Φύση της Επιστήμης και Στρατηγική Ελέγχου Μεταβλητών: Διασυνδέσεις και Εκπαιδευτικές Εφαρμογές


Δημοσιευμένα: Απρ 7, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Φύση της επιστήμης, Φύση της Επιστημονικής Διερεύνησης, Στρατηγική Ελέγχου Μεταβλητών, Διερευνητική Μάθηση
Βασίλειος Γκάγκας
https://orcid.org/0009-0005-7677-2781
Ευριπίδης Χατζηκρανιώτης
Περίληψη

Η έρευνα διερευνά τη σχέση της επιστημολογικής γνώσης (Nature of Science – NOS, Nature of Scientific Inquiry – NOSI) με την ανάπτυξη δεξιοτήτων στρατηγικής ελέγχου μεταβλητών (Control of Variables Strategy, CVS), μέσα από Hands-On διερευνητικές δραστηριότητες διάρκειας τεσσάρων μηνών σε μαθητές λυκείου. Τα ευρήματα έδειξαν στατιστικά σημαντικές βελτιώσεις στις επιστημολογικές γνώσεις και δεξιότητες CVS, καθώς και συσχετίσεις μεταξύ τους. Η έρευνα υπογραμμίζει τη σημασία της διερευνητικής μάθησης (Inquiry-Based Learning) για την ανάπτυξη επιστημολογικών πεποιθήσεων και διερευνητικών δεξιοτήτων στις φυσικές επιστήμες.


Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Γκάγκας, Β., & Χατζηκρανιώτης, Ε. (2022). Επιστημολογικές πτυχές της Φύσης της Επιστήμης και της Φύσης της Επιστημονικής Διερεύνησης, προς διδασκαλία σε μαθητές/τριες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο μάθημα της Φυσικής: 4o Πανελλήνιο Συνέδριο Νέων Ερευνητών και Ερευνητριών, 16–18 Σεπτεμβρίου 2022. Αλεξανδρούπολη. https://doi.org/10.12681/nrcodiste.5966
Alake-Tuenter, E., Biemans, H. J., Tobi, H., Wals, A. E., Oosterheert, I., & Mulder, M. (2012). Inquiry-based science education competencies of primary school teachers: A literature study and critical review of the American National Science Education Standards. International Journal of Science Education, 34(17), 2609–2640. http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2012.669076
Banchi, H., & Bell, R.L. (2008). The many levels of inquiry. Science and Children, 46(2), 26-29. Ανακτήθηκε στις 17/3/2022, από https://api.semanticscholar.org/CorpusID:150760967
Chen, Z., & Klahr, D. (1999). All other things being equal: Acquisition and transfer of the control of variables strategy. Child development, 70(5), 1098–1120. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00081
Kremer, K., Specht, C., Urhahne, D., & Mayer, J. (2014). The relationship in biology between the nature of science and scientific inquiry. Journal of Biological Education, 48(1), 1–8. https://doi.org/10.1080/00219266.2013.788541
Lederman, N.G., Abd-El-Khalick, F., Bell, R.L., & Schwartz, R.S. (2002). Views of nature of science questionnaire: Toward valid and meaningful assessment of learners’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(6), 497–521. https://doi.org/10.1002/tea.10034
Lin, H.-S., & Chiu, H.-L. (2004). Student understanding of the nature of science and their problem-solving strategies. International Journal of Science Education, 26(1), 101–112. https://doi.org/10.1080/0950069032000070289
Petridou, E., Molohidis, A., & Hatzikraniotis, E. (2022). Assessing students’ ability to apply the control of variables strategy when engaged with inquiry-based worksheets during the COVID era. Education Sciences, 12(10), 668. https://doi.org/10.3390/educsci12100668
Priemer, B., & Lederman, N. G. (2021). Nature of scientific knowledge and nature of scientific inquiry in physics lessons. Στο H. E. Fischer & R. Girwidz (Επιμ.), Physics education: Challenges in physics education (σελ. 113–150). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-87391-2_5
Savery, J. R. (2015). Overview of problem-based learning: Definitions and distinctions. Στο A. E. Walker, H. Leary, C. E. Hmelo-Silver, & P. A. Ertmer (Επιμ.), Essential readings in problem-based learning: Exploring and extending the legacy of Howard S. Barrows (σελ. 5–15). Purdue University Press.
Schwichow, M., Christoph, S., Boone,W. J., & Härtig, H. (2016). The impact of sub-skills and item content on students’ skills with regard to the control-of-variables strategy. International Journal of Science Education, 38(2), 216–237. https://doi.org/10.1080/09500693.2015.1137651