The Sustainable Kindergarten studies earthquakes through the exploitation of educational robotics and its participation in the Seismo-Lab network


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Published: Sep 26, 2023
Keywords:
Seismo-Lab Network Sustainable Kindergarten STEAM Education Robotics
Maria Topoliati
https://orcid.org/0009-0008-4647-0290
Aikaterini Plakitsi
Abstract

This research focuses on the application of educational intervention and concerns the study of earthquakes by kindergarten students in the context of their participation in the Erasmus+ project:“Seismo-Lab”. Action research is carried out during the planning and implementation phase of the program, which simultaneously focuses on the selective approach of sustainable education goals. STEAM education and robotics are exploited as methodological tools. The research framework is completed with the process of the overall evaluation and dissemination of the learning results by the students themselves and the teacher

Article Details
  • Section
  • 5. STEM EDUCATION AND SCIENCE
Downloads
References
Cohen, L., Manion, L. (1994). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας, Αθήνα: Μεταίχμιο Επιστήμες
Δημητρίου Α. (2009). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Περιβάλλον, Αειφορία. Θεωρητικές και Παιδαγωγικές προσεγγίσεις. Αθήνα, Επίκεντρο
Ματσαγγούρας, Η. (2004). Η Διαθεματικότητα στη Σχολική Γνώση. Εννοιοκεντρική Αναπλαισίωση και Σχέδια Εργασίας. Αθήνα: Γρηγόρης
Πλακίτση, Κ. (επιμ.) (2012) Κοινωνιογνωστικές και κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις στη διδακτική των φυσικών επιστημών στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία.
Πλακίτση, Κ. (επιμ.) (2018). Η Θεωρία της Δραστηριότητας & Οι Φυσικές Επιστήμες. Μια νέα διάσταση στην STEAM εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg
Ραβάνης, Κ. (1999). Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση: Διδακτική και γνωστική προσέγγιση. Αθήνα, Gutenberg.
Τοπολιάτη, Μ. (2015). Δημοκρατία και Συμμετοχή στο Αειφόρο Νηπιαγωγείο. Δημοσίευση στο συλλογικό τόμο με τίτλο: Διευρύνοντας τη δημοκρατία και τη συμμετοχή στις σχολικές κοινότητες, Αθήνα, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, σελ. 41-46,
ΥΠΕΠΘ, (2014). Νέο Σχολείο (21ου αιώνα)-Νέο Πρόγραμμα Σπουδών-Οριζόντια Πράξη, ΕΣΠΑ 2014
Φλογαΐτη Ε. (2006). Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία. Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα.
American Association of Colleges of Teacher Education & the Partnership for 21st Century Skills. (2010). 21st century knowledge and skills in educator preparation. Blackboard: ETS, Intel, National Education Association, Microsoft and Pearson
Asghar, A. (2012) Informal Science Contexts: Implications for Formal Science Learning. LEARNing Landscapes, 5(2), p. 55-72
Ellinogermaniki Agogi, (2017), Schools Study Earthquakes Consortium. Epinoia S.A. https://seismo-lab.ea.gr/
Engeström, Y. (2001). Expansive Learning at Work: Toward an activity theoretical reconceptualization, Journal of Education and Work, 14:1, 133-156
Engeström, Y. (2019). Expansive Learning and Concept Formation: Cycles, Germ Cells and Formative Interventions. In Iscar Regional Conference, 19-24 March 2019, Ioannina, Greece
Roth, W.-M., Goulart, M. I. M., & Plakitsi, K. (2013). Science during early childhood: A Cultural-Historical Perspective. Dordrecht, The Netherlands: Springer
Unesco, (2017). Education for Sustainable Development Goals: learning objectives. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization
USESN, 2001. Shaking up America’s Classrooms: A Vision for Educational Seismology in the United States. Available online at: http://www.indiana.edu/~usesn/text/eos.html
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. In M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, & E. Souberman (Eds.). Cambridge, MA: Harvard University Press.