Διδασκαλία και κατανόηση του οικολογικού αποτυπώματος από μαθητές/ τριες Γυμνασίου


Δημοσιευμένα: Σεπ 16, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Οικολογικό αποτύπωμα (ΟΑ) μαθησιακός αντίκτυπος διδακτική παρέμβαση (ΔΠ)
Θεοδώρα Μελέτη
Νικόλαος Γαλάνης
Αλέξανδρος Αμπράζης
Πηνελόπη Παπαδοπούλου
Γεώργιος Πανάρας
Γεώργιος Μαλανδράκης
Περίληψη

Σκοπός της εργασίας είναι η αξιολόγηση του μαθησιακού αντίκτυπου, δηλαδή της βελτίωσης στην κατανόηση της έννοιας του Οικολογικού Αποτυπώματος (ΟΑ) από  μαθητές/τριες Γυμνασίου, μετά από σχετική διδασκαλία. Η διδακτική παρέμβαση (ΔΠ) είχε διάρκεια 8 διδακτικές ώρες και εφαρμόστηκε σε 39 μαθητές/τριες Γυμνασίου της Δυτικής Μακεδονίας. Εργαλείο αξιολόγησης της μάθησης και συλλογής των δεδομένων αποτέλεσε ένα ερωτηματολόγιο 24 ερωτήσεων, οργανωμένων σε έξι (6) άξονες, οι οποίοι αντιστοιχούσαν σε αυτούς του ΟΑ (διατροφή, υποδομές/κατοικίες, κατανάλωση ενέργειας, αγαθά και υπηρεσίες, απορρίμματα και μετακινήσεις),  το οποίο επιδόθηκε στους μαθητές/τριες πριν και μετά τη ΔΠ. Τα αποτελέσματα κατέδειξαν ότι στους 4 από τους 6  άξονες, σημειώθηκε βελτίωση ως προς την κατανόηση της έννοιας του ΟΑ, με στατιστικά σημαντική διαφορά να παρατηρείται όμως μόνο στον άξονα των απορριμμάτων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΠΡΟΦΟΡΙΚΕΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Παπαδοπούλου, Π. (2007). Το οικολογικό αποτύπωμα ως δείκτης κατανάλωσης των ανθρώπινων πληθυσμών. Για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, 38(5) Θεσσαλονίκη, Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.
Φ.Ε.Κ. 3567/τ.Β΄ (04-08-2021). Νόμος 3567/2021, Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων όλων των τύπων σχολικών μονάδων, Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και των Γυμνασίων.
Φλογαΐτη, Ε. (2005). Εκπαίδευση για το περιβάλλον και την Αειφορία. Αθήνα. Ελληνικά Γράμματα.
DeWaters, J., Qaqish, B., Graham, M., & Powers, S. (2013). Designing an energy literacy questionnaire for middle and high school youth. The Journal of Environmental Education, 44(1), 56-78. https://doi.org/10.1080/00958964.2012.682615
Fien, J., Yencken, D. & Sykes, H. (2002). Young people and the environment: An Asia Pacific perspective. Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
Galli, A., Iha, K., Pires, S. M., Mancini, M. S., Alves, A., Zokai, G., ... & Wackernagel, M. (2020). Assessing the Ecological Footprint and biocapacity of Portuguese cities: Critical results for environmental awareness and local management. Cities, 96, 102442. https://doi.org/10.1016/j.cities.2019.102442
Kitzes, J., & Wackernagel, M. (2009). Answers to common questions in ecological footprint accounting. Ecological indicators, 9(4), 812-817. https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2008.09.014
Moreno Pires, S., Nicolau, M., Mapar, M., Ferreira Dias, M., Horta, D., Bacelar Nicolau, P., et al. (2020). How to Integrate Sustainability Teaching and Learning in Higher Education Institutions? From Context to Action for transformation towards SDGs implementation: A Literature Review.https://doi.org/10.34624/6gq8-9480
Moreno Pires, S., Mapar, M., Nicolau, M., Patrizi, N., Malandrakis, G., Pulselli, F. M.,... & Galli, A. (2022). Teaching sustainability within the context of everyday life:Steps toward achieving the Sustainable Development Goals through the EUSTEPs Module. In Frontiers in Education (p. 615). Frontiers. DOI: 10.3389/feduc.2022.639793. Available at https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2022.639793/full
Network, G. F. (2010). Ecological footprint atlas 2010. Retrieved May, 25, 2014 from: http://www.footprintnetwork.org
Ortegon, K., & Acosta, P. (2019). Ecological footprint: a tool for environmental management in educational institutions. International Journal of Sustainability in Higher Education, 20(4), 675-690. https://doi.org/10.1108/IJSHE-09-2018-0156
Otto, I. M., Donges, J. F., Cremades, R., Bhowmik, A., Hewitt, R. J., Lucht, W., ... &Schellnhuber, H. J. (2020). Social tipping dynamics for stabilizing Earth’s climate by 2050. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(5), 2354-2365. https://doi.org/10.1073/pnas.1900577117
Rees, W. E. (1992). Ecological footprints and appropriated carrying capacity: what urban economics leaves out. Environment and urbanization, 4(2), 121-130. https://doi.org/10.1177/095624789200400212
Sauve, L. (1996). Environmental Education and sustainable development: a further appraisal. Canadian Journal of Environmental Education (CJEE), 1, 7-34.
Scotti, M., Bondavalli, C., & Bodini, A. (2009). Ecological footprint as a tool for local sustainability: the municipality of Piacenza (Italy) as a case study. Environmental Impact Assessment Review, 29(1), 39-50. https://doi.org/10.1016/j.eiar.2008.07.001
Thornbush, M. J. (2021). The Ecological Footprint as a Sustainability Metric: Implications for Sustainability. Springer Nature.
UNESCO (2016). Education for people and planet. Creating sustainable future for all. Final Report. Paris: UNESCO.
Wackernagel, M., & Rees, W. (1998). Our ecological footprint: reducing human impact on the earth (Vol. 9). New society publishers.
WCED, (1987). Our common future. Report of the World Commission on Environment and Development. Retrieved from: http://www.un-documents.net/our-commonfuture.p