Ένα ανατρεπτικό κείμενο για την κατανόηση της έννοιας της μαύρης τρύπας στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Σεπ 12, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
μαύρες τρύπες εναλλακτικές ιδέες ανατρεπτικό κείμενο
Νικόλαος Βλαχοστέργιος
Αναστάσιος Ζουπίδης
Δημήτριος Πνευματικός
Περίληψη

Στόχος της εργασίας ήταν η δημιουργία ενός ανατρεπτικού κειμένου το οποίο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στη διδασκαλία της έννοιας της μαύρης τρύπας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Για τον σκοπό αυτό, προηγήθηκε α) ιστορική καταγραφή της πορείας της έννοιας και β) βιβλιογραφική ανασκόπηση για την χαρτογράφηση των πιθανών εναλλακτικών ιδεών που συνδέονται με τις μαύρες τρύπες. Για την βιβλιογραφική ανασκόπηση αξιοποιήθηκε η μηχανή αναζήτησης Google Scholar. Η ανασκόπηση ανέδειξε ότι η έρευνα πάνω στο πεδίο αυτό είναι περιορισμένη και ότι οι δημοφιλέστερες εναλλακτικές ιδέες για τις μαύρες τρύπες είναι (α) ότι θα ρουφήξουν τα πάντα στο σύμπαν και (β) ότι είναι «μαύρες» σε όλο το ηλεκτρομαγνητικό φάσμα. Το προτεινόμενο ανατρεπτικό κείμενο για τις ιδέες αυτές αναπτύσσεται στο πλαίσιο μιας εκπομπής σε έναν ραδιοφωνικό σταθμό, όπου ένας μαθητής συζητάει με μία φυσικό τους προβληματισμούς του σχετικά με τις μαύρες τρύπες.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΠΡΟΦΟΡΙΚΕΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Βοσνιάδου, Σ. (1999). Η εννοιολογική αλλαγή στην παιδική ηλικία, στο Βοσνιάδου (επ.), Σκέψη, Gutenberg, Αθήνα.
Akiyama, K., Alberdi, A., Alef, W., Asada, K., Azulay, R., Baczko, A. K., ... & Ramakrishnan, V. (2019). First M87 event horizon telescope results. IV. Imaging the central supermassive black hole. The Astrophysical Journal Letters, 875(1), L4. https://doi.org/10.3847/2041-8213/ab0e85
Bowyer, S., Byram, E. T., Chubb, T. A., & Friedman, H. (1965). Cosmic X-ray sources. Science, 147(3656), 394-398. https://doi.org/10.1126/science.147.3656.394
Brush, S. G. (1999). Why was relativity accepted?. Physics in perspective, 1, 184-214. https://doi.org/10.1007/s000160050015
Celotti, A., Miller, J. C., & Sciama, D. W. (1999). Astrophysical evidence for the existence of black holes. Classical and Quantum Gravity, 16(12A), A3. doi: 10.1088/0264-9381/16/12A/301
Comins, N. F. (2001). Heavenly errors: Misconceptions about the real nature of the universe. Columbia University Press. https://doi.org/10.7312/comi11644
Einstein, A. (1939). On a stationary system with spherical symmetry consisting of many gravitating masses. Annals of Mathematics, 922-936. https://doi.org/10.2307/1968902
Hawking, S. W. (1974). Black hole explosions?. Nature, 248(5443), 30-31. https://doi.org/10.1038/248030a0
Hawking, S. W. (1976). Black holes and thermodynamics. Physical Review D, 13(2), 191. https://doi.org/10.1103/PhysRevD.13.191
Kalogera, V., & Baym, G. (1996). The maximum mass of a neutron star. The Astrophysical Journal, 470(1), L61. doi: 10.1086/310296
Michell, J. (1784). VII. On the means of discovering the distance, magnitude, &c. of the fixed stars, in consequence of the diminution of the velocity of their light, in case such a diminution should be found to take place in any of them, and such other data should be procured from observations, as would be farther necessary for that purpose. By the Rev. John Michell, BDFRS In a letter to Henry Cavendish, Esq. FRS and AS. Philosophical transactions of the Royal Society of London, (74), 35-57. https://doi.org/10.1098/rstl.1784.0008
Misner, C.W., Thorne, K.S., & Zurek, W.H. (2009). John Wheeler, relativity, and quantum information. Physics Today, 62(4), 40-46. https://doi.org/10.1063/1.3120895
Montgomery, C., Orchiston, W., & Whittingham, I. (2009). Michell, Laplace and the origin of the black hole concept. Journal of Astronomical History and Heritage, 12, 90-96. https://doi.org/10.1088/13616552/ab26c3
Petrescu, R. V., Aversa, R., Apicella, A., & Petrescu, F. I. (2018). NASA has found the most distant black hole. Journal of Aircraft and Spacecraft Technology, 2(1), 31-39. https://doi.org/10.3844/jastsp.2018.31.39
Pinochet, J. (2019). ‘Black holes ain’t so black’: an introduction to the great discoveries of Stephen Hawking. Physics Education, 54(3), 035014. https://doi.org/10.1088/1361-6552/ab0e9a
Pinochet, J. (2019). Five misconceptions about black holes. Physics Education, 54(5).
Riggs, P. J. (2019). Black holes: basic concepts and popular misconceptions. Physics Education, 54(6). doi: 10.1088/1361-6552/ab3c86
Schroeder, N.L., & Kucera, A.C. (2022). Refutation text facilitates learning: A meta-analysis of between-subjects experiments. Educational Psychology Review, 34(2), 957-987. https://doi.org/10.1007/s10648-021-09656-z
Schwarzschild, K., & Schwarzschild, K. (1992). Biography of Karl Schwarzschild (1873-1916). Gesammelte Werke Collected Works: Volume 1, 1-28. https://doi.org/10.1007/978-3-642-58086-4_1
Thagard, P. (1993). Conceptual revolutions. Princeton University Press.
Vosniadou, S. (2013). Reframing the classical approach to conceptual change: Preconceptions, misconceptions and synthetic models. In S. Vosniadou (Ed.) International handbook of science education, 2nd Edition (pp. 119-130). Springer. https://doi.org/10.4324/9780203154472
Wheeler, J. A., & Ford, K. (1998). Geons, Black Holes, and Quantum Foam: A Life in Physics. W. W. Norton & Company.