Literature and science: Maria Curie through digital story-telling


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Published: Oct 4, 2023
Keywords:
digital storytelling, literature, science, primary school, science
Sofia Karagianni
Mary Paspaliari
Vasiliki Ioakimidou
https://orcid.org/0000-0003-2262-9806
Panagiotis Piliouras
Abstract

Digital storytelling is an alternative way of telling stories. Simultaneously, is an educational tool that facilitates teaching and enhances learning. Students practice 21st century skills, utilizing digital storytelling that responds to their interests and also the imperatives of the modern digital society. Through literacy and collaborative and inquiry-based learning, students get to know the life and work of Marie Curie, discover her contribution to the science and create a digital story. The result of this project is for students to learn about the great scientist while developing a set of literacy skills during the planning, creation and presentation of their digital story.

Article Details
  • Section
  • 3. EDUCATIONAL USE OF HISTORY AND PHILOSOPHY IN SCIENCE AND TECHNOLOGY
Downloads
References
Craft, A. (2000). Creativity Across the Primary Curriculum: Farming and Developing Practice. London & New York: Routledge.
Gakhar, S., & Thompson, A. (2007). Digital storytelling: Engaging, communicating, and collaborating. In C. Crawford, R. Carlsen, K. McFerrin, J. Price, R. Weber & D. Willis (eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2007 (pp. 607-612). Chesapeake, VA: AACE.
Γκουτσιουκώστα, Ζ. (2015). Ψηφιακή αφήγηση: Ένα πολλά υποσχόμενο διδακτικό εργαλείο για τη γόνιμη ενσωμάτωση των Τ.Π.Ε. στη διδακτική της Λογοτεχνίας. Στο Β. Δαγδιλέλης, Α. Λαδιάς, Κ. Μπίκος, Ε. Ντρενογιάννη, Μ. Τσιτουρίδου (επιμ.), Πρακτικά Εργασιών 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Ένταξη των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία» της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης ΤΠΕ στην Εκπαίδευση (ΕΤΠΕ).
Kearney, M. (2011). A learning design for student generated digital storytelling. Learning, Media and Technology 36 (2), σσ. 169 -188.
Lathem, S. (2005). Learning communities and digital storytelling: New media for ancient tradition. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 2286-2291). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
Nikolajeva, M. (2013). Picturebooks and emotional literacy. The Reading Teacher, 67 (4), σσ. 249-254
O’Byrne, W. I., Houser, K., Stone, R., & White, M. (2018). Digital storytelling in early childhood: Student illustrations shaping social interactions. Frontiers in Psychology, 9
Piliouras, P., Siakas, S., & Seroglou, F. (2011). Pupils produce their own narratives inspired by the history of science: Animation movies concerning the geocentric-heliocentric debate. Science & Education, 20(7), σσ. 761-795
Robin, B. (2006). The educational uses of digital storytelling. In C. Crawford, R. Carlsen, K. McFerrin, J. Price, R. Weber & D. Willis (eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2006 (pp. 709-716). Chesapeake, VA: AACE
Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory into practice, 47(3), 220-228.
Robin, B. R. & McNeil, SG. (2012). What educators should know about teaching digital storytelling. Digital Education Review (22), 37-51.
Ιωακειμίδου, Β., Βλαχοστέργιου, Κ., Σούρρας, Θ., Λιόπα, Ν., Κοκκινιά, Θ., Σούλα, Ε., & Τσαλαμπαμπούνη (2021). Εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση και ψηφιακή αφήγηση: η υλοποίηση εν μέσω πανδημίας ενός εκπαιδευτικού προγράμματος με θέμα τη συμπερίληψη. Ανοικτή Εκπαίδευση, Open Education: The Journal for Open and Distance Education Technology, Τόμ. 17 (1), 76-101. ISSN 1791-9312 Διαθέσιμο στο https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/26329/21593.
Τσιλιμένη, Τ. (2007). Η Αφήγηση στη σύγχρονη εποχή: Γενική και Ειδική Θεώρηση. Δυνατότητες και περιορισμοί για μια" νέα" συνάντηση του σύγχρονου ανθρώπου με την προφορική τέχνη του λόγου. Στο Εργαστήριο Λόγου Πολιτισμού Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Αφήγηση και Π.Ε.: Κείμενα Διημερίδας στο ΚΠΕ Ανατ. Ολύμπου, (σσ. 17-26).