Το Δράμα Μιας Μόλυνσης: Η Ανοσοβιολογική Απόκριση με Παιχνίδι Ρόλων για τη Β΄ Λυκείου


Δημοσιευμένα: Απρ 3, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
παιχνίδι ρόλων βιολογία ανοσοβιολογική απόκριση βιωματική μάθηση εμπλοκή
Ναυσικά Καψαλά
https://orcid.org/0000-0002-0527-8584
Περίληψη

Τα στάδια της ανοσοβιολογικής απόκρισης διδάσκονται στη Β΄ Λυκείου στο Κεφάλαιο Άνθρωπος και Υγεία. Πρόκειται για ενότητα με πολλές έννοιες και όρους, που συχνά δυσκολεύει τους μαθητές. Προτείνεται η συγκεκριμένη ενότητα να διδαχθεί μέσα από ένα παιχνίδι ρόλων, στο οποίο οι μαθητές υποδύονται παθογόνους μικροοργανισμούς και κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος και αναπαριστούν τα στάδια της ανοσοβιολογικής απόκρισης. Το παιχνίδι ρόλων αποτελεί μία εναλλακτική βιωματική διδακτική μέθοδο. Το παιχνίδι εφαρμόστηκε σε δύο τμήματα δύο διαφορετικών σχολείων της Αθήνας. Πριν και μετά δόθηκαν στους μαθητές ερωτήσεις ώστε να ελεγχθεί η αποτελεσματικότητα της προσέγγισης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αδαμαντιάδου, Σ. Μ., Γεωργατού, Μ., Γιαπιτζάκης, Χ., Λάκκα, Λ., Νόταρας, Δ., Φλωρεντίν, Ν., Χατζηγεωργίου, Γ., & Χαντηκώντη, Ολ. (2017). Βιολογία (Β΄ Γενικού Λυκείου - Γενικής Παιδείας). Αθήνα: Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων.
Cihan, F. G., Yayla, M. E., & Yavuz, E. (2016). Traditional patient misconceptions about the causes and care of the common cold. Ankara Medical Journal, 16(3), 263-269.
Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of applied psychology, 78(1), 98.
Dil, N. (2019). Role-play: An innovative immune response simulation session enhances understanding of abstract principles of immunology. The FASEB Journal 33(1) Experimental Biology 2019 Meeting Abstracts 766.29. https://doi.org/10.1096/fasebj.2019.33.1_supplement.766.29
Dorion, K. R. (2009) Science through Drama: A multiple case exploration of the characteristics of drama activities used in secondary science lessons. International Journal of Science Education, 31(16), 2247–2270
Johnson, M. L., & Bungum, T. (2013). Identifying and reconstructing common cold misconceptions among developing K–12 educators. American Journal of Health Education, 44(3), 169-175.
Kang, E. (2016). Ready, set, infect! Recreate the epic fight between pathogens and the immune system in your classroom. Science in School. The European journal for science teachers (36)
Michel da Rosa, A. C., Osowski, L. F., Tocchetto, A. G., Eduardo Niederauer, C., Benvenuto Andrade, C. M., & Scroferneker, M. L. (2003). An Alternative Teaching Method for the Regulation of the Immune Response. Medical Education Online, 8(1). https://doi.org/10.3402/meo.v8i.4335
Nainggolan, Y.N., Permadani, K.G., & Prajoko, S. (2022). Analysis of students’ misconceptions on the material of the immune system using a three-tier diagnostic test at SMA Negeri 3 Magelang. JPBIO (Jurnal Pendidikan Biologi), 7(2), 158-166. https://doi.org/10.31932/jpbio.v7i2.1681
Porter (2003) Acting Out the Immune Response: An Activity for the Middle School Life Science Classroom. The American Association of Immunologists.
Subari, K. (2017). Improving Understanding and Reducing Matriculation Students’ Misconceptions in Immunity Using the Flipped Classroom Approach. In: Karpudewan, M., Md Zain, A., Chandrasegaran, A. (eds) Overcoming Students' Misconceptions in Science. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-10-3437-4_14