Investigation of students’ perceptions of concepts and phenomena related to the moon through the application of a teaching-learning sequence that deals with related phenomena


Panagiotis Tampakis
Stefanos Asimopoulos
Abstract

Numerous studies in the field of Science Education highlight the diversity of students’ ideas of all educational levels about the Moon and its associated phenomena. This paper presents the results from implementing a teaching-learning sequence, which is part of a larger research concerning the didactic utilization of the tides in pre-service teachers, using the teaching experiment as a data collection tool. Below, we will discuss the ideas identified and the selection of various teaching materials based on the design of this sequence.

Article Details
  • Section
  • 1. TEACHING AND LEARNING IN SCIENCE
Downloads
References
Ταμπάκης, Π., & Ασημόπουλος, Σ. (2021). Νοητικά μοντέλα υποψήφιων δασκάλων σχετικά με το φαινόμενο της παλίρροιας μέσα από την εφαρμογή μιας διδακτικής ακολουθίας που ακολουθεί τις αρχές του διδακτικού πειράματος. Στο Σκορδούλης Κ., Στεφανίδου Κ., Μανδρίκας Α. & Μπόικος Η. (επιμ.). Ο ρόλος της εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες στην κοινωνία του 21ου αιώνα. Πρακτικά 12ου Πανελληνίου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση (σ. 667-672), Εκδόσεις ΕΚΠΑ, Αθήνα 2023, ISBN 978-618-82007-4-6
Barnett, M., & Morran, J. (2002). Addressing children’s alternative frameworks of the Moon’s Phases and eclipses. International Journal of Science Education, 24(8), 859-879
Komorek, M., & Duit, R. (2014). The teaching experiment as a powerful method to develop and evaluate teaching and learning sequences in the domain of non-linear systems. International Journal of Science Education, 26(5), 619-633
Trundle, K., Atwood, R., & Christopher, J. 2007. A longitudinal study of conceptual change: Preservice elementary teachers’ conceptions of moon phases. Journal of Research in Science Teaching, 44(2), 303-326 •