Η Δημιουργική Γραφή στη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών: Υπάρχουσα Ερευνητική Δραστηριότητα και Νέες Προοπτικές


Δημοσιευμένα: Απρ 3, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
αφήγηση διδασκαλία Φυσικών Επιστημών δημιουργική γραφή
Κωνσταντίνα Παπαδοπούλου
https://orcid.org/0009-0000-3967-0472
Πηνελόπη Παπαδοπούλου
Αλέξανδρος Αμπράζης
Περίληψη

Η δημιουργική γραφή έχει καταστεί θεμελιώδες στοιχείο της εκπαιδευτικής πρακτικής στα γλωσσικά και κοινωνικά μαθήματα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Ωστόσο, η εφαρμογή της στην εκπαίδευση των φυσικών επιστημών παραμένει ανεξερεύνητη. Στόχος της παρούσας εργασίας είναι η συστηματική επισκόπηση της υπάρχουσας βιβλιογραφίας και η διερεύνηση των προοπτικών ενσωμάτωσης της δημιουργικής γραφής στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Από τον περιορισμένο αριθμό μελετών που εντοπίστηκαν, μεταξύ άλλων, αναδεικνύεται ότι η δημιουργική γραφή μπορεί να λειτουργήσει ως ένα αποτελεσματικό παιδαγωγικό εργαλείο, ενισχύοντας την εννοιολογική κατανόηση των μαθητών και προάγοντας αλλαγές στις στάσεις τους απέναντι στις φυσικές επιστήμες.


 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Κωτόπουλος, Τ., Βακάλη, Ά., Ζωγράφου-Τσαντάκη Μ. (2013). Η δημιουργική γραφή στο Νηπιαγωγείο. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Κωτόπουλος, Τ.Η. (2011). Από την ανάγνωση στη λογοτεχνική ανάγνωση και την παιγνιώδη διάθεση της δημιουργικής γραφής. Στο: Γ. Παπαντωνάκης, Τ. Κωτόπουλος (Eπιμ.), Τα ετεροθαλή, σσ. 21-36. Ίων. ISBN 978-960-508-008-2
Fuchs, H. U. (2015). From Stories to Scientific Models and Back: Narrative framing in modern macroscopic physics. International Journal of Science Education, 37(5–6), 934–957. https://doi.org/10.1080/09500693.2015.1025311
Norris, S.P, Guilbert, S.M, Smith, M.L, Hakimelahi, S., & Phillips, L.M. (2005). A theoritical framework for narrative explanation in science. Science Education, 89(4), 535-563. https://doi.org/10.1002/sce.20063
Osbourn, A. (2019). Transgressing the Disciplines Using Science as a Meeting Place: The Science, Art and Writing Initiative. Στο: A.J. Stewart, M.P. Mueller, D.J Tippins, (Επιμ.), Converting STEM into STEAM Programs. Environmental Discourses in Science Education, vol 5. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-25101-7_11
Ostrom, R., Gotesman, M., & But, J.C. (2020). Poetry in Biology: Enhancing Science Education withCreative Writing. Στο: J. But (Eπιμ.), Teaching College-Level Disciplinary Literacy. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-39804-0_6
Tao, P. K. (2003). Eliciting and developing junior secondary students’ understanding of the nature of science through a peer collaboration instruction in science stories. International Journal of Science Education, 25(2), 147–171. https://doi.org/10.1080/09500690210126748