Development, implementation, evaluation of an environmental trail with QR codes in the Chania municipal garden


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Published: Sep 26, 2023
Keywords:
environmental education place based education QR codes
Marianna Kalaitsidaki
Nikoletta Boulaki
Abstract

Τhe development, implementation and evaluation of an environmental education trail within the Chania Municipal garden with the use of QR codes is described. It was developed according to the principles of place-based education and urban environmental education to promote ecological place meaning and the appreciation of the municipal garden as a learning environment. The trail was pilot tested and its final version was implemented with 6  primary school student teachers of the Department of Primary Education of the University of Crete which come from, or live in Chania. The evaluation of the trail was based on semi- structured interviews in order to understand the participants’ experience from the program, its effect on their sense of place and their views on the use of technology and the method of environmental trail.

Article Details
  • Section
  • 10. ENVIRONMENTAL EDUCATIONAL APPROACHES
Downloads
Author Biography
Nikoletta Boulaki, University of Crete

BsC Department of Pre School Education, University of Athens. Master in Educational Sciences, Environmental Education from Department of Primary Education, University of Crete.

References
Γεωργόπουλος, Α. & Τσαλίκη, Ε. (1993). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Αρχές- Φιλοσοφία- Μεθοδολογία, Παιχνίδια και Ασκήσεις. Αθήνα. Gutenberg.
Καλαϊτζιδάκη, Μ . (2019) Σύγχρονες προσεγγίσεις στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βασισμένη στον τόπο Εκπαίδευση και Αστική Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Θέματα Επιστημών Αγωγής, Θεματικό τεύχος 2019, 126-145. https://ejournals.lib.uoc.gr/index.php/edusci/issue/view/127
Καλογιαννάκης, Μ., & Παπαδάκης, Σ. (2017). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση με χρήση φορητών τεχνολογιών: από τη θεωρία στην πράξη. Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών, Έρευνα και Πράξη, 61, 93-116.
Ισαρη, Φ. & Πουρκός, Μ.. (2015). Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας: Εφαρμογές στην Ψυχολογία και στην Εκπαίδευση.
Παπουτσάκη, Σ. (2016). Αστικοί Κήποι και αρχιτεκτονική τοπίου- Η περίπτωση του Δημοτικού Κήπου Χανίων.
Πτυχιακή εργασία, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ιδρυμα Ηπείρου.
Στρατιδάκης, Χ. (2017) . Ο Δημοτικός Κήπος, η δροσερή ανάσα των Χανίων. Ιστορία, χλωρίδα, πανίδα, εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Περιφέρεια Κρήτης, Χανιά
Φιλιππάκη, Α & Καλαϊτζιδάκη (2022). Η αντίληψη του τόπου στην περιβαλλοντική εκπαίδευση. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Aειφορία, 3 (2), 49-64. Ανακτήθηκε από: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/enveducation/article/view/28
Brown, J., Byron M., Corrao, S., HechtM., King, A. (2015). Urban Parks as Classrooms. Ιn Russ A. (Ed.): Urban environmental education. Cornell University Civic Ecology Lab, pp39-42.
Kudryavtsev, A., Stedman, R., Krasny, M. (2012). Sense of place in Environmental. Education. Environmental. Education Research, 18,229-250.
Law, C., & So, S. (2010). QR codes in education. Journal of Educational Technology Development and Exchange, 3(1), 85-100.
Leou, M. & Kalaitsidaki, M. (2017). Cities as Classrooms. In Russ , Krasny (2017) Urban Environmental Education Review. pp 215-222. Cornell University Press.
ΝΑΑΕΕ (2009). Non-formal EE guidelines for excellence. NAAEE, Washington, DC, USA.
Russ, A. & Kransy, Μ. (2017). Urban Environmental Education Review. pp 215-222. Cornell University Press.
Russ, A., Peters, SJ., Krasny, ME, Stedman, R. (2015). Development of ecological place meaning in New York.
Journal of Environmental Education 46(2), 73-93.
Shmulenson, I., Baron, S., Moreno, M., Smith, J., Agnello, J. (2015). Mobile technologies in urban environmental education. In Russ, A (ed) Urban Environmental Education Cornell University Civic Ecology Lab. pp65-68.
Thomson, G., Hoffman, J. (2010). Measuring the success of Environmental Education Programs. Ανακτήθηκε από: http://macaw.pbworks.com/f/measuring_ee_outcomes.pdf