Η Επιρροή της Ευρωπαϊκής Εκπαιδευτικής Πολιτικής στα Αναλυτικά Προγράμματα Φυσικών Επιστημών στο Δημοτικό στην Ελλάδα


Δημοσιευμένα: Μαρ 31, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
αναλυτικά προγράμματα εκπαίδευση Ευρωπαϊκή Ένωση φυσικές επιστήμες
Ελευθερία Ντούρου
https://orcid.org/0009-0001-7216-6283
Περίληψη

Οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης προτάσσουν την «αποτελεσματικότητα», τον «ανταγωνισμό» και την «καινοτομία» ως κύριους στόχους της εκπαίδευσης. Αυτές οι έννοιες  αναπαράγονται στον εκπαιδευτικό λόγο και αντικατοπτρίζονται στα αναλυτικά προγράμματα. Αναλύοντας τις λέξεις και έννοιες που χρησιμοποιούνται στα έγγραφα της ΕΕ και πώς αυτές επηρεάζουν τη διαμόρφωση του περιεχομένου των μαθημάτων, η έρευνα επιδιώκει να αναδείξει τις κοινωνιολογικές συνέπειες αυτών των πολιτικών στην ελληνική πρωτοβάθμια εκπαίδευση – ειδικότερα στις φυσικές επιστήμες – και να συμβάλλει στον προβληματισμό για την κατεύθυνση της εκπαίδευσης στην Ελλάδα, αναδεικνύοντας τις κοινωνικές προεκτάσεις της μετατροπής της εκπαίδευσης σε εμπόρευμα και προτείνοντας τη σημασία της κοινωνικής διάστασης στην εκπαιδευτική διαδικασία.


 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Γρόλλιος, Γ. (1999). Ιδεολογία, Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Πολιτική. Λόγος και Πράξη των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων για την Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
Γρόλλιος, Γ. (2003). Θεμελίωση, στοχοθεσία και διαθεματικότητα στο νέο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών για την υποχρεωτική εκπαίδευση. Εκπαιδευτική κοινότητα, 67, 30-37.
Γρόλλιος, Γ. (2025). Τα προγράμματα Σπουδών του Δημοτικού Σχολείου 2003-2021.
Κοτσανίδου, Ε. (2019). Η επίδραση της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πολιτικής στα Προγράμματα Σπουδών Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης Ελλάδας και Κύπρου κατά την περίοδο 2000-2015.
Μιχαηλίδου, Π. Μ. (2016). Ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική: Στόχοι των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης (Doctoral dissertation, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης).
Seddighi, H., Yousefzadeh, S., & López, M. L. (2021). Qualitative content analysis as a research method to investigate hazards information in school textbooks. MethodsX, 8, 101559.