Ο ρόλος επιλεγμένων hands-on δραστηριοτήτων στην αντιμετώπιση εναλλακτικών ιδεών σχετικών με έννοιες του μαγνητισμού
Περίληψη
Η κατανόηση βασικών επιστημονικών εννοιών, όπως ο μαγνητισμός, αποτελεί σημαντική πρόκληση για τους μαθητές λόγω της ύπαρξης εναλλακτικών ιδεών που συχνά δεν συμβαδίζουν με την επιστημονική γνώση. Η εφαρμογή κατάλληλα σχεδιασμένων hands-on δραστηριοτήτων μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην αναδόμηση αυτών των ιδεών μέσω της εμπειρικής διερεύνησης. Στο πλαίσιο αυτό, η παρούσα εργασία εστιάζει στην επιλογή και εφαρμογή πρακτικών δραστηριοτήτων που προωθούν την ενεργή συμμετοχή των μαθητών και την κριτική σκέψη. Στην έρευνα συμμετείχαν οι μαθητές ενός τμήματος Στ’ Δημοτικού σχολείου αστικής περιοχής, μεταξύ των οποίων και τέσσερις μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι hands-on δραστηριότητες όχι μόνο διευκολύνουν την κατανόηση αλλά και μειώνουν/τροποποιούν τις εναλλακτικές ιδέες, ενθαρρύνοντας τη μάθηση μέσω της διερεύνησης καθώς και την ενίσχυση της επιστημονικής σκέψης των μαθητών. Επισημαίνεται, επίσης, και το θετικό αποτύπωμα των hands-on δραστηριοτήτων στους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Ενότητα
- 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση