Η διδασκαλία για το οικολογικό αποτύπωμα σε μαθητές/τριες Γυμνασίου ως μέσου για την προώθηση αειφορικών τρόπων διαβίωσης


Δημοσιευμένα: Σεπ 16, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Οικολογικό αποτύπωμα (ΟΑ) ΔΜΑ ελληνικός διαδικτυακός μετρητής ΟΑ
Νικόλαος Γαλάνης
Γεώργιος Μαλανδράκης
Πηνελόπη Παπαδοπούλου
Φανή Σέρογλου
Περίληψη

Το Οικολογικό Αποτύπωμα (ΟΑ) αποτελεί ένα εργαλείο μέτρησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των καθημερινών μας δραστηριοτήτων. Προσβλέποντας στην προώθηση ενός πιο αειφορικού τρόπου ζωής, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε μία Διδακτική Μαθησιακή Ακολουθία (ΔΜΑ) διάρκειας 20 ωρών, σε 81 μαθητές/τριες Α΄ Γυμνασίου Θεσσαλονίκης, με σκοπό τη μείωση του ΟΑ τους. Στην παρούσα έρευνα παρουσιάζεται η αξιολόγηση μέτρησης του ΟΑ των συμμετεχόντων/ουσών πριν και μετά τη ΔΜΑ και η ανίχνευση τυχόν βελτιώσεων στην κατανάλωση φυσικών πόρων. Εργαλείο συλλογής δεδομένων αποτέλεσε ο ελληνικός διαδικτυακός μετρητής ΟΑ του ΑΠΘ. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, το ΟΑ των συμμετεχόντων/ουσών μετά τη ΔΜΑ μειώθηκε κατά 29,7%, και ειδικά στις κατηγορίες μετακίνησης (61%) και αγαθών (43,4%).

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΠΡΟΦΟΡΙΚΕΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ιστοσελίδα του ελληνικού διαδικτυακού μετρητή του οικολογικού αποτυπώματος, ερευνητικού προγράμματος «Προώθηση του αειφόρου τρόπου ζωής μέσα από την εκπαίδευση για το οικολογικό αποτύπωμα (ΠΡ.Α.Τ.Ζ.Ε.Ο.Α./HFRI-FM17-1217)» (2024, Μάϊος 26). Ανακτήθηκε από https://greekecologicalfootprint.web.auth.gr/
Amprazis, A., Galanis, N., Malandrakis, G., Panaras, G., and Papadopoulou, P. (2023). The Ecological Footprint of Greeks: Main drivers of consumption and influencing factors. Sustainability, 15(2), 1377. https://doi.org/10.3390/su15021377
Borucke, M., Moore, D., Cranston, G., Gracey, K., Iha, K., Larson, J., and Galli, A. (2013). Accounting for demand and supply of the biosphere’s regenerative capacity: The National Footprint Accounts’ underlying methodology and framework. Ecological Indicators, 24, 518-533. https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2012.08.005
Collins, A., Galli, A., Patrizi, N., and Pulselli, F. M. (2018). Learning and teaching sustainability: The contribution of Ecological Footprint calculators. Journal of Cleaner Production, 174, 1000-1010. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.11.024
Fang, K., Heijungs, R., & de Snoo, G. (2013). The footprint family: Comparison and interaction of the ecological, energy, carbon, and water footprints. Revue de Metallurgie, 110(1), 79-88. https://doi.org/10.1051/metal/2013051
Global Footprint Network (2024, May 26). National Footprint Accounts: Data year 2019. Revised from https://data.footprintnetwork.org/?_ga=2.145232887.257497218.1716674929-1970917240.1686042711#/
Gottlieb, D., Kissinger, M., Vigoda-Gadot, & E., Haim, A. (2012a). Analyzing the ecological footprint at the institutional scale- The case of an Israeli high-school. Ecological Indicators, 18, 91-97. https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2011.10.010
Gottlieb, D., Vigoda- Gadot, E. & Haim, A. (2013). Encouraging ecological behaviors among students by using the ecological footprint as an educational tool: A quasi- experimental design in a public high school in the city of Haifa. Environmental Education Research, 19(6), 844-863. https://doi.org/10.1080/13504622.2013.768602
Lin, S. (2016). Reducing students’ carbon footprints using personal carbon footprint management system based on environmental behavioural theory and persuasive technology. Environmental Education Research, 22(5), 658-682. https://doi.org/10.1080/13504622.2015.1018142
Meheut, M. (2005). Teaching-learning sequences tools for learning and/or research. Research and the Quality of Science Education, 195-207. https://link.springer.com/chapter/10.1007/1-4020-3673-6_16
Shirinov, A. Q. (2021). Earth overshoot day and the case of central Asian countries (Human development vs. running out of resources). Science and Education, 2(2), 28-33. https://journals.indexcopernicus.com/search/article?articleId=2798106
Statista (2024, May 26). Distribution of humanity's ecological footprint in 2020, by land use. Retrieved from https://www.statista.com/statistics/1188761/ecological-footprint-worldwide-share-by-land-use/
Wackernagel, M., & Rees, W. (1996). Our Ecological Footprint: Reducing Human Impact on the Earth, Canada: New Society Publishers. https://books.google.gr/bookshl=el&lr=&id=WVNEAQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR9&ots=VmSS7NrRIn&sig=UtVcsrjZlnPLIPgdOcoQcI4u8VY&redir_esc=y#v=onepage&q&f=true.