Sustainable Kindergarten studies earthquakes through the exploitation of educational robotics, artificial intelligence and augmented reality activities
Published:
Sep 13, 2024
Keywords:
Sustainable Kindergarten Robotics Artificial Intelligence Activities
Abstract
This research focuses on the application of educational intervention and concerns the study of earthquakes by kindergarten students in the context of their participation in the Erasmus+ project:“Seismo-Lab”. Action research is carried out during the planning and implementation phase of the program, which simultaneously focuses on the selective approach of sustainable education goals. STEAM education, robotics augmented reality and artificial intelligence activities are exploited as methodological tools. The research framework is completed with the process of the overall evaluation and dissemination of the learning results by the students themselves and the teacher.
Article Details
- Section
- ORAL PRESENTASIONS
Downloads
References
Cohen, L., Manion, L. (1994). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας, Αθήνα: Μεταίχμιο Επιστήμες
Δημητρίου Α. (2009). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Περιβάλλον, Αειφορία. Θεωρητικές και Παιδαγωγικές προσεγγίσεις. Αθήνα, Επίκεντρο
Ματσαγγούρας, Η. (2004). Η Διαθεματικότητα στη Σχολική Γνώση. Εννοιοκεντρική Αναπλαισίωση και Σχέδια Εργασίας. Αθήνα: Γρηγόρης
Πλακίτση, Κ. (επιμ.) (2012) Κοινωνιογνωστικές και κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις στη διδακτική των φυσικών επιστημών στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία.
Πλακίτση, Κ. (επιμ.) (2018). Η Θεωρία της Δραστηριότητας & Οι Φυσικές Επιστήμες. Μια νέα διάσταση στην STEAM εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg
Ραβάνης, Κ. (1999). Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση: Διδακτική και γνωστική προσέγγιση. Αθήνα, Gutenberg.
Τοπολιάτη, Μ. (2015). Δημοκρατία και Συμμετοχή στο Αειφόρο Νηπιαγωγείο. Δημοσίευση στο συλλογικό τόμο με τίτλο: Διευρύνοντας τη δημοκρατία και τη συμμετοχή στις σχολικές κοινότητες, Αθήνα, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, σελ. 41-46,
ΥΠΕΠΘ, (2014). Νέο Σχολείο (21ου αιώνα)-Νέο Πρόγραμμα Σπουδών-Οριζόντια Πράξη, ΕΣΠΑ 2014
Φλογαΐτη Ε. (2006). Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία. Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα.
American Association of Colleges of Teacher Education & the Partnership for 21st Century Skills. (2010). 21st century knowledge and skills in educator preparation. Blackboard: ETS, Intel, National Education Association, Microsoft and Pearson
Asghar, A. (2012) Informal Science Contexts: Implications for Formal Science Learning. LEARNing Landscapes, 5(2), p. 55-72
Ellinogermaniki Agogi, (2017), Schools Study Earthquakes Consortium. Epinoia S.A. https://seismo-lab.ea.gr/
Engeström, Y. (1987). Learning by expanding. An activity-theoretical approach to developmental research. Helsinki: Orienta-Konsultit.
Engeström, Y. (2001). Expansive Learning at Work: Toward an activity theoretical reconceptualization, Journal of Education and Work, 14:1, 133-156
Engeström, Y. (2019). Expansive Learning and Concept Formation: Cycles, Germ Cells and Formative Interventions. In Iscar Regional Conference, 19-24 March 2019, Ioannina, Greece
Roth, W.-M., Goulart, M. I. M., & Plakitsi, K. (2013). Science during early childhood: A Cultural-Historical Perspective. Dordrecht, The Netherlands: Springer
Topoliati, M., Plakitsi, K., Stylianidou, F. (2023). Creativity in Early Years Science education through the exploitation of robotics in the Sustainable School. Sociocultural Approaches to STEM Education. Sociocultural Approaches to STEM Education. An ISCAR International Collective Issue. Springer Nature. Switzerland AG
Topoliati, M., Plakitsi, K. (2023). Approaching 21st century skills through the exploitation of educational robotics and STEAM education in the sustainable kindergarten. Challenges and Concerns in 21st Century Education. Collective Issue. Cambridge Scholars
Unesco, (2017). Education for Sustainable Development Goals: learning objectives. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization
USESN, 2001. Shaking up America’s Classrooms: A Vision for Educational Seismology in the United States. Available online at: http://www.indiana.edu/~usesn/text/eos.html
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge