Πρόταση Διδασκαλίας για τη Μελέτη της Μορφολογίας του Μηχανισμού Ιστού των Αραχνών στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, με τη Χρήση Εικόνων Ηλεκτρονικής Μικροσκοπίας Σάρωσης (SEM) και Εφαρμογή του Μοντέλου 5Ε


Δημοσιευμένα: Μαρ 20, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
διδασκαλία κύκλος 5Ε παραγωγή ιστο΄ύ αράχνης SEM
Ζωή Ζαχαράκη
https://orcid.org/0009-0008-5993-5966
Δέσποινα Πραβίτα
https://orcid.org/0009-0008-4616-1105
Περίληψη

Η νανοτεχνολογία, ως σύγχρονος επιστημονικός κλάδος, είναι σημαντικό να ενταχθεί στην εκπαιδευτική διαδικασία ώστε να ενισχυθεί η κατανόηση τεχνολογιών αιχμής και να προωθηθεί η διεπιστημονικότητα. Η διδασκαλία που παρουσιάζεται, βασισμένη στο μοντέλο 5Ε, αξιοποιεί εικόνες από την ηλεκτρονική μικροσκοπία σάρωσης (SEM) για τη μελέτη της μορφολογίας του μηχανισμού παραγωγής ιστού δύο αραχνών, αναπτύσσοντας δεξιότητες μέτρησης και ανάλυσης. Μέσα από σύγκριση και διερεύνηση, οι μαθητές/τριες αναμένεται να συσχετίσουν τη μορφολογία του μηχανισμού κατασκευής νήματος με τις κυνηγετικές συνήθειες των αραχνών, ενώ παράλληλα εξοικειώνονται με εικόνες της νανοκλίμακας και τη σημασία που έχει η μελέτη των μικροσκοπικών δομών για την εξήγηση φαινομένων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Adadan, E., Akaygun, S., & Sanyal, A. (2017). Size-dependent properties of matter: Is the size of a pill important? Science Activities, 54(3–4), 86–95. https://doi.org/10.1080/00368121.2017.1395790
Bybee, R. W., Taylor, J. A., Gardner, A., Van Scotter, P., Carlson, J., Westbrook, A. L., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E Instructional Model: Origins, Effectiveness, and Applications. BSCS. https://www.researchgate.net/publication/281412517_The_BSCS_5E_instructional_model_Origins_and_effectiveness
Dinescu, L., Dinica, M., Miron, C., & Barna, E. S. (2013). The approach of teaching and learning scanning electron microscope in high school using virtual experiments. Romanian Reports in Physics, 65(2), 578–590. https://rrp.nipne.ro/2013_65_2/art23Dinescu.pdf
Stevens, S.Y., Sutherland, L.M., & Krajcik, J.S. (2009). The big ideas of nanoscale science & engineering: a guidebook for secondary teachers. NSTA. ISBN 978-1-935155-07-2
Vernon-Parry, K. D. (2000). Scanning electron microscopy: An introduction. III-Vs Review, 13(4), 40-44. https://doi.org/10.1016/S0961-1290(00)80006-X
Vollrath, F., & Selden, P. (2007). The Role of Behavior in the Evolution of Spiders, Silks, and Webs. Annual Review of Ecology, Evolution, and Systematics, 38, 819-846. https://doi.org/10.1146/annurev.ecolsys.37.091305.110221
Yoshida, M. (1999). Spinnerets Silk Spigots Morphology of Araneidae, Tetragnathidae, Theridiidae and Linyphiidae. Acta arachnol., 48(1), 1-22. https://ia601904.us.archive.org/30/items/acta-arachnologica-48-001-001-022/acta-arachnologica-48-001-001-022.pdf