Κεραυνός και αστραπή: Μια διδακτική πρόταση φυσικών φαινομένων στο Νηπιαγωγείο βάσει του νέου ΑΠΣ


Δημοσιευμένα: Σεπ 16, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
προσχολική φυσικές επιστήμες ΤΠΕ
Σοφία Χατζηγεωργιάδου
Φωτεινή Ρατκίδου
Σουλτάνα Τόζιου
Περίληψη

Η παρούσα διδακτική πρόταση βασίστηκε στο Νέο ΠΣ του Νηπιαγωγείου κι επικεντρώνεται στη διδασκαλία των φυσικών εννοιών που αφορούν στο καιρικό φαινόμενο της καταιγίδας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Υλοποιήθηκε σε τρία νηπιαγωγεία και αξιοποιήθηκε διδακτικά το μοντέλο 5E. Βασικοί στόχοι ήταν η  κατανόηση της αστραπής και του κεραυνού, η ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας, δημιουργικής έκφρασης και η αναγνώριση της αξία της ψηφιακής πληροφορίας. Σύμφωνα με προηγούμενες έρευνες, τα παιδιά προσχολικής ηλικίας έχουν εναλλακτικές αντιλήψεις για το φαινόμενο της καταιγίδας. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι αρχικές τους αντιλήψεις, που ήταν θεοκρατικές ή βασίζονταν στις αισθητηριακές τους εμπειρίες, αντικαταστάθηκαν με μια πιο επιστημονική κατανόηση. Τα παιδιά έδειξαν ενδιαφέρον για τις δραστηριότητες και συμμετείχαν ενεργά σε αυτές. Η χρήση του διδακτικού μοντέλου 5E, καθώς και των ψηφιακών τεχνολογιών, υποστήριξε την ενεργή εμπλοκή των παιδιών στη μαθησιακή διαδικασία και την πληρέστερη κατανόηση των φυσικών φαινομένων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΠΡΟΦΟΡΙΚΕΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Δημούδη, Α. (2002). Αντιλήψεις των παιδιών προσχολικής ηλικίας για τα καιρικά φαινόμενα: Εννοιολογικές και σχεδιαστικές αναπαραστάσεις. Πτυχιακή εργασία, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Κορδέλα, Ε., Αμπατζίδης, Γ., Καλογιαννάκης, Μ., (2019). «Το έκανε ο μπούπουνας»: αντιλήψεις παιδιών προσχολικής ηλικίας για την αστραπή και τη βροντή Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών: Έρευνα και Πράξη, (70-71), 52-72. Ημερομηνία ανάσυρσης 24-03-2024 από https://www.researchgate.net/profile/Georgios-Ampatzidis-2/publication/
Πεντέρη, Ε., Χλαπάνα, Ε., Μέλλιου, Κ., Φιλιππίδη, Α., & Μαρινάτου, Θ. (2021). Οδηγός Νηπιαγωγού-Πυξίδα: Θεωρητικό και Μεθοδολογικό Πλαίσιο. Στο πλαίσιο της Πράξης «Ανα-βάθμιση των Προγραμμάτων Σπουδών και Δημιουργία Εκπαιδευτικού Υλικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» " του ΙΕΠ με MIS 5035542
Πλακίτση, Κ. (Επιμ.) (2012). Κοινωνιογνωστικές και κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις στη διδακτική των φυσικών επιστημών στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Πατάκης.
Ραβάνης, Κ. (2016). Εισαγωγή στη Διδακτική και στη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
Χατζηγεωργιάδου, Σ., Τόζιου, Σ., &Ρατκίδου, Φ. (2020). Το Web2 στην Προσχολική Εκπαίδευ-ση: Το ψηφιακό ταξίδι του νερού με το μοντέλο IDEO. Educationext, 3, 417- 424. http://educationext.gr/files/ednext_3o_teyxos_02_2020.pdf
Χρηστίδου, Β. (Επιμ.) (2008). Εκπαιδεύοντας τα μικρά παιδιά στις Φυσικές Επιστήμες. Ερευνητικοί προσανατολισμοί και παιδαγωγικές πρακτικές. Κυριακίδης.
Ampartzaki, M., & Kalogiannakis, M. (2016). Astronomy in Early Childhood Education: A Concept-Based Approach. Early Childhood Education Journal, 44(2), 169-179.
Bybee, R. W., Taylor, J. A., Gardner, A., Van Scotter, P., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E instructional model: Origins and effectiveness. Colorado Springs, Co: BSCS, 5, 88-98.
Chatzigeorgiadou, S., Hatzigianni, M., Ratkidou, F., & Toziou, T. (2022). Design thinking and digital technologies in the exploration of science in Early Childhood Education. In S. Papa-dakis and M. Kalogiannakis (eds.), STEM, Robotics, Mobile Apps in Early Childhood and Primary Education, Lecture Notes in Educational Technology, https://doi.org/10.1007/978-981-19-0568-1_8S
Kalogiannakis, Μ., Ampartzaki, M., Papadakis, St., & Skaraki, E. (2018a). Teaching Natural Science Conceptsto Young Children with Mobile Devices and Hands-on Activities. A Case Study. International Journal of Teaching and Case Studies, 9(2), 171-183.
Kalogiannakis, M., Nirgianaki, G.-M., & Papadakis, St. (2018b). Teaching magnetism to preschool children: the effectiveness of picture story reading. Early Childhood Education Journal, 46(5), 535-546.
Malleus, E., Kikas, E., & Marken, T. (2017). Kindergarten and Primary School Children’s Everyday, Synthetic, and Scientific Concepts of Clouds and Rainfall. Research in Science Education, 47(3), 539-558.
Ozgur, S. (2018). A study on young Turkish students’ living thing conception. Educational Research and Reviews, 13(5), 150-165.
Papadakis, St., & Kalogiannakis, M. (2017). Mobile educational applications for children. What educators and parents need to know. International Journal of Mobile Learning and Organisation, 11(3), 256-277
Piaget, J., (1989). The child’s conception of the world. London: Little Field, Adams & Co.
Ravanis, K. (2017). Early Childhood Science Education: state of the art and perspectives. Journal of Baltic Science Education, 16(3), 284-288.
Stepans, J., & Kuehn, C. (1985). Children’s conceptions of weather. Science & Children, 44- 47.