Teaching planning for light refraction & pilot implementation according to the new environmental studies curriculum in the 3rd class of primary school


Published: Sep 16, 2024
Keywords:
instructional design light refraction new Environmental Studies curriculum
Eleftheria Tsiouri
Anastasia Goulgouti
Charilaos Tsihouridis
Abstract

This paper presents a teaching practice for optic in the 3rd class of the Primary School which is based on the principles of the new Environmental Studies curriculum. The pilot application was carried out on 24 students of the 3rd class of the 1st Experimental Primary School of Ioannina and it indicate the need to revise the current teaching methods and to introduce the new Environmental Studies curriculum in all school units is evident.

Article Details
  • Section
  • ORAL PRESENTASIONS
Downloads
References
ΕΚΦΕ Χανίων. Εκπαιδευτικό υλικό για το φως, Διαθέσιμο στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://ekfechanion.eu/el/yliko-hidden/dimotiko-hidden/item/55-energeia.html
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. (2022). Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα Μελέτη Περιβάλλοντος στις Α,Β,Γ,Δ τάξεις του Δημοτικού σχολείου. Αθήνα. Διαθέσιμο στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://iep.edu.gr/el/nea-ps-provoli
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. (2022). Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα Φυσικά στις Ε και Στ τάξεις του Δημοτικού σχολείου. Αθήνα. Διαθέσιμο στην ηλεκτρονική διεύθυνση file:///C:/Users/geo_s/Downloads/%CE%A6%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BA%CE%AC_%CE%94_%CE%A0%CE%A3_V2.pdf
Καλογιαννάκης, Μ., Γούπος, Θ., Ιμβριώτη, Δ., Ιωακειμίδου, Β., & Ριζάκη, Α. (2022). Οδηγός εκπαιδευτικού Μελέτη Περιβάλλοντος Δημοτικού. Αθήνα: Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Κώτσης, Κ., Αποστολάκης, Ε., Γκικοπούλου, Ο., Μυτζήθρας, Κ., & Πατρινόπουλος, Μ. (2022). Οδηγός εκπαιδευτικού Φυσικά Δημοτικού. Αθήνα: Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Παναγιωτόπουλου, Β., & Φραγκούλης, Ι. (2020). Απόψεις των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ως προς τη συμβολή των εργαλείων Ψηφιακής Αφήγησης στη δημιουργία διαθεματικών projects. Επιστημονικό Εκπαιδευτικό Περιοδικό Εκπαιδευτικός Κύκλος. 9(3). ISSN: 2241-4576.
Τέκος, Γ., & Σολομωνίδου, Χ. (2009). Ανάπτυξη Ψηφιακού και Έντυπου Εκπαιδευτικού Υλικού για την Εποικοδομητική Διδασκαλία των Εννοιών Ανάκλαση Φωτός και Όραση με Βάση τις Ιδέες των Παιδιών. Ηλεκτρονικά Πρακτικά στο 2ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ημαθίας. Ψηφιακές και Διαδικτυακές Εφαρμογές στην Εκπαίδευση., σελ.745-756. Ημαθία, Ελλάδα: Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης & Θρησκευμάτων, Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ημαθίας, Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας. ISBN: 978-960-99301-0-9
ΥΠ.Ε.Π.Θ. / Π.Ι. (2003) Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών και Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Μελέτης Περιβάλλοντος. Αθήνα. Διαθέσιμο στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.pi-schools.gr/programs/depps/
Bruner, J. S. (1961). The art of discovery. Harvard Educational Review, 31, 21–32.
Chauvet, F. (1996). Teaching colour: designing and evaluation of a sequence. European Journal of Teacher Education, 19(2), 121-136.
Feher, E., & Meyer, K. R. (1992). Children's conceptions of color. Journal of Research in Science Teaching, 29(5), 505-520.
Guesne, E. (1985). Light. In R. Driver, E. Guesne & A. Thiberghien (Eds), Children’s ideas in science (10-32). Philadelphia: Open University Press.
Kaldi, S., Govaris, C., & Filippatou, D. (2018). Teachers’ views about pupil diversity in the primary school classroom. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 48(1), 2-20.
Martlew, J., Stephen, C., & Ellis, J. (2011). Play in the primary school classroom? The experience of teachers supporting children’s learning through a new pedagogy. Early Years. 31(1), 71-83.
Ramadas, J., & Driver, R. (1989). Aspects of secondary students’ ideas about light. Centre for Studies in Science and Mathematics Education, University of Leeds, Leeds.
Ravanis, K., Papamichael, Y., & Koulaidis, V. (2002). Social marking and conceptual change: the conception of light for ten-year old children. Journal Science Education 3(1), 15–18.