Epistemological analysis and criticism on the structure of an educational intervention for Junior High school students on the subject of optics


Published: Sep 12, 2024
Keywords:
Science Education Epistemology CEI model
Maria Chatzipetrou
Anastasios Zoupidis
Vasilis Tselfes
Abstract

In this paper, we analyze in an epistemological perspective the teaching material that was designed for junior high school children, in the field of Optics. The design of the teaching material has been based on Ian Hacking's model, for analyzing scientific practices. The main research question concerns the self-consistency of the teaching material to the epistemological model that has been claimed to have been followed. The six different scientific practices, that are described in Hacking’s model, were expected to turn up in the proposed activities. According to the results of the analysis, the teaching material really promotes all six scientific practices, although each one with a different frequency.

Article Details
  • Section
  • ORAL PRESENTASIONS
Downloads
References
Καριώτογλου, Π., Τσελφές, Β. (2000). Αναλυτικά προγράμματα φυσικών επιστημών Επιστημολογική, Διδακτική και Θεσμική Προσέγγιση, Επιθεώρηση Φυσικής, τεύχος 31.
Καριώτογλου, Π. (2021). Ο Διδακτικός Μετασχηματισμός Περιεχομένου και η Αναγκαιότητα στη Διδακτική Φυσικών Επιστημών: Ζητήματα, Ευρήματα και Προτάσεις. Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία, 1, 1, 39-62.
Τσελφές, Β. (2002). Δοκιμή και Πλάνη: Το εργαστήριο στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών, Νήσος, Αθήνα.
Τσελφές, Β. (2003). Μια πρόταση για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στηριγμένη στην κατά I. Hacking προσέγγιση της «εσωτερικής ζωής» τους, στο Κ. Σκορδούλης & Λ. Χαλκιά (Επιμ.), Η συμβολή της ιστορίας και φιλοσοφίας των φυσικών επιστημών στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών, ΠΤΔΕ-ΕΚΠΑ, Αθήνα.
Τσελφές, Β. & Φασουλόπουλος, Γ. (2004). Ο κόσμος των φωτεινών ακτίνων. Βιβλίο δραστηριοτήτων (https://museduc.gr/images/stories/books/o_kosmos_twn_fwteinwn_aktinwn.pdf) και Οδηγίες για τον εκπαιδευτικό (https://museduc.gr/images/stories/books/b_kai_g_taxi_odhgies_gia_ton_ekpaideytiko.pdf), ΠΕΜ, ΕΚΠΑ.
Τσελφές, Β., Αντωνιάδου, Ν., Έψιμος, Γ., Καριώτογλου, Π., Πατσαδάκης, Μ., Φασουλόπουλος, Γ. & Ψύλλος, Δ. (2008). Ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού για τη διδασκαλία-μαθηση φυσικών επιστημών σε μειονοτικούς μαθητές των γυμνασίων της Θράκης. Στο, Θ. Δραγώνα & Α. Φραγκουδάκη (επιμ), Πρόσθεση, όχι αφαίρεση. Πολλαπλασιασμός, όχι διαίρεση. Αθήνα: Μεταίχμιο, 327-348.
Hacking, I. (1992). The self – vindication of the laboratory sciences. In A. Pickering (Ed.), Science as practice and culture. Chicago: The University Chicago Press.
Psillos, D., Tselfes, V., Kariotoglou, P. (2004). An epistemological analysis of the evolution of didactical activities in teaching–learning sequences: the case of fluids. International Journal of Science Education, 26(5), 555–578.
Roberts, A. D., & Bybee, W. R. (2014). Scientific literacy, science literacy, and science education. In N. G. Lederman & S. K. Abell (Eds.), Handbook of research on science education, Vol. II, Routledge, 559–572.