Design and development of experimental activities for the interdisciplinary approach to the teaching of Science and Mathematics in Elementary school


Maria Sofaditi
Georgios Kritikos
Abstract

Through the present study, a teaching approach his designed in which students are taught through a common problem the different forms that energy can take as well as the concept of the ratio of two quantities. In order to solve problems, students perform experiments and come into contact with scientific procedures .The interdisciplinary approach to knowledge in the scientific fields of Physics and Mathematics is attempted. Specifically, this research attempts to answer how 6thgradestudentsconstruct the different forms of energy and the ratio of two quantities as well as the students' preference when choosing materials(tangible, digital, or a combination of them).

Article Details
  • Section
  • 13. EXPERIMENTAL TEACHING
Downloads
Author Biography
Georgios Kritikos, Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Ε.ΔΙ.Π., ΤΕΠΑΕΣ, Πανεπιστήμιο Αιγαίου

References
Κουμαράς, Π.(2000). Πειράματα Φυσικών Επιστημών με υλικά καθημερινής χρήσης. Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων.
Σκουμπουρδή Χ., &Σκουμιός, Μ. (2016). Το εκπαιδευτικό υλικό στα Μαθηματικά και το εκπαιδευτικό υλικό στις Φυσικές Επιστήμες: μοναχικές πορείες ή αλληλεπιδράσεις; Στο Μ. Σκουμιός& Χ. Σκουμπουρδή (Επιμ.) Πρακτικά 2ουΠανελληνίουΣυνεδρίουμεΔιεθνήΣυμμετοχή: Το εκπαιδευτικό υλικό στα Μαθηματικά και το εκπαιδευτικό υλικό στις Φυσικές Επιστήμες: μοναχικές πορείες ή αλληλεπιδράσεις;(σελ. 15–52). Ρόδος.
Τόλη, Γ., Καλλέρη, Μ. (2020). Ενίσχυση ενδιαφέροντος και βελτίωση μαθησιακών αποτελεσμάτων με σκοπό τη δημιουργία κινήτρων μάθησης για την έννοια της ενέργειας. Στο Α. Σπύρτου, Π. Παπαδοπούλου, Α. Ζουπίδης, Γ. Μαλανδράκης, Π. Καριώτογλου, (Επιμ.), Πρακτικά 11ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση. Επαναπροσδιορίζοντας τη Διδασκαλία και Μάθηση των Φυσικών Επιστημών και της Τεχνολογίας στον 21οαι.(σελ. 366–372). Φλώρινα: Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.
Czerniak, C.M., & Johnson, C.C. (2014). Interdisciplinary Science Teaching. In S. K. Abell, &N. G.Lederman (Eds.)Handbook of research on science education (pp. 395–411). Routledge.
Koponen, I.T., & Mäntylä, T.,(2006). Generative Role of Experiments in Physics and in Teaching Physics: A Suggestion for Epistemological Reconstruction. Science&Education, 15(1), 31–54.
Maass, K.,Geiger, V., Ariza, M.R., Goos, M. (2019).The role of mathematics in interdisciplinary STEM education. Springer, 51(6), 869–884.
Nikitina, S.(2006). Three strategies for interdisciplinary teaching: contextualizing, conceptualizing, and problem-centering, Journal of Curriculum Studies, 38(3), 251–271.