Teaching approach of the difference in day length between two places on the same date in Primary education


Published: Sep 12, 2024
Keywords:
Day Length Earth’s Tilt Teaching Experiment
Styliani Nteri
Ioannis Starakis
Krystallia Halkia
Abstract

The present work describes a teaching intervention involving 12 6th grade students with the aim of building a conceptual framework illustrating the difference in the length of a day between two places, on the same date, due to the Earth's tilt. The intervention was carried out with the Teaching Experiment tool. The analysis emerged that the students can relate the length of the day in a place to the Earth’s tilt.

Article Details
  • Section
  • ORAL PRESENTASIONS
Downloads
References
Παρασκευοπούλου, Α., Σταράκης, Ι., Χαλκιά, Κ (2023). Οι ιδέες μαθητών/τριών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την αλλαγή της διάρκειας της μέρας. Στο Σκορδούλης Κ., Στεφανίδου Κ., Μανδρίκας Α. & Μπόικος Η. (επιμ.). Ο ρόλος της εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες στην κοινωνία του 21ου αιώνα / Πρακτικά 12ου Πανελληνίου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, σελ. 140-147., Εκδόσεις ΕΚΠΑ, Αθήνα 2023, ISBN 978-618-82007-4-6.
Σταράκης, Ι., & Χαλκιά, Κ. (2020). Διδακτική προσέγγιση της φαινόμενης κίνησης του Ήλιου στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Πρακτικά 11ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση: Χαρτογραφώντας τη νέα εικοσαετία έρευνας και διδακτικής πράξης», (σελ.266–281), Ιωάννινα, 6 -8 Νοεμβρίου 2020.
Σταράκης, Ι., & Χαλκιά, Κ. (2015). Διδακτική προσέγγιση του φαινομένου της εναλλαγής των εποχών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Στο Ψύλλον Δημ., Μολοχίδης Αν., Καλλέρη Μ. (επιμ.). Πρακτικά 9ου Πανελληνίου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση- Διδασκαλία και Μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία: Έρευνες, Καινοτομίες και Πρακτικές, σελ. 287-295, http://synedrioenephet-2015.web.auth.gr
Χαλκιά, Κ. (2006). Το Ηλιακό Σύστημα μέσα στο Σύμπαν. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
Erickson, F. (1998) Qualitative Research Methods for Science Education. In B, J. Fraser & K. G. Tobin (Eds): International Handbook of Science Education. Dordrecht: Kluwer, 1155- 1173.
Komorek, M., & Duit, R. (2004). The teaching experiment as a powerful method to develop and evaluate teaching and learning sequences in the domain of non‐linear systems. International Journal of Science Education, 26(5), 619-633. https://doi.org/10.1080/09500690310001614717
Radinsky, J. (2010). Camila, the Earth and the Sun, Constructing an Idea as Shared Intellectual Property. Journal of Research in Science Teaching, , 6 (47), 619–642. https://doi.org/10.1002/tea.20354
Trumper, R. (2006). Teaching future teachers basic astronomy concepts- seasonal changes. Journal of Research in Science Teaching (43), 879-906. https://doi.org/10.1080/02635140500485407