The new Environmental Studies curriculum and lifelong learning skills in four european reference frameworks


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Published: Sep 22, 2023
Keywords:
Environmental Studies Curriculum lifelong learning skills European reference frameworks
Panagiotis Piliouras
Vasiliki Ioakeimidou
https://orcid.org/0000-0003-2262-9806
Mary Paspaliari
Sofia Karagianni
Michail Kalogiannakis
https://orcid.org/0000-0002-9124-2245
Abstract

The main aim of the article is to research the degree of convergence of the new Curriculum of Environmental Studies with lifelong learning skills as reflected in four European reference frameworks, DigComp, EntreComp, LifeComp and GreenComp. Key points of the frameworks are identified focusing on the skills they promote, the Curriculum is briefly presented, followed by a thematic analysis in Thematic Fields, Thematic Units and Expected Learning Outcomes where competences/skills seem to be cultivated. The new Environmental Studies Curriculum seems to respond to the current trends in skills development as identified in the frameworks of reference expressing European educational policy.

Article Details
  • Section
  • 15. CURRICULA AND TEXTBOOKS IN SCIENCE AND TECHNOLOGY
Downloads
References
Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y., Van de Brande, G. (2016). EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework. Luxemburg: Publications Office of the European Union.
Robson, C., & McCartan, K. (2016). Real World Research (Fourth Edition). Wiley. ISBN 978-1-118-74523-6 (pbk), ISBN: 9781119144854 (ebk)
Sala, A., Punie, Y., Garkov, V., & Cabrera Giraldez, M. (2020). LifeComp: The European Framework for Personal, Social and Learning to Learn Key Competence. Luxemburg: Publications Office of the European Union.
Vuokari, R., Kluzer, S., & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens. Luxemburg: Publications Office of the European Union.
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (χ.η.). Προγράμματα Σπουδών. http://iep.edu.gr/el/nea-programmata-spoudon-arxiki-selida
Ιωακειμίδου, Β., Γούπος, Θ., Ιμβριώτη, Δ., Ριζάκη, Α., & Καλογιαννάκης, Μ. (2021). Σχεδιασμός και ανάπτυξη εξ αποστάσεως επιμορφωτικού προγράμματος για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με στόχο την υποστήριξη του νέου ΠΣ της ΜΠ. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Πρακτικά 11ου Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Εμπειρίες, Προκλήσεις, Προοπτικές, 26-28 Νοεμβρίου, 2021, 11(6Α), σσ. 99-112.
Καλογιαννάκης, Μ., Γούπος, Θ., Ιμβριώτη, Δ., Ιωακειμίδου, Β., & Ριζάκη, Α. (2021). Οδηγός Εκπαιδευτικού. Στο πλαίσιο της Πράξης «Αναβάθμιση των Προγραμμάτων Σπουδών και Δημιουργία Εκπαιδευτικού Υλικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» του ΙΕΠ με MIS 5035542, ΦΕΚ 3023/8-5-2023.
Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (2018). Σύσταση του Συμβουλίου της 22ας Μαΐου 2018 σχετικά με τις βασικές ικανότητες της δια βίου μάθησης. Ανακτήθηκε στις 8 Ιουνίου, 2023 από https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)