικά 11ου Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Εμπειρίες, Προκλήσεις, Προοπτικές, 26-28 Νοεμβρίου, 2021, 11(6Α), σσ. 99-112. doi: 10.12681/icodl.3594
Καλογιαννάκης, Μ., Γούπος, Θ., Ιμβριώτη, Δ., Ιωακειμίδου, Β., & Ριζάκη, Α. (2021). Οδηγός Εκπαιδευτικού. Στο πλαίσιο της Πράξης «Αναβάθμιση των Προγραμμάτων Σπουδών και Δημιουργία Εκπαιδευτικού Υλικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» του ΙΕΠ με MIS 5035542. ΦΕΚ 3023/8-5-2023 https://www.et.gr/api/DownloadFeksApi/?fek_pdf=20230203023
Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (2018). Σύσταση του Συμβουλίου της 22ας Μαΐου 2018 σχετικά με τις βασικές ικανότητες της δια βίου μάθησης. Ανακτήθηκε στις 8 Ιουνίου, 2023 από https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)