Ο ρόλος επιλεγμένων hands-on δραστηριοτήτων στην αντιμετώπιση εναλλακτικών ιδεών σχετικών με έννοιες του μαγνητισμού


Δημοσιευμένα: Απρ 6, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
μαγνητισμός εναλλακτικές ιδέες hands-on δραστηριότητες μαθησιακές δυσκολίες
Δήμητρα Αποστολάκη
Χαρίλαος Τσιχουρίδης
Περίληψη

Η κατανόηση βασικών επιστημονικών εννοιών, όπως ο μαγνητισμός, αποτελεί σημαντική πρόκληση για τους μαθητές λόγω της ύπαρξης εναλλακτικών ιδεών που συχνά δεν συμβαδίζουν με την επιστημονική γνώση. Η εφαρμογή κατάλληλα σχεδιασμένων hands-on δραστηριοτήτων μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην αναδόμηση αυτών των ιδεών μέσω της εμπειρικής διερεύνησης. Στο πλαίσιο αυτό, η παρούσα εργασία εστιάζει στην επιλογή και εφαρμογή πρακτικών δραστηριοτήτων που προωθούν την ενεργή συμμετοχή των μαθητών και την κριτική σκέψη. Στην έρευνα συμμετείχαν οι μαθητές ενός τμήματος Στ’ Δημοτικού σχολείου αστικής περιοχής, μεταξύ των οποίων και τέσσερις μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι hands-on δραστηριότητες όχι μόνο διευκολύνουν την κατανόηση αλλά και μειώνουν/τροποποιούν τις εναλλακτικές ιδέες, ενθαρρύνοντας τη μάθηση μέσω της διερεύνησης καθώς και την ενίσχυση της επιστημονικής σκέψης των μαθητών. Επισημαίνεται, επίσης, και το θετικό αποτύπωμα των hands-on δραστηριοτήτων στους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ζόγκζα, Β. (2009). Θέματα διδακτικής της βιολογίας: Διδασκαλία και μάθηση βιολογικών εννοιών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (σελ. 4-5, σελ. 298). Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο. ISBN 978-960-455-533-8
Γρηγοριάδης, Ι. & Πολάτογλου, Χ., (2006). Εναλλακτικοί τρόποι διδασκαλίας, μελέτης και εξέτασης μαθητών με δυσλεξία στον τομέα της Φυσικής. Δημοσιευμένο στο site: special education.
Cavicchi, E., (2002). Experiences with the magnetism of conducting loops: Historical instruments, experimental replications, and productive confusions. American Journal of Physics. 71, 156 – 167. https://doi.org/10.1119/1.1507791
Finley, F. N. (1986). Evaluating instruction: the complementary use of clinical interviews. Journal of Research in Science Teaching. 23(17), 635 – 50. https://experts.umn.edu/en/publications/evaluating-instruction-complementary-use-of-clinical-interviews
Holstermann, N., Grube, D. & Bogeholz, S., (2010). Hands – on Activities and Their Influence on Students’ Interest. Research in Science Education. 40, 743-757. https://doi.org/10.1007/s11165-009-9142-0
Hussain, M. & Akhtar, M., (2013). Impact of Hands – on Activities on Students’ Achievement in Science: An Experimental Evidence from Pakistan. Middle – East Journal of Scientific Research. 16(5), 626-632. DOI:10.5829/idosi.mejsr.2013.16.05.1310
Kibga, E., Sentongo, J. & Gakuba, E., (2021). Effectiveness of Hands – on Activities to Develop Chemistry Learners’ Curiosity in Community Secondary Schools in Tanzania. Journal of Turkish Science Education. 18(4), 605-621. DOI: https://doi.org/10.36681/
Lannan, A. & Chini, J., (2021). Resources for Supporting Students’ With and Without Disabilities in Your Physics Courses. The Physics Teacher. 59, 192 – 195. https://doi.org/10.1119/10.0003662
Lemmer, M., Kriek, J. & Erasmus, B. (2020). Analysis of Students’ Conceptions of Basic Magnetism from a Complex Systems Perspective. Res Sci Educ. 50: 375 – 392. https://link.springer.com/article/10.1007/s11165-018-9693-z
Schulman, L.S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher. 15(2), 4-14. http://www.jstor.org/stable/1175860?origin=JSTOR-pdf
Urek, H. & Coramik, M. (2021). A Cross-Sectional Survey about Students’ Agreement Rates on Non – Scientific Ideas concerning the Concept of Magnet. Journal of Turkish Science Education. 18(2), 218 – 232. https://doi.org/10.36681/
Yilmaz, M., Bekirler, A. & Sigirtmac, A., (2024). Inspiring an Early Passion for Science: The Impact of Hands-on Activities on Children’s Motivation. ECNU Review of Education. 7(4), 1033-1053. https://doi.org/10.1177/20965311241265413
Zhou, F., (2004). Teaching Magnetism in A High School. Proceedings of the 2004 American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition. http://dx.doi.org/10.18260/1-2--13934