The “Energy” module in the new curriculum for the 1st grade of the Greek High school Technology course
Abstract
This paper attempts to identify the elements that determine the transformation of scientific knowledge about energy into knowledge to be taught in first grade technology lesson in Greek Gymnasium. By focusing on the conceptual and cultural content of scientific knowledge about energy, we ascertain that the curriculum has characteristics of a potentially innovative approach. This approach to curricula for teaching energy is more appropriate than others, as it meets the criteria for the relevant didactic transformations. In this context, a structured proposal for the transition of the original curriculum from a general direction to a realistic innovative curriculum is presented here.
Article Details
- Section
- 15. CURRICULA AND TEXTBOOKS IN SCIENCE AND TECHNOLOGY
Downloads
Download data is not yet available.
References
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ-2021). Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Τεχνολογίας στις Α, Β & Γ τάξεις Γυμνασίου, http://iep.edu.gr/el/nea-ps-provoli.
Κολιόπουλος, Δ. (2006). Θέματα Διδακτικής Φυσικών Επιστημών. Η συγκρότηση της σχολικής γνώσης, Αθήνα, Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Κολιόπουλος, Δ., Δελέγκος, Ν. (2008). Η θεματική ενότητα «ενέργεια» στο πρόγραμμα σπουδών και το σχολικό εγχειρίδιο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. 4ο Συνέδριο ΕΔΙΦΕ «Αναλυτικά προγράμματα και βιβλία φυσικών επιστημών: Κριτική θεώρηση και προοπτικές», Θεσσαλονίκη, 9-11 Μαΐου 2008.ISBN: 978-960-8183-71-1.
Σταυρόπουλος, Β., Κολιόπουλος, Δ. (2004). Συγκριτική ανάλυση των σχολικών εγχειριδίων Φυσικής Γενικής Παιδείας στο Ενιαίο Λύκειο και στο ΤΕΕ: Η περίπτωση της έννοιας της ενέργειας, 2ο Συνέδριο ΕΔΙΦΕ και 2ο Συμπόσιο IOSTE στη Νότια Ευρώπη, Καλαμάτα, 18-20 Μαρτίου 2004. https://dkoliopoulos.gr/el/wp-content/uploads/2012/03/%CE%9412.pdf
Arsac, G., Chevallard, Y., Martinand, A., &Tiberghien, A. (1994). La transposition didactique l’ιpreuve(Thedidactic transposition under investigation). La Pensee Sauvage.
Βaehr, H. D. (1984). Θερμοδυναμική, Εισαγωγή στα θεμελιώδη και τις τεχνικές εφαρμογές, Εκδόσεις Γιαχούδη-Γιαπούλη, Θεσσαλονίκη.
Domenech, L.J., Gil-Perez, D., Gras-Marti, A., Guisasola, J., Martinez-Torregrosa, J., Salivas, J.(2007). Teaching of energy issues: A debate proposal for a global reorientation. Science&Education,16(1), 43-64. https://doi.org/10.1007/s11191-005-5036-3.
Jewett, W.J. (2008). Energy and the Confused Student II: Systems. The Physics Teacher, 46(2), 81-86. https://doi.org/10.1119/1.2834527.
Koliopoulos, D., & Constantinou, C. (2012). Energy in Education. Review of Science, Mathematics and ICT Education, 6(1), 3-6. https://doi.org/10.26220/rev.1697.
Sissamperi, N., Koliopoulos, D. (2021). How students of primary school understand large scale energy systems: the case of thermal power plant. Journal of Technology and Science Education, 11(1), 129 145.
Stavropoulos, V., Koliopoulos, D. (2019). Teaching energy concepts in complex technological systems: The case of the car. Educational Journal of the University of Patras UNESCO Chair, 6(1), 308-314.https://doi.org/10.26220/une.2992.
Van Huis, C., Van der Berg, E. (1993). Teaching energy: A systems approach. Physics Education, 28(3),146-153. https://doi.org/10.1088/0031-9120/28/3/003.