Οι διδακτικοί προσανατολισμοί των εκπαιδευτικών και οι διδακτικές πρακτικές που αξιοποιούν κατά τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο Δημοτικό σχολείο


Δημοσιευμένα: Σεπ 13, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
διδακτικοί προσανατολισμοί διδακτικές πρακτικές διδασκαλία Φυσικών Επιστημών
Κωνσταντίνος Καράμπελας
Μιχαήλ Σκουμιός
Περίληψη

Η εργασία αυτή αποσκοπεί στη μελέτη των διδακτικών προσανατολισμών των εκπαιδευτικών και των διδακτικών πρακτικών που αυτοί αξιοποιούν κατά τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο δημοτικό σχολείο. Μέσω παρατήρησης 177 διδασκαλιών (μαθημάτων) στις δύο τελευταίες τάξεις του δημοτικού σχολείου εντοπίστηκαν οι διδακτικοί προσανατολισμοί των εκπαιδευτικών και οι διδακτικές πρακτικές που χρησιμοποιήθηκαν από τους εκπαιδευτικούς. Προέκυψε ότι οι διδακτικοί προσανατολισμοί των περισσότερων εκπαιδευτικών συνάδουν με «κατευθυνόμενες προσεγγίσεις» και οι διδακτικές πρακτικές που χρησιμοποιήθηκαν συχνά είχαν ως βάση τη διάλεξη. Συνιστάται η εξοικείωση των εκπαιδευτικών με διερευνητικές προσεγγίσεις και με διδακτικές πρακτικές που έχουν ως βάση τη συζήτηση, μέσω προγραμμάτων επαγγελματικής ανάπτυξης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΠΡΟΦΟΡΙΚΕΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Anderson, C. W., & Smith, E. L. (1987). Teaching science. In V. Richardson-Koehler (Ed.), Educators’ handbook: A research perspective (pp. 84-111). New York: Longman.
Antoniadou, P. & Skoumios, M. (2013). Primary teachers' conceptions about science teaching and learning. The International Journal of Science in Society, 4 (1), 69-82. https://doi.org/10.18848/1836-6236/CGP/v04i01/59280
Areepattamannil, S., Cairns, D., & Dickson, M. (2020). Teacher-directed versus inquiry-based science instruction: Investigating links to adolescent students’ science dispositions across 66 countries. Journal of Science Teacher Education, 31(6), 675–704. https://doi.org/10.1080/1046560x.2020.1753309
Brown, P., Friedrichsen, P. & Abell, S. (2010). Do beliefs change? Investigating prospective teachers’ science teaching orientations during an accelerated post-baccalaureate program. In M.F. Taşar & G. Çakmakcı (Eds), Contemporary science education research: teaching (pp. 41-51). Ankara, Turkey: Pegem Akademi.
Chionidou-Moskofoglou, M., Skoumios, M. & Karampelas, K. (2019). Primary Teachers' Teaching Practices in Mathematics and Science Classes. A descriptive Research Approach. Mediterranean Journal for Research in Mathematics Education, 16, 7-18.
Cobern, W. W., Schuster, D., Adams, B., Skjold, B. A., Muğaloğlu, E. Z., Bentz, A., & Sparks, K. (2014). Pedagogy of Science Teaching Tests: Formative assessments of science teaching orientations. International Journal of Science Education, 36(13), 2265–2288. https://doi.org/10.1080/09500693.2014.918672
Ferrare, J. J. (2019). A multi-institutional analysis of instructional beliefs and practices in gateway courses to the sciences. CBE Life Sciences Education, 18(2), ar26. https://doi.org/10.1187/cbe.17-12-0257
García-Ruiz, C., Lupión-Cobos, T., & Blanco-López, Á. (2022). Effects of an inquiry-based science education training program on pre-service teachers. A mixed-methods case study. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 18(12), em2186. https://doi.org/10.29333/ejmste/12578
Herranen, J., Kousa, P., Fooladi, E., & Aksela, M. (2019). Inquiry as a context-based practice – A case study of pre-service teachers’ beliefs and implementation of inquiry in context-based science teaching. International Journal of Science Education, 41(14), 1977-1998. https://doi.org/10.1080/09500693.2019.1655679
Hora, M. T. (2015). Toward a descriptive science of teaching: How the TDOP illuminates the multidimensional nature of active learning in postsecondary classrooms. Science Education, 99(5), 783-818. https://doi.org/10.1002/sce.21175
Ladachart, L., Phothong, W., Phornprasert, W. P., Suaklay, N., & Ladachart, L. (2022). Influence of an inquiry-based professional development on science teachers’ orientations to teaching science. Journal of Turkish Science Education. https://doi.org/10.36681/tused.2022.159
Nouri, N., Saberi, M., McComas, W. F., & Mohammadi, M. (2021). Proposed teacher competencies to support effective nature of science instruction: A meta-synthesis of the literature. Journal of Science Teacher Education, 32(6), 601–624. https://doi.org/10.1080/1046560x.2020.1871206
Sahingoz, S. & Cobern, W.W. (2020). Science Methods Course Influence on Pedagogical Orientations of Pre-Service Science Teachers. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 15(1), 114-136. https://doi.org/10.29329/epasr.2020.236.7
Soonjan, J., & kaewkhong, K. (2022). Effects of a Teacher Development Program on Science Teachers’ Conceptions of Inquiry-based Teaching and Teaching Quality. Science Essence Journal, 38(1), 1–18.
Tsaliki, C., Papadopoulou, P., Malandrakis, G., & Kariotoglou, P. A. (2024). Long-Term Study on the Effect of a Professional Development Program on Science Teachers’ Inquiry. Education Sciences, 14, 621. https://doi.org/ 10.3390/educsci14060621
Yang, Y., Liu, X., & Gardella, J. A., Jr. (2020). Effects of a professional development program on science teacher knowledge and practice, and student understanding of interdisciplinary science concepts. Journal of Research in Science Teaching, 57(7), 1028–1057. https://doi.org/10.1002/tea.21620