Understanding of the ecological footprint to primary undergraduate teachers
Published:
Sep 16, 2024
Keywords:
Ecological Footprint Educational Materials Undergraduate teachers
Abstract
The goal of this research was to explore undergraduate primary school teachers’ understanding regarding the Ecological Footprint (EF) and how it can be improved after a teaching intervention with the use of specially developed educational material in a paper and electronic format. Participants were 110 undergraduate students from Departments of Primary and Preschool Education from the Universities of Western Macedonia, Democritus, and Ioannina. Teaching took place during the spring semester of 2022 and the data collection tool was a closed-ended questionnaire comprised of 16 questions. Results are encouraging as, after teaching, a significant improvement in students’ understanding on various topics of EF, was recorded.
Article Details
- Section
- ORAL PRESENTASIONS
Downloads
Download data is not yet available.
References
Δημητρίου, Α., (2009). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Περιβάλλον, Αειφορία. Θεωρητικές και Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις, εκδ. Επίκεντρο
ΙΕΠ (2011). Πρόγραμμα Σπουδών του διδακτικού μαθησιακού πεδίου «Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη», Αθήνα.
Λιάμπα, Β. (2014). Ανάπτυξη εργαλείου έρευνας με σκοπό τη διερεύνηση των αντιλήψεων φοιτητών/τριων για το οικολογικό αποτύπωμα. Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Φλώρινα
Μαλεγανέα,Ε., (2023). Διδασκαλία του οικολογικού αποτυπώματος σε μελλοντικούς εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Φλώρινα
Σπυροπούλου - Κατσάνη, Δ., (2000)., Διδακτικές και Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις στις Φυσικές Επιστήμες: Θεωρίες Μάθησης και Αναλυτικά Προγράμματα. Αθήνα: Τυπωθήτω
Φλογαϊτη, Ε. (1998). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
Pires, M. S., Mapar, M., Nicolau, M., Patrizi, N., Malandrakis, G., Pulselli, F. M., Nicolau, P. B., Caeiro, S. Niccolucci, V., Theodossiou, N.,P., Mancini, M., S. & Galli, A (2022). Teaching sustainability within the context of everyday life: Steps toward achieving the Sustainable Development Goals through the EUSTEPs Module
Ryu, H. C. & Brody, S. D. (2006). Examining the impacts of a graduate course on sustainable development using ecological footprint analysis, Intenational Journal of Sustainability in Higher Education, 7 (2), 158-175
Wackernagel et al. (1997). Ecological Footprints of Nations: How Much Nature Do They Use? How Much Nature Do They Have? Commissioned by the Earth Council for the Rio+5 Forum. Distributed by the International Council for Local Environmental Initiatives, Toronto.
WCED (1987). Our common future (The Brundtland Report). World Commission on Environment and Development, Oxford: Oxford University Press