Teaching the analysis-synthesis of light with activities using the illustrated dictionary of physics for school - ELEFYS


Chrysoula Karagianni
Ioannis Lefkos
Maria Mitsiaki
Dimitrios Psillos
Abstract

The illustrated physics dictionary for school (ELEFYS) is a useful tool with which teachers can design innovative teaching interventions aimed at understanding complex and abstract scientific concepts through the strengthening of scientific and linguistic literacy. This paper presents the results of an intervention in 6th grade students which concerns the phenomenon of light analysis-synthesis. The intervention functionally integrates ELEFYS with activities that contribute to a deeper understanding of scientific terminology by combining the development of content knowledge in combination with the cultivation of language skills.

Article Details
  • Section
  • 8. APPLICATIONS OF ICT IN THE TEACHING OF SCIENCE AND TECHNOLOGY
Downloads
References
Driver, R., Guesne, E., & Tiberghien, A. (1985). Children's ideas in science. Milton Keynes: Open University Press.
Glass, R., & Oliveira, A. W. (2014). Science language accommodation in elementary school read-alouds. International Journal of Science Education, 36(4), 577-609.
Κουτσογιάννης, Δ., Παυλίδου, Μ., & Χαλισιάνη, Ι. (2011). Μελέτη για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: γενικό πλαίσιο και ιδιαιτερότητες. Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.
Λεύκος, Ι. & Μητσιάκη, Μ. (2020). elefys.gr – Διαδικτυακό Ανοικτό Εκπαιδευτικό Υλικό για μια συνδυαστική προσέγγιση διδασκαλίας Φυσικών Επιστημών και Γλώσσας. Στο Σοφός, Α., Κώστας, Α., Φούζας, Γ., & Παράσχου, Β. (επιμ.) Πρακτικά του 1ου Διεθνούς Συνεδρίου «Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες: Η απότομη μετάβαση της εκπαιδευτικής μας πραγματικότητας σε ψηφιακά περιβάλλοντα. Στάσεις-Αντιλήψεις- Σενάρια- Προοπτικές- Προτάσεις, 3-5 Ιουλίου 2020», 1, σσ. 693-700, Ελληνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
Λεύκος, Ι. & Μητσιάκη, Μ. (2017). Ένα ψηφιακό λεξικό Φυσικής για το Σχολείο. Στο Κουτρουμάνης, Γ., Γαλάνη, Λ. (επιμ.) Πρακτικά του 5ου Πανελλήνιο Επιστημονικό Συνέδριο «Ένταξη και χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική διαδικασία, 05-08 Οκτωβρίου 2017», 1, σσ. 878-884.
Mitsiaki, M. & Lefkos, I. (2018). ELeFyS: A Greek Illustrated Science Dictionary for School. Lexicography In Global Contexts. pp. 373-385.