Teachers' views about differentiated instruction in science and education for sustainability


Published: Sep 16, 2024
Keywords:
Differentiated instruction Science Education for Sustainability
Lamprini Papadopoulou
Athanasios Mogias
Abstract

As teachers are called upon to organize teaching in such a way as to meet the needs and individual characteristics of their pupils, it is important to take advantage of differentiated instruction applicable to pupils with disabilities and/or special educational needs, or with developed mental abilities and talents, or from different cultural or religious backgrounds. The integration of differentiated instruction principles becomes even more important in Science and Education for Sustainability, as certain individual and collective skills are required from all participants in the teaching and learning process in order to meet the goals set by these fields. The present study, aiming to portray teachers' views on differentiated instruction and how this can be applied in Science courses and Education for Sustainability projects, reveals very limited knowledge on relevant issues, and therefore reduced utilization of differentiated instruction for both educational fields.

Article Details
  • Section
  • ORAL PRESENTASIONS
Downloads
References
Βακαλούδη, Α. (2012). Μέθοδοι διδακτικής και αξιολόγησης στο σύγχρονο σχολείο. Θεσσαλονίκη: Σταμούλης.
Βαλιαντή, Σ. (2015). Η διαφοροποίηση της διδασκαλίας σε τάξεις μικτής ικανότητας μέσα από τις εμπειρίες εκπαιδευτικών και μαθητών: Μια ποιοτική διερεύνηση της αποτελεσματικότητας και των προϋποθέσεων εφαρμογής της. Επιστήμες Αγωγής, 1, 7-35.https://doi.org/10.26248/edusci.v2015i1.1718
Βαλιαντή, Σ., & Νεοφύτου, Λ. (2017). Διαφοροποιημένη διδασκαλία. Λειτουργική και αποτελεσματική εφαρμογή. Αθήνα: Πεδίο.
Γεροκώστα, Θ. (2019). Διαφοροποιημένη διδασκαλία εννοιών του φυσικού περιβάλλοντος για ένα παιδί Δημοτικού Σχολείου στο Φάσμα του Αυτισμού (Διπλωματική εργασία).
Ιωαννίδου-Κουτσελίνη, Μ. (2020). Διαφοροποίηση της Διδασκαλίας και της Μάθησης: Δυσκολίες και Παρανοήσεις. Διάλογοι! Θεωρία και Πράξη στις Επιστήμες της Αγωγής και Εκπαίδευσης, 6, 12-29. https://doi.org/10.12681/dial.25544
Κατσαούνη, Σ. (2020). Εφαρμογή της διαφοροποιημένης διδασκαλίας στην περιβαλλοντική εκπαίδευση: απόψεις εκπαιδευτικών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας (Διπλωματική εργασία).
Μαβίδου, Α. (2016). Το σχήμα της γης: Διαφοροποιώντας τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο νηπιαγωγείο (Διπλωματική εργασία).
Παπαδοπούλου, Β. (2007). Διαφοροποίηση της διδασκαλίας. Στο Δ. Ξωχέλλης (Επιμ.), Λεξικό της Παιδαγωγικής. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Παπαδοπούλου, Γ. (2019). Η εφαρμογή της διαφοροποιημένης διδασκαλίας σε μαθητές με δυσλεξία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, 9, 579-598. https://doi.org/10.12681/edusc.3157
Boubonari, T., Markos, A., & Kevrekidis, T. (2013). Greek pre-service teachers’ knowledge, attitudes and environmental behavior toward marine pollution. The Journal of Environmental Education, 44, 232-251. https://doi.org/10.1080/00958964.2013.785381
Ḉakır, M., Irez, S., & Kıvılcan, D. O. (2010). Understandings of current environmental issues: Turkish case study in six teacher education colleges. Educational Studies, 36, 21-33. https://doi.org/10.1080/03055690903148522
Downe-Wamboldt, B. (1992). Content analysis: Method, applications, and issues. Health Care for Women International, 13, 313-321.
Fox, J, & Hoffman, W. (2011). The Differentiated instruction book of lists. San Francisco: Jossey-Bass.
Hopf, D. (1982). Διαφοροποίηση της σχολικής εργασίας: Παραδοσιακοί και σύγχρονοι τρόποι οργάνωσης της διδασκαλίας. Αθήνα: Αφοί Κυριακίδη.
Krippendorff, K. (2004). Content Analysis. An introduction to its methodology. California: Sage Publications.
Mogias, A., Boubonari, T., Markos, A., & Kevrekidis, T. (2015). Greek pre-service teachers’ knowledge of ocean sciences issues and attitudes toward ocean stewardship. The Journal of Environmental Education, 46(4), 251-270.https://doi.org/10.1080/00958964.2015.1050955
Tomlinson, C. A. (1999). Mapping a route toward differentiated instruction. Educational Leadership, 57, 12-17.
Tomlinson, C. A. (2014). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Alexandria, VA USA: Association of Supervision and Curriculum Development.
Watson, K., & Halse, C. M. (2005). Environmental attitudes of pre-service teachers: A conceptual and methodological dilemma in cross-cultural data collection. Asia Pacific Education Review, 6, 59-71. https://doi.org/10.1007/BF03024968
Watts-Taffe, S., Laster, B., Broach, L., Marinak, B., McDonald Connor, C., & Walker-Dalhouse, D. (2012). Differentiated instruction: Making informed teacher decisions. The Reading Teacher, 66(4), 303-314. https://doi.org/10.1002/TRTR.01126