Μια Διδακτική Πρόταση Βασισμένη στη Διαμάχη για τη Φύση των Καθοδικών Ακτίνων


Δημοσιευμένα: Απρ 6, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Επιστημονική διαμάχη Ιστορία της Επιστήμης καθοδικές ακτίνες Φύση της Επιστήμης (ΦτΕ)
Αναστάσιος Βιδαλάκης
Κωνσταντίνα Στεφανίδου
Κωνσταντίνος Σκορδούλης
Ιωάννα Κατσιαμπούρα
Περίληψη

Η παρούσα εργασία αποτελεί μια πρόταση για τη διδασκαλία της ιστορικής διαμάχης για τη φύση των καθοδικών ακτίνων. Η πρόταση επικεντρώνεσαι στην ανάλυση της διαμάχης μεταξύ της κυματικής και της σωματιδιακής φύσης των καθοδικών ακτίνων, παρουσιάζοντας τις επιστημονικές και κοινωνικές συνθήκες που επηρέασαν την εξέλιξη της γνώσης. Περιλαμβάνει φάσεις ιστορικού πλαισίου, εικονικών πειραμάτων, ανάλυσης δεδομένων και αναστοχασμού, με στόχο την κατανόηση της επιστημονικής μεθοδολογίας και την ενίσχυση του ενδιαφέροντος των μαθητών/τριών για την επιστήμη και την πρόοδό της.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Falconer, I. (1987). Corpuscles, electrons and cathode rays: J.J. Thomson and the discovery of the electron. The British Journal for the History of Science, 20(3), (σ. 241-276). https://www.jstor.org/stable/4026358
Kipnis, N. (2001). Scientific controversies in teaching science: The case of Volta. In F. Bevilacqua, E. Giannetto, & M. R. Matthews (Eds.), Science education and culture (σ. 255-271). Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-010-0730-6_17
Niaz, M. (2009). Progressive transitions in chemistry teachers’ understanding of nature of science based on historical controversies. Science & Education, 18(1), (σ. 43–65). https://doi.org/10.1007/s11191-007-9082-x
Pinch, T., & Leuenberger, C. (2006). Studying scientific controversy from the Science and Technology Studies (STS) perspective. https://www.researchgate.net/publication/265245795_Studying_Scientific_Controvers y_from_the_STS_Perspective
Seilias.gr (2024). Πείραμα Thomson.
Skordoulis, C.D., Koutalis, V. (2013). Investigating the Historical Development of the Concept of Matter: Controversies About/In Ancient Atomism. In: Tsaparlis, G., Sevian, H. (eds) Concepts of Matter in Science Education. Innovations in Science Education and Technology, vol 19. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-007-5914-5_22
Stefanidou, C., & Vlachos, I. (2010). Could scientific controversies be used as a tool for teaching science in compulsory education? The results of a pilot research based on the Galileo–Del Monte controversy about the motion of the pendulum. In P. V. Kokkotas, K. S. Malamitsa, & A. A. Rizaki (Eds.), Adapting historical science knowledge production to the classroom (σ. 229-248). Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers. ISBN: 978-94-6091-349-5
Thomson, J. J. (1897). Cathode rays. The Philosophical Magazine, 44, (σ. 293- 316). https://doi.org/10.1080/14786449708621070 Vascak.cz (2024). Διαδικτυακές Προσομοιώσεις Φυσικής.