Teaching-learning socio-scientific issues through the performing arts
Abstract
Scientific, social, or other issues are communicated in education but also more widely, through some systems of symbolic references (natural languages, artistic productions, etc.). Their meaning emerges from the framework/contexts of the systems, as well as from the practices of the “forms of life” that use them. In the paper we examine a case of making sense of scientific and technological issues predicted to run through the societies of the near future, through professional artistic creations, and suggest possible ways of critically disseminating these meanings through formal and non-formal forms of science and technology education.
Article Details
- Section
- 6. SOCIO-SCIENTIFIC ISSUES AND THE NATURE OF SCIENCE
Downloads
References
Παρούση, Α. & Τσελφές, Β. (2023). Εκπαιδευτική Διαχείριση της Θεατρικής Δημιουργίας για Ζητήματα Κοινωνικού-Επιστημονικού Περιεχομένου. Παρουσιάστηκε στην ημερίδα: Η Σεισμολογία στην Εκπαίδευση και στην Κοινωνία: Διεπιστημονική προσέγγιση με καινοτόμες μεθόδους θεατρικής αγωγής και ψηφιακών τεχνολογιών.
Τσελφές, Β. (2023). Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και Εκπαιδευτική Πολιτική. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών θεμάτων, 22, υπό δημοσίευση. DOI: 10.13140/RG.2.2.12783.05280
Τσελφές, Β. & Παρούση, Α. (2020). H προσέγγιση του «εαυτού» μέσα σε μελλοντικές «μορφές ζωής», όπως τις προβλέπουν τεχνολογικές-επιστημονικές θεωρήσεις. Στο Κ. Πλακίτση, Ε. Σταμούλης, Ε. Κολοκούρη & Α.-Χ. Κορνελάκη (Επμ.), 11ο Πανελλήνιο Συνέδριο, Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση: Χαρτογραφώντας τη νέα εικοσαετία έρευνας και διδακτικής πράξης – Πρακτικά, 15-29, ΠΤΝ, ΠΙ.
Bybee, W. R. (1995). Achieving scientific literacy. The Science Teacher, 62(7), 28.
Feinstein, N. W. & Waddington, D. I. (2020). Individual truth judgments or purposeful, collective sensemaking? Rethinking science education’s response to the post-truth era. Educational Psychologist, 55(3), 155-166, DOI: 10.1080/00461520.2020.1780130
Fensham. P. J. (2014). Scepticism and trust: two counterpoint essentials in science education for complex socio-scientific issues. Cultural Studies of Science Education, 9, 649–661. DOI 10.1007/s11422-013-9560-1
Feynman, R. (1969). What is Science? The Physics Teacher, 7(6), 313-320.
Pickering, A. (2013). Being in an environment: a performative perspective. Natures Sciences Sociétés, 21, 77-83. https://doi.org/10.1051/nss/2013067
Rennie L. J. (2020). Communicating Certainty and Uncertainty in Science in Out-of-School Contexts, in: D. Corrigan, C. Buntting, A. Fitzgerald & A. Jones (Eds.), Values in Science Education. The Shifting Sands, Springer, 7-30.
Roberts, A. D., & Bybee, W. R. (2014). Scientific literacy, science literacy, and science education. In N. G. Lederman & S. K. Abell (Eds.), Handbook of research on science education, Vol. II, Routledge, 559–572.
Sagan, Carl (1995). The Demon-Haunted World: Science As a Candle in the Dark. Ballantine Books.
Schwartz, R. S., Lederman, J. S. & Enderle, P. J. (2023). Scientific Inquiry Literacy: The Missing Link on the Continuum from Science Literacy to Scientific Literacy, in: Lederman G. N., Zeidler, L. D., Lederman, S. J. (Eds.), Handbook of Research on Science Education, Volume III, Routledge, 1191-1246. DOI: 10.4324/9780367855758-28
Wittgenstein, L. (1953). Philosophical Investigations: The German Text, with a Revised English Translation. Blackwell.
Wittgenstein, L. (1969). On Certainty. Harper and Row.
Yager, R. (1984). Defining the Discipline of Science Education. Science Education, 68(1), 35-37.