Εξερευνώντας τις Εποχές: Μια Συγκριτική Μελέτη με Πραγματικά και Εικονικά μοντέλα


Δημοσιευμένα: Απρ 3, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
αστρονομία, εικονικά μοντέλα , πραγματικά μοντέλα, φαινόμενο των εποχών
Αδαμαντία Μαρίνα Λαμπροπούλου
Χαρίλαος Τσιχουρίδης
Νικόλαος Μήτρακας
Αντώνιος Καραβασίλης
Περίληψη

Στην παρούσα εργασία πραγματοποιείται συγκριτική διερεύνηση της αποτελεσματικότητας δύο διδακτικών προσεγγίσεων, σχετικά με το φαινόμενο των εποχών και των συναφών αστρονομικών εννοιών. Η πρώτη διδακτική προσέγγιση ενσωματώνει τη χρήση ενός ιδιο-κατασκευασμένου με βάση τη διεπιστημονική προσέγγιση STEM πραγματικού μοντέλου ενώ η δεύτερη  τη χρήση ενός τρισδιάστατου εικονικού μοντέλου προσομοίωσης. Στην έρευνα συμμετείχαν 63 μαθητές/τριες  Γυμνασίου οι οποίοι/ες μέσω κατάλληλα δομημένων φύλλων εργασίας ομαδοσυνεργατικά διερεύνησαν το φαινόμενο των εποχών. Η μέθοδος που ακολουθήθηκε περιελάμβανε τη χρήση pre και post τεστ ερωτηματολογίου καθώς και συζήτηση με focus group. Τα πρώτα αποτελέσματα της έρευνας αναδεικνύουν μικρές διαφορές ως προς τα μαθησιακά αποτελέσματα των δύο προσεγγίσεων, την αυξημένη ενεργό εμπλοκή των μαθητών και την ενίσχυση του κινήτρου συμμετοχής κατά την εκπαιδευτική διαδικασία.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Jansri, S. & Ketpichainarong, W. (2020). Investigating In-service Science Teachers Conceptions of Astronomy, and Determine the Obstacles in Teaching Astronomy in Thailand. International Journal of Educational Methodology, 6(4), 745–758. https://doi.org/10.12973/ijem.6.4.745
Mitrakas, N, Tsihouridis, C & Vavougios D. (2024). Using Mixed Reality in the Educational Practice: An Inquiry-Based Process of the Fluid Expansion–Contraction Phenomena by Pre-Service Teachers. Education Sciences, 14(7):754. https://doi.org/10.3390/educsci14070754
Salimpour, S., Bartlett, S., Fitzgerald, M. T., McKinnon, D. H., Cutts, K. R., James, C. R., Miller, S., Danaia, L., Hollow, R. P., Cabezon, S., Faye, M., Tomita, A., Max, C., de Korte, M., Baudouin, C., Birkenbauma, D., Kallery, M., Anjos, S., Wu, Q., Chu, H.E., Slater, E., & Ortiz-Gil, A. (2021). The Gateway Science: A review of astronomy in the OECD school curricula, including China and South Africa. Research in Science Education, 51(4), 975–996. https://doi.org/10.1007/s11165-020-09922-0
Taylor, I., Barker, M & Jones, A. (2003). Promoting mental model building in astronomy education. International Journal of Science Education, 25(10), 1205-1225. https://doi.org/10.1080/0950069022000017270a
Tsihouridis, C., Mitrakas, N., Batsila, M., & Vavougios, D. (2024). A Holistic View of Using Real and Virtual Models in Teaching Astronomy Concepts. In M. E. Auer, U. R. Cukierman, E. Vendrell Vidal, & E. Tovar Caro (Eds.), Towards a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education (pp. 104–115). Springer Nature Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-52667-1_12
Tsihouridis,C., & Vavougios, D. (Denis). (2023). Experimental Environments in PER: A Critical and Comparative Evaluation of the International Literature—Trends. In M. F. Taşar & P. R.L. Heron(Eds.), The International Handbook of Physics Education Research: Teaching Physics , 4-1 4-41. AIP Publishing LLC. https://doi.org/10.1063/9780735425712_004
Tsihouridis, C., Vavougios, D., Ioannidis, G. S., Alexias, A., Argyropoulos, C., & Poulios, S. (2014). Using sensors and data-loggers in an integrated mobile school-lab setting to teach Light and Optics. 2014 International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL), 439–445. https://doi.org/10.1109/ICL.2014.7017813
Διαδικτυακή Βιβλιογραφία
HEnAstron² - Hyper interactive ENvironment of ASTRONomy² (χ.η.), https://www.henastron.gr