Μη τυπική εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία: πτυχές και προτάσεις


Δημοσιευμένα: Απρ 1, 2025
Πέτρος Καριώτογλου
Περίληψη

Η μη τυπική εκπαίδευση αφορά την οργάνωση επισκέψεων εκτός σχολείου σε μουσεία, εργοστάσια, ερευνητικά κέντρα / εργαστήρια, χώρους περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος κλπ. (NRC, 2009). Οι στόχοι των επισκέψεων είναι κυρίως αλλαγή στάσεων ως προς το χώρο που επισκέπτονται, συναισθηματικοί, κοινωνικοί και δευτερευόντως γνωστικοί, αλλά και ενημέρωση σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού. Σε αντίθεση με την τυπική σχολική εκπαίδευση, η μη τυπική δεν αξιολογείται, ενώ λειτουργεί συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά προς τη θεσμοθετημένη. Τα νέα Προγράμματα Σπουδών – Φυσικών Επιστημών δίνουν έμφαση στη μη τυπική, αλλά δομημένη εκδοχή της εκπαίδευσης (Patrick, 2017). Για το λόγο αυτό προτείνεται, από το σύνολο σχεδόν της βιβλιογραφίας, οι επισκέψεις αυτές να έχουν μια δομή που αποτελείται από τρεις φάσεις (Gutwill & Allen, 2012). Αρχικά, η προετοιμασία να προσεγγίσουν οι μαθητές/τριες τα κύρια χαρακτηριστικά και επιδιώξεις του χώρου που επισκέπτονται. Οργανώνεται στη συνέχεια η επίσκεψη στο χώρο ενδιαφέροντος, αν και σε πολλές περιπτώσεις τα κέντρα-χώροι επισκέψεων έχουν δικό τους πρόγραμμα επίσκεψης, λόγω του μεγάλου αριθμού των σχολείων που τα επισκέπτονται. Τέλος υπάρχει μεταγνωστική φάση ανασκόπησης, μετά την επίσκεψη. Συνηθίζεται η ανάπτυξη ομαδικής εργασίας, πολυτροπικού χαρακτήρα, στην οποία οι μαθητές/τριες εντοπίζουν και περιγράφουν, στην τοπική ή/και σχολική κοινότητα, με φυσική παρουσίαση ή δικτυακά, βασικά στοιχεία του χώρου που επισκέπτονται.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Gutwill, J. P., & Allen, S. (2012). Deepening students’ scientific inquiry skills during a science museum field trip. The Journal of the Learning Sciences, 21(1), 130e181.
National Research Council (2009). Learning Science in Informal Environments: People, Places, and Pursuits. Committee on Learning Science in Informal Environments. P. Bell, B. Lewenstein, A. W. Shouse, and M. A. Feder, (Eds.) Board on Science Education, Center for Education. Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: The National Academies Press.
Patrick, P.G. Informal Science Educators and the Nine Dimensions of Reflective Practice (2017). In Preparing Informal Educators Perspectives from Science Communication and Education; Springer: Cham, Switzerland, pp. 41–62. https://doi.org/10.1007/978-3-319-50398-1.