The explanation of the phase change by sixth grade primary students
Published:
Sep 12, 2024
Keywords:
phase change particle model small groups of students
Abstract
Sixth-grade primary school students explain phase change phenomena discussing in small groups, after they had been taught a basic particle model. They start the discussion using alternative points of view. However, the use of particle model for the explanation of a series of phenomena related to the phase change, helps the students to improve their understandings significantly. The greatest difficulty was encountered in gas condensation. We suggest group discussions that refine interpretations and overcome alternatives ideas.
Article Details
- Section
- ORAL PRESENTASIONS
Downloads
References
Νταλαούτη, Π., Τσαπαρλής, Γ. (2016). Η μακροσκοπική περιγραφή φυσικοχημικών φαινομένων και η υπομικροσκοπική ερμηνεία τους. Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών: Έρευνα και Πράξη, 59-60.
Νταλαούτη, Π., Τσαπαρλής, Γ. (2017). Δόμηση γνώσης φυσικοχημικών φαινομένων και των υπομικροσκοπικών ερμηνειών τους, με συνεργατική αλληλεπίδραση. Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών: Έρευνα και Πράξη, 62-63, 9-30.
Νταλαούτη, Π., Τσαπαρλής, Γ. (2019). Η ερμηνεία του ρόλου του νερού στη διάλυση από μαθητές Στ΄ Τάξης. Στο 11o Πανελλήνιο Συνέδριο – ΕΝΕΦΕΤ, Επαναπροσδιορίζοντας τη Διδασκαλία και Μάθηση των Φυσικών Επιστημών και της Τεχνολογίας στον 21ο αι. Φλώρινα: Π.Τ.Δ.Ε.
Besson, U. (2003). The distinction between heat and work: an approach based on a classical mechanical model. European Journal of Physics, 24, 245–252.
Claxton, G. (1991). Educating the inquiring mind: the challenge for school science. London: Harvester.
Driver, R., Guesne, E., & Tiberghien, A. (1985/93). Μερικά χαρακτηριστικά των ιδεών των παιδιών και οι συνέπειές τους για τη διδασκαλία. In R. Driver, E. Guesne, A. Tiberghien (Eds.), Οι ιδέες των παιδιών στις Φυσικές Επιστήμες (ελλ. Μετ.) Αθήνα, Ε.Ε.Φ., Τροχαλία, 273-285
Gopal, H., Kleinsmidt, J., & Case, J. (2004). An investigation of tertiary students’ understanding of evaporation, condensation and vapor pressure. International Journal of Science Education, 26(13), 1597–1620.
Haidar H. A., & Abraham R.M., (1991). A comparison of Applied and Theoretical Knowledge of Concepts Based on the Particulate Nature of Matter. Journal of Research in Science Teaching, 28, 919-938.
Kirbulut, Z. D., & Beeth, M. E. (2013). Representations of fundamental chemistry concepts in relation to the particulate nature of matter. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 1(2), 96-106.
Özmen, Η., & Kenan, Ο. (2007). Determination of the Turkish primary students' views about the particulate nature of matter. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 8 (1).