Το νέο πρόγραμμα σπουδών Φυσικών Δημοτικού


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Σεπ 20, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
Προγράμματα Σπουδών Φυσικές Επιστήμες Ορθολογισμός
Κωνσταντίνος Κώτσης
Ουρανία Γκικοπούλου
https://orcid.org/0000-0002-5978-3842
Ματθαίος Πατρινόπουλος
Κωνσταντίνος Μιτζήθρας
Εμμανουήλ Αποστολάκης
Γεώργιος Καλκάνης
Περίληψη

Το 2021 ολοκληρώθηκε η σύνταξη του νέου Προγράμματος Σπουδών για τα Φυσικά Δημοτικού (Ε’ και Στ’ τάξη), σε συνεργασία με τους επόπτες/εκπονητές των Π.Σ. Φυσικής Γυμνασίου και Λυκείου, ώστε να περιλαμβάνουν μερικές «βασικές» θεματικές ενότητες, που διατρέχουν όλες τις βαθμίδες, σταδιακά εμπλουτιζόμενες και λαμβάνοντας υπόψη τα νεότερα πορίσματα της επιστήμης. Βασικό ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία, σύμφωνα με τη διερευνητική επιστημονική-εκπαιδευτική μεθοδολογία, έχει ο αποδεικτικός πειραματισμός και η μάθηση αντιμετωπίζεται ολιστικά και όχι αποσπασματικά με την αξιοποίηση διαθεματικών / διεπιστημονικών πληροφοριών και τη χρήση ένθετων κειμένων και πρόσθετου ψηφιακού υλικού που ενημερώνουν τους μαθητές για τεχνολογικά επιτεύγματα και εξασκούν την κριτική τους ικανότητα και τον ορθολογικό τρόπο σκέψης. Το Νέο Π.Σ. Φυσικών παρέχει στους μαθητές κίνητρα αλλά και τη δυνατότητα να αποκτούν, εκτός από γνώσεις, δεξιότητες και να διαμορφώνουν στάσεις απαραίτητες για τους πολίτες του 21ου αιώνα. Στην εργασία παρουσιάζεται η στοχοθεσία του νέου Π.Σ., η φιλοσοφία εκπόνησής του, τα βασικά καινοτομικά στοιχεία του, η προτεινόμενη μεθοδολογία και καλές πρακτικές καθώς και τα βασικά αποτελέσματα από την πιλοτική εφαρμογή του στα Πειραματικά Σχολεία.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 15. ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΑ ΣΤΙΣ Φ.Ε. ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Λήψεις
Βιογραφικά Συγγραφέων
Κωνσταντίνος Κώτσης, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Καθηγητής ΠΤΔΕ, Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Ουρανία Γκικοπούλου, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Μεταδιδάκτωρ Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών - Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας

Ματθαίος Πατρινόπουλος, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Διδάκτωρ Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών - Σύμβουλος Εκπαίδευσης

Κωνσταντίνος Μιτζήθρας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Διδάκτωρ Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών - Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας

Εμμανουήλ Αποστολάκης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Διδάκτωρ Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών - Εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας

Γεώργιος Καλκάνης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Ομότιμος Καθηγητής Φυσικής Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Αναφορές
Γκικοπούλου Ο. (2019). «Η επιστημονική / εκπαιδευτική μέθοδος με διερεύνηση και ο επιστημονικός τρόπος σκέψης – Μια έρευνα», Πρακτικά 11ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, Παν/μιο Δυτικής Μακεδονίας, 2019, http://synedrio2019.enephet.gr/?page_id=1386
Καλκάνης, Γ.Θ. (2021). Η Επιστημονική – Εκπαιδευτική Μέθοδος με Διερεύνηση και Καλές Πρακτικές. Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία, 1(1), 21-38, https://doi.org/10.12681/riste.27267
Στύλος, Γ., Κώτσης, Κ. Θ., & Εμβαλωτής, Α. (2015). Πρακτικές εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στη διδασκαλία. Φυσικές Επιστήμες στην Εκπαίδευση, 6, pp. 28-38.
Bolte, C., Holbrook, J., & Rauch, F. (2012). Inquiry-based Science Education in Europe: Reflections from the PROFILES Project. In Book of invited presenters of the 1st International PROFILES Conference 24th– 26th September.
Fitzgerald, A., & Smith, K. (2016). Science that Matters: Exploring Science Learning and Teaching in Primary Schools. Australian Journal of Teacher Education, 41(4).
Freeman, S., Eddy, S. L., McDonough, M., Smith, M. K., Jordt, Jordt, H., & Wenderoth, M. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the national academy of sciences, 11(23), σσ. 8410-8415.
Kapotis E., Kalkanis G. (2016). «Einstein’s Elevator in Class: A Self-Construction by Students for the Study of the Equivalence Principle», The Physics Teacher, Volume 54, Issue 7, pp. 404-407, 2016
Rocard report: "Science Education Now: A New Pedagogy for the Future of Europe". (2007). European Commission https://www.eesc.europa.eu/sites/default/files/resources/docs/rapportrocardfinal.pdf
Savery, J. R. (2006). Overview of Problem-based Learning: Definitions and Distinctions. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 1(1).